به گزارش ایرنا، سازمان خواربار کشاورزی (فائو) وابسته به سازمان ملل متحد هجوم ملخ ها در چابهار را از بهمن سال گذشته (1397) اعلام کرده و مبارزه با ملخهای صحرایی توسط مدیریت جهاد کشاورزی در نیمه دوم اسفند در مناطق مختلف آغاز شده است.
هم اینک با گذشت حدود سه ماه روز به روز بر تعداد ملخ ها و سطح آلودگی آنها افزوده می شود و مسئولان اعلام می کنند در حال مبارزه هستیم.
براساس آمارها هشت شهرستان سیستان وبلوچستان آلوده به ملخ های صحرایی شده اند و عملیات مبارزه در بیش از 147 هزار و 500هکتار از اراضی اجرایی شده است.
هجوم ملخ ها به استان سیستان و بلوچستان و سایر نقاط کشور در ابتدای سال و اواخر سال گذشته با سیل و بارندگی ها همزمان شده بود که در صورت مقابله نکرده به موقع با این آفت مخرب اندک کشاورزی منطقه نیز از بین می رود.
ملخ ها به چند دسته تقسیم می شوند؛ ملخ های بومی که جزء آفات عمومی محسوب شده و مبارزه با آنها بر عهده جهاد کشاورزی هر شهرستان است.
ملخ های مهاجر به ملخ صحرایی مشهور و کنترل آنها یک پروسه ملی، بین المللی و منطقه ای دارد.
با نگاهی به عملیات مبارزه 30 ساله ملخ های بومی و ملخ های مهاجر چنین استنباط می شود که هر ساله به طور متوسط 150 تا 200 هزار هکتار مبارزه با ملخ های بومی در کشور صورت گرفته است.
این سطح مبارزه بیشتر در مناطق کانونی، کوهپایه ها و ارتفاعات انجام شده و چنانچه عملیات کنترل ملخ ها در مناطق کانونی انجام نشود بدون شک این سطح مبارزه می تواند تا پنج برابر افزایش داشته باشد.
علاوه بر انواع ملخ های بومی باید به امر دیده بانی و پیش آگاهی از وضعیت ملخ صحرایی اهمیت بیشتری داده شود چراکه اهمیت این آفت جهانی بر هیچکس پوشیده نیست.
ایران از 2 جبهه جنوب و جنوب شرقی از عربستان، عمان، قطر، امارات متحده، کویت، هند و پاکستان همیشه مورد تهدید این آفت بوده و همچنین در برخی از مناطق جنوبی کشور از جمله جازموریان، چابهار و ایرانشهر این آفت در چند سال اخیر پس از ورود به کشور تخم ریزی کرده و بصورت انفرادی زیست می کنند و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی افزایش تراکم پیدا خواهند کرد.
نسل اول ملخ صحرایی از ماه می- دسامبر در مرز بین یمن، عربستان و عمان مشاهده شده و عدم مبارزه با ملخ در مرحله پوره در مناطق ذکر شده بویژه در یمن افزایش پیدا کرده است.
خشک شدن پوشش گیاهی سبب مهاجرت ملخ های بالدار از مناطق ذکر شده به سمت مناطق داخلی عربستان و مناطق شمالی و بخش هایی از امارات متحده عربی شده و خشک شدن پوشش گیاهی، بالا بودن تراکم آفت در نسل دوم و شروع مبارزه باعث حرکت ملخ های بالدار بر اساس جریان وزش باد به سمت شمال و ورود آن به مناطق جنوبی ایران شده است.
پوشش گیاهی مناسب و سبز، بارش های خوب، آب و هوای مناسب، بافت خاک نرم و مناسب باعث شده آفت بتواند در مناطقی که فرود آمده مستقر و به جفتگیری و تخم ریزی بپردازد.
به گفته برخی مسئولان و مردم منطقه؛ جای نگرانی است با وجود اطلاع مسئولان از ضرر و زیان گسترده ملخ ها تاکنون وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات کشور و مدیریت بحران کشور هیچگونه اعتبار و تجهیزات لازم با توجه به حجم بالای کار و نیازها اختصاص نداده اند و تنها دستور داده اند که مبارزه با ملخ ها از محل اعتبارات داخلی و استانی انجام شود.
مسلما بدون اعتبار نمی توان از یک فاجعه جلوگیری کرد ملخ ها به گواه آمار فقط به انسان آسیب نمی رسانند ولی هر چه در مقابل شان باشد را سریعا از بین می برند.
براساس آمارها هر ملخ صحرایی می‌ تواند هم ‌وزن خودش یعنی 2 گرم در روز غذا بخورد و هر کیلومتر مربع از دسته پروازی متراکم می ‌تواند شامل 50 میلیون ملخ باشد که روزانه قادرند 100 تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند.
