بهروز آقایی روزپنجشنبه در جریان سفر وزیر امور خارجه و بازدید از بنادر شهیدبهشتی و شهید کلانتری چابهار اظهار داشت: ترمینال مسافری بندر چابهار با بیش از سه هزار مترمربع زیربنا توانایی همزمان 600 مسافر را دارد.
وی گفت: در صورت راه اندازی این خط دریایی مشکلات تردد بسیاری از زوار پاکستانی برای سفر به ایران و زیارت و شرکت در مراسم دینی و مذهبی مرتفع می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی با تشریح فعالیت ها و مزیت های بندرچابهار افزود: تجهیز بندر چابهار با استفاده از تولیدات داخلی انجام شده و علاوه بر آن نیز توسعه بندر شهید بهشتی با همکاری سرمایه گذاران هندی آغاز شده و فعالیت های آنان ادامه دارد.
وی گفت: بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بندر چابهار انجام شده و این بندر با هشت و نیم میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه توانایی پهلودهی کشتی های بیش از 100 هزار تن را دارد.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بخش عمده ای از دستگاه های پیچیده تخلیه گندم که پیش از این از آلمان خریداری می شد، اکنون در داخل کشور توسط ماشین سازی اراک تولید و در بندر شهید بهشتی مونتاژ شده و در این بندر مورد استفاده قرار گرفته است.
وی با اشاره به راه اندازی کشتی های کران بری میان گمرکات دریایی ایران، گفت: هم اینک با این روش مازاد گندم استان های کشور از بندر امام خمینی (ره) به چابهار منتقل شده تا به افغانستان صادر شود.
آقایی ادامه داد: پیش از این، این محموله باید با طی 2 هزار کیلومتر مسیر، به مقصد انتقال می یافت اما با راه اندازی کران بری، در هزینه ترافیک جاده ای و زمان ارسال محموله ها صرفه جویی شده است.
وی خواستار فعالیت مرز ریمدان و جابجایی کالا و مسافر شد و افزود: هر چه در این منطقه کار شود به نفع ایران و در توسعه روابط مناطق همجوار و کشورهای ایران و افغانستان تاثیرگذار است.

**شروع فعالیت شناور ایرانی در مسیر چابهار-مسقط
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه ریزی برای به کارگیری شناورهای مسافری ایرانی در مسیر چابهار- مسقط، خاطرنشان کرد: پایانه مسافری چابهار در سال 1395 ظرف سه ماه تجهیز و راه اندازی شده و از همان سال شناورهای مسافری میان چابهار و مسقط در کشور عمان آغاز به کار کردند.
وی گفت: بیش از یک سوم جمعیت کشور عمان از بلوچ های ایرانی هستند که تمایل زیادی برای سفر به این منطقه و دیدار با اقوام و خویشاوندان شان را دارند.
آقایی ادامه داد: ۹ سرویس و جابجایی ۹۰۰ مسافر دریایی بین ایران و عمان از طریق پایانه شهید کلانتری انجام شده و مسافران به استفاده از این خط بسیار علاقه مند هستند و می توان گفت این خط تا حدی سفرهای هوایی میان ایران و عمان را تحت تاثیر قرار داده است.
وی فعالیت خط دریایی چابهار- عمان را به سود منطقه و توسعه روابط ایران و عمان دانست.
وی از وزیر خارجه خواست توجه بیشتری به بندرچابهار شود تا بتواند نقش موثری در توسعه منطقه و ایران داشته باشد.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.