رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: از ابتدای سال تا کنون 16 مورد ابتلاء به تب کریمه کنگو در شهرهای زیرمجموعه این دانشگاه شناسایی شده است که 14 نفر از این موارد در شهر زاهدان بوده است.
به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر سیدمحمد هاشمی شهری در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با اعلام این‌که منشاء 77 درصد از موارد ابتلاء به تب کنگو در زاهدان در سال جاری، واحدهای ارائه دام غیرمجاز در دو منطقه این شهرستان بوده است افزود: تقویت اقدامات فوری بازدارنده در راستای فروش دام غیرمجاز در استان ضروری است.
وی با اعلام شناسائی کانون‌های پر خطر این بیماری گفت: در کنار تشدید فعالیت های نظام مراقبت بهداشت، اقدامات آموزشی به صورت خانه به خانه در این کانون های پر خطر انجام شده است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان علاوه بر تمهیدات مربوط به تشخیص و درمان بیماری، مشارکت در آموزش همگانی، ارائه راهکارهای کارشناسی و ایفای نقش نظارتی و مستشاری مهمترین وظیفه این دانشگاه در حوزه تب کریمه کنگو محسوب می شود.
هاشمی شهری اضافه کرد: درکنار تشدید نظام مراقبت، برگزاری جلسات آموزشی ویژه پرستاران، پزشکان، بازدید و بیماریابی فعال از بین کارکنان کشتارگاه ها و شرکت های بسته بندی گوشت، قصابان، کارگران، دامداران و چوبداران در بلوار کشاورز و شهرک دامداران آموزش همگانی انجام شده و همچنان ادامه دارد.
وی گفت: جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام، جلوگیری از عرضه دام به صورت دوره گردی، سمپاشی صحیح و سریع کانون‌های خطر، پلاک کوبی دام‌ها، مدیریت و جمع آوری و دفع فضولات دامی، تعیین تکلیف مجموعه شهرک دامداران و مشخص نمودن حدود این شهرک، بهسازی جایگاه دام با آسترکشی دیوارها و حفظ شرایط قرنطینه برای ورودی دام به کشور از جمله اقدامات ضروری و فوری برای پیشگیری از افزایش موارد ابتلاء است.
شهری تاکید کرد: دام مبتلا به تب کنگو هیچ علامتی ندارد، بنابراین بهترین راه پیشگیری از انتشار بیماری، قرنطینه 10 روزه دام است چرا که دامی که یکبار مبتلا شود تا آخر عمر در مقابل این بیماری واکسینه می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این‌که مجموعه ای از ادارات، دستگاه ها و ارگان‌ها در امر پیشگیری از ابتلاء مردم به بیماری دخیل هستند، تصریح کرد: شرح وظایف هریک از دستگاه‌های متولی با محوریت دامپزشکی، جهاد کشاورزی و مدیریت شهری تدوین و ابلاغ شده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.