استاندار سیستان و بلوچستان از گمرک ایران و افغانستان به عنوان مرزبانان و پلیس اقتصادی دو کشور نام برد و بیان کرد: ایشان مرزبانان اقتصادی دو کشور هستند که در همه شرایط باید تابع قوانین و دارای نظم باشند.
به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی در دیدار و گفتگوی با احمد رشاد پوپل رئیس عمومی گمرک جمهوری اسلامی افغانستان گفت: اعتقاد ما در تجارت و مبادلات تجاری احترام متقابل به حقوق و قوانین دو کشور و تامین منافع دو ملت و دولت در ارتباطات و مبادلات می باشد که باعث ثبات و پایداری در مبادلات اقتصادی و همچنین استمرار در تجارت می شود.
وی اظهار کرد: اصل ارتباط تجاری صحیح یک رابطه برد-برد می باشد که به عصر طلایی معروف است.
موهبتی هدف از این سفر را ارزیابی و بررسی موانع موجود در تجارت قانونی دو کشور عنوان کرد و افزود: در تجارت موانع زیادی وجود دارد که بخشی قانونی و بخشی غیر قانونی می باشد و بخش دیگری را انسان های فرصت طلب و منفعت‌طلب دو کشور به وجود می‌آورند که باید سعی در رفع موانع شود و تجارت سالم رونق گیرد.
وی خاطر نشان کرد: گفتمان و گفتگوی دو طرفه در ارتباطات می تواند به رفع موانع کمک کند و باید در مبادلات اقتصادی منافع هر دو کشور حفظ شود زیرا اگر یکی از دو کشور منفعت نبرد این ارتباطات قطع خواهد شد و با کشور دیگری آغاز می گردد.
همچنین این مقام مسئول از مرزها به عنوان یک فرصت بی بدیل و استثنایی برای تامین منافع مردمان دو کشور یاد کرد و افزود: معدل مرزهای رسمی ما ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر می باشد و با کشور پاکستان نیز ۹۵۰ کیلومتر مرز رسمی داریم که در حال حاضر یک مرز رسمی فعال و دو مرز مصوب داریم که باید فعال شود و بر این باوریم که مرزهای جدید دیگری نیز برای تردد آسان, رفت و آمد و تجارت باید افزوده شود.
موهبتی همچنین عنوان کرد: بستر فعالیت هایی که مورد تقاضای دو کشور می باشد بایستی فراهم شود و زیرساخت‌های لازم برای تسهیل گری در امر تجارت با حفظ ایجاد قوانین موضوعه صورت گیرد و به نسبت مزیت ها, توافق ها و منفعت ها, هردو کشور هزینه کنند و با گفتمان سعی در کاهش هزینه ها و انجام هزینه های مشترک کنند.
وی پیشنهاد نصب ایکس ری با نظارت طرفین و با سرمایه گذاری بخش خصوصی و بدون هزینه دو کشور را با هدف منفعت دو کشور مطرح نمود و گفت: بد تصمیمی ,بی تصمیمی و دیر تصمیمی منافع هر دو کشور را به خطر می‌اندازد و تصمیم به موقع و درست منتج به تسهیل گری در روابط دو سوی مرز می شود و امری بسیار ضروری و مهم است.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین تصریح کرد: انسداد راه رسیدن به هدف نیست و بایستی بستر مناسب برای صادرات و واردات با هزینه کم و در زمان مناسب انجام شود و ما معتقد به تسهیل گری و ایجاد زیرساخت‌ها و تبادل کالاهای با کیفیت هستیم زیرا در غیر این صورت شما کشور جمهوری اسلامی ایران را برای تجارت انتخاب نخواهید کرد.
احمد علی موهبتی قول پیگیری مقوله هیدروکربن را به همسایه تجاری خود داد و گفت: در این مورد صحبت های لازم با وزیر نفت صورت گرفته و در حوزه سوخت قرار شده نظم ایجاد شود و چنانچه در توافقات همراهی لازم صورت گیرد و شیب ملایم باشد می‌توانیم با کمک و همراهی هم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.