دسته پروازی بسیار بزرگ می‌ تواند هزار کیلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه 100 هزار تن پوشش گیاهی را به مصرف برساند.
ملخ صحرایی می تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 کیلومتر برساعت پرواز کند.
هر ملخ حدود سه ماه عمر می کند و در طول این مدت سه بار اقدام به تخم ریزی کرده و هر بار 80 تا 100 تخم می ریزد، این معنی اش این است که هر ملخ تبدیل به 300 ملخ شده و سریعا وارد مزرعه و مراتع می شوند.
پوره بیشترین تغذیه را دارد و ملخ بالغ وقتی وارد اراضی می شود سریعا شروع به تخم ریزی می کند و کنترل آن خیلی سخت است.
ملخ ها به صورت دسته جات بزرگ پرواز می کنند و هر جا که هجوم می آورند به سرعت سرسبزی را می خورند و نابود می کنند و اگر سرسبزی نباشد چوب های خشک و اگر هیچ چیز در مقابلشان نباشد از خاک و کلوخ نیز تغذیه می کنند.
این آمارها نشان می دهد در آینده ای نزدیک همه اراضی کشاورزی، مراتع و اندک طبیعت سرسبز سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه دشتیاری، پلان و باهوکلات چابهار طعمه ملخ ها شده و حاصل دسترنج دهها ساله کشاورزان با بی تدبیری، یک شبه نابود و ویران می شود.
وقتی در کمتر از سه ماه آلودگی اراضی توسط ملخ ها از مرز هشت هزار هکتار گذشته، بخوبی قابل پیش بینی است که بزودی اثری از سرسبزی و کشاورزی شهرستان چابهار باقی نخواهد ماند.
شماری از قشرهای مختلف مردم چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا روش مقابله کنونی با ملخ را کافی ندانسته و خواستار مقابله اصولی شدند.
جان محمد جدگال یکی از شهروندان اظهار داشت: در برخی مناطق نظیر چوتانی، رادو دج و صدیق زهی ملخ ها هجوم آورده اند هرچه تماس می گیریم به دلیل کمبود نیرو، خودرو و تجهیزات هیچ گروهی برای مقابله با ملخ ها اعزام نشده است.
عبدالقادر بلوچ نیز گفت: ملخ ها به اندک کشت دیم ذرت و ماش منطقه «وشنام ها» حمله کرده و خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرده اند.
وی افزود: جهاد کشاورزی یک خودرو با 2 نفر فرستاده و اینها با این همه حجم ملخ توان مبارزه ندارند و هر روز بر تعداد ملخ ها افزوده می شود و خسارت ها هم بیشتر شده است.
یارمحمد باحور نیز بیان کرد: سمپاشی در برخی نقاط سبب تلف شدن دام ها شده است و کسی در این باره پاسخگو نیست.
وی خواستار توجه بیشتر مسئولان برای مقابله با ملخ ها شد و افزود: خیلی تعجب می کنیم ملخ هایی که این همه ویرانگر کشاورزی هستند روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود اما از تعداد نیروها و خودروهای مبارزه کننده کمتر می شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی چابهار نیز در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سطح مبارزه با ملخ ها از چند هکتار جزئی در اسفند سال گذشته هم اینک از مرز هشت هزار هکتار گذشته و روز به روز بر تعداد آنها و سطح اراضی آلوده اضافه می شود.
نورالدین میرلاشاری افزود: تاکنون حتی یک ریال اعتبار ملی برای مبارزه با ملخ ها در چابهار پیش بینی نشده است و علیرغم درخواست تنها 300 میلیون تومان برای این امر تاکنون عملی نشده و با توان و اعتبار داخلی در حال مبارزه با ملخ ها هستیم.
وی بیان کرد: میزان تلفات و زیان های ملخ برای کشاورزی، طبیعت و مراتع بیشتر از سیل، زلزله و هرگونه حوادث غیرمترقبه دیگر است و باید مسئولان برای مبارزه جدی تر وارد عمل شوند.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: از ابتدای اجرای طرح مبارزه با ملخ ها تاکنون با گذشت سه ماه در حد 20 میلیون تومان ناقابل پیش بینی شده و اختصاص پیدا کرده که این مبلغ ناچیز نیز صرف خرید خوراکی، آب معدنی، شام و ناهار، اسکان، حمل و نقل و پذیرایی نیروهای اعزامی به مناطق مختلف و یا صرف مهمانان استانی و کشوری و برگزاری جلسات شده است.
