به گزارش ایرنا مبارزه با ملخ های صحرایی از 13 اسفند ماه سال گذشته در مناطق وشنام، دمبدف، نوبندیان، دهگندر، اسلام آباد، گومازی، کچو و سماج شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان آغاز و همچنان ادامه دارد.
ورود نخستین دستجات پروازی ملخ صحرایی به بندر نخیلو استان هرمزگان نهم بهمن پارسال گزارش شده بود که بعد از این گزارش ملخ های انفرادی در استانهای بوشهر، فارس، خوزستