احمدعلی موهبتی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معمولا طی سال در ۲ برهه پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و دولتی به مناسبت هفته دولت و دهه فجر به طور ویژه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند این درحالیست که در روزهای دیگر سال متناسب با هفته دستگاه‌های اجرایی این اتفاق رخ می‌دهد.

وی گفت: پروژه‌های قابل افتتاح استان سیستان و بلوچستان در هفته دولت امسال  ۲۵ و نیم درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بیشترین اعتبار هزینه شده را بخش انرژی با ۱۶۷ میلیارد تومان خطوط انتقال فشار قوی، پست‌های برق و برق رسانی روستایی و روشنایی معابر و غیره به خود اختصاص داده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: زاهدان با ۱۴۱ پروژه و اعتبار ۴۹ میلیارد تومان بیشترین تعداد پروژه و ایرانشهر با ۷۲ میلیارد و ۵۵ پروژه بیشترین اعتبار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری زمین‌های دشت سیستان نیز که ۸۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اعتبار داشته، تقریبا به اتمام رسیده ولی به جهت اینکه در طراحی اولیه انتقال آب به اراضی پنج هکتاری و ۱۰ هکتاری برنامه ریزی شده عملا کار آبیاری را سخت کرده است.

موهبتی بیان کرد: در ۲ سفر وزیر جهاد کشاورزی به سیستان و بلوچستان سه اشکال بزرگ این طرح مورد بحث قرار گرفت که یکی از آنها نظام بهره‌برداری از این مجموعه است که بعد از افتتاح تامین هزینه‌های جاری پروژه مانند برق، تعمیر و نگهداری و غیره چگونه خواهد بود.

وی گفت: بخش بعدی موضوع الگوی کشت است که باید این شبکه عظیم و بزرگ به آن بپردازد که آیا مانند سابق ادامه داشته باشد یا الگوی جدیدی در حوزه کشاورزی به مردم ارائه می شود و شیوه های آبیاری در اراضی پنج هکتاری و ۱۰ هکتاری نیز مطرح بود که مصوباتی در این سفر تصویب شد و بخشی از این اعتبار چون ارزی بود مباحثی را تحت عنوان تبدیل ارز به ریال با سازمان برنامه پیگیری شد و مقداری از این اعتبارات باقی ماند که باید این سه هدف را دنبال کنیم و تا ۲ ماه آینده یا همین فصل کشت که آغاز شود بخش اعظمی از این اراضی را با همین طرح به بهره برداری می رسانیم که البته کل طرح با شرایط قبلی قابل استفاده است ولی به جهت کارایی بالاتر حتما باید این مباحث رعایت شود.

استاندار به بخش راه آهن نیز اشاره کرد و افزود: در سفر آقای جهانگیری و هیات همراه به سیستان و بلوچستان این مطلب حائز اهمیت بود که بخشی از وعده‌های داده شده مسئولان دولت های قبلی محقق تا اعتماد مردم جلب شود و یکی از این وعده‌ها بحث راه آهن بود که نیاز به اعتبار دارد و حدود چهار هزار میلیارد تومان در دولت در سال گذشته تصویب شد که از راه‌های مختلف از جمله بودجه دولت، فاینانس و مشارکت و امثال آن تامین شود.

وی اظهار داشت: در سفر ماه گذشته آقای نوبخت به استان اعلام شد که اگر قدرت اجرایی برای این طرح وجود داشته باشد مانعی برای  تامین اعتباریکه دولت تصویب کرده وجود ندارد و امیدواریم که از نظر اجرای پروژه این توانمندی را مجموعه پیمانکار حاصل کند تا ۲سال آینده به اتمام برسد.

موهبتی ادامه داد: سه بیمارستان بزرگ در چابهار، ایرانشهر و زاهدان کلنگ‌زنی شده که بعد از تغییر و تحولاتی که در وزارت بهداشت و درمان به وجود آمد کمی کار با تاخیر مواجه شد، اما در ایرانشهر با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت پنجاه پنجاه با دولت و وزارت بهداشت و درمان کار انجام می‌شود و زمین تحویل و تجهیز کارگاه شده و فونداسیون در حال حاضر در شرف اجراست.

وی گفت: در چابهار نیز زمین تحویل قرارگاه خاتم الانبیا شده و در حال حاضر تجهیز کارگاه و عملیات آغاز شده و در زاهدان نیز هم اینک از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی حصارکشی صورت می‌گیرد و طراحی‌ها در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم پیمانکار را تعیین و کار را آغاز کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این تاخیر اگر در واقع جابجایی وزیر نبود شاید به وجود نمی‌آمد زیرا نیاز استان به تخت بیمارستانی بسیار ضروریست و حتما باید شتاب گیرد.

وی با اشاره به موضوع تامین سوخت بیان کرد: اکنون سهمیه سوخت استان از ۲۰۰ لیتر به ۲۵۰ لیتر افزایش یافته که جواب بخش عمده ای از مردم را می‌دهد به جز کسانی که از محل ماشین مانند تاکسی‌ها و حوزه گردشگری درآمد کسب می‌کنند یا شغلی دارند که رفت و آمدشان بیشتر است و باید حتما تمهیدات لازم را در نظر گرفت که در کارگروه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

موهبتی با اشاره به اینکه اگر همراهی لازم توسط مردم صورت گیرد قطعا بحث و نگرانی وجود نخواهد داشت، گفت: بخشی از کار را به سمتی پیش می‌بریم که نرم افزاری نصب شود تا اگر فردی در چابهار سوختگیری و سپس در ایرانشهر و بعد در زاهدان سوختگیری کند، منعی برای سقف نباشد و در این حوزه با وزارت نفت مذاکراتی صورت گرفته اما اگر کسی در یک شهر چندین بار سوختگیری کند، قطعا میسر نخواهد بود زیرا ما موظف و مکلفیم برای مردم که در این استان زندگی می کنند حداقل هایی را تامین کنیم در حال حاضر بخش اعظمی از افراد جامعه از طرح کدینگ رضایتمندی لازم را دارند که البته این طرح اشکالاتی نیز دارد.

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان حدود ۳۵۰ هزار وسیله نقلیه وجود دارد اما بیش از ۷۰۰ هزار کارت سوخت موجود است و کارت‌های مهاجر اگر حذف شوند قطعا بخش زیادی از مجموعه صف ها کاهش می‌یابد و در حال حاضر تمهیداتی اندیشیده شده که کارت‌های مهاجر را می‌سوزانند و اگر کارت مهاجری در استان سوزانده شود حداقل ۶ ماه وسیله نقلیه سهمیه سوخت نخواهد داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سابق مصوبه‌ای صادر شد که مجوز پمپ بنزین را برای استان محدود کردند و ما معتقدیم در حق مردم سیستان و بلوچستان جفا شده زیرا وقتی یک ماشینی از اینجا خارج می‌شود تا زمانیکه به خاش برسد در مسیرش بیش از ۱۰۰ کیلومتر باید برود تا به یک پمپ بنزین دست یابد و به هر دلیلی باک این ماشین بنزین نداشته باشد به مقصد نخواهد رسید که به دنبال شکست این مجوز هستیم.

وی گفت: از طرف دیگر حتما باید ساختاری را اعمال کنیم که از قاچاق سوخت جلوگیری شود و در این زمینه طرحی با عنوان طرح رزاق در دست اجراست که منافع  کشور و ملت را تامین می‌کند. 

۹۹۲۳**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.