وی گفت: در طول سه ماه همه نیازمندی ها شامل هزینه سوخت، تعمیر و نگهداری خودروها، کفش و لباس مخصوص همکاران مبارزه کننده با ملخ ها، تهیه ماسک، آب، غذا، هزینه کارگر و سایر هزینه ها را با قرض و منت از این و آن تهیه و در حال مقابله با ملخ ها هستیم و علیرغم مشکلات و نبود اعتبار اقدامات را شبانه روزی انجام می دهیم.
معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تاکنون 85 هزار هکتار از اراضی مختلف کشاورزی، مراتع و طبیعت این شهرستان مورد دیده بانی قرار گرفته و برای مبارزه بهتر پایش شده است.
میرلاشاری افزود: سه هزار و 840 لیتر سم دلتامترین و مالاتیوم برای سمپاشی اراضی آلوده به ملخ ها استفاده شده که توصیه اکید به دامداران و روستاییان این است که سه روز تا 2 هفته از ورود دام هایشان برای چرا به مناطق سمپاشی شده جلوگیری و پرهیز کنند، چون احتمال تلف شدن دام ها جدی است.
وی با بیان اینکه 6 گروه 2 نفره هر کدام با خودرو هر روز براساس گزارش های مردمی و دیده بانی های انجام شده برای مقابله به مناطق مختلف اعزام می شوند، خاطرنشان کرد: مهمترین نیاز برای این منظور وجود دستگاه ulv است که سم خالص را پودر و مصرف اندکی برای مقابله با ملخ ها دارد و با این دستگاه با نیم لیتر سم می توان یک هکتار را سمپاشی کرد.
مدیر جهادکشاورزی چابهار با اشاره به اینکه نقاط مختلف این شهرستان مورد هجوم ملخ ها قرار دارد، از مسئولان درخواست کرد به منظور تهیه حداقل 20 دستگاه سمپاش ulv و 20 دستگاه لودر و گریدر برای تسطیح مسیر خودروهای سبک و رسیدن سریع به اراضی و مراتع همکاری و مساعدت کنند.
میرلاشاری تصریح کرد: بیشتر اراضی کشاورزی و مراتع دارای بندهای خاکی بلند و یا اراضی شخم زده نرم بوده و غیر قابل تردد برای خودروهای سمپاشی هستند و باید مسیر راه با گریدر و لودر تسطیح و رگلاژ شود.
وی گفت: وسع و توان شهرستان چابهار برای مقابله اصولی با ملخ ها ناچیز است و پس از پیگیری های فرمانداری و مدیریت جهاد کشاورزی تاکنون در طول سه ماه اخیر منطقه آزاد، شرکت نفت، محیط زیست، گمرک، شیلات و شبکه بهداشت و درمان هر کدام یکدستگاه خودرو برای چند روز و برخی ها خودرو با ساعت های مشخص اختصاص داده اند که همین هم جای قدردانی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار ادامه داد: چابهار در طول چند دهه اخیر هر سال مورد هجوم ملخ ها بوده است و به دلیل شرایط آب و هوایی، رطوبت کافی، بارندگی ها و شرجی بودن هوا ملخ ها تخم ریزی کرده و به سرعت تبدیل به پوره و ملخ بالغ شده و کار برای مقابله سخت می شود.
وی تصریح کرد: مسئولان باید چابهار را به ستاد و مرکز فرماندهی قوی همراه با تجهیزات و نیرو و اختصاص اعتبار لازم تبدیل کنند و از اینجا تصمیمات اتخاذ و اجرایی شود.
وی ادامه داد: علیرغم مشکلات موجود 6 گروه اعزامی در منطقه فعالند که هر گروه شامل یک راننده و کارشناس روزانه 200 هکتار را سمپاشی می کند.
وی از همکاری کشاورزان، شوراهای اسلامی، دهیاران، فرماندار، اعضای شورای اداری برای همکاری در این طرح قدردانی کرد و افزود: از عموم مردم عزیز بویژه روستاییان و عشایر درخواست می شود به محض مشاهده ملخ موضوع را به مدیریت جهاد کشاورزی اعلام کنند تا اقدام مقابله ای لازم انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز اظهار داشت: هجوم ملخ ها در این شهرستان نگران کننده است و اگر مبارزه اصولی با آنها نشود خسارت زیادی را برجا خواهند گذاشت.
معین الدین سعیدی افزود: ملخ های صحرایی ویران کننده طبیعت، مراتع و اراضی کشاورزی هستند و باید مسئولان استانی و کشوری آن را به چشم تهدید نگاه کنند و تجهیزات، نیرو و اعتبار لازم را تخصیص دهند.
وی گفت: جای تعجب است که سطح آلودگی ملخ ها روز به روز بیشتر و بیشتر می شود ولی مسئولان به این موضوع مهم و حساس بصورت ابتدایی نگاه می کنند.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043 ** 6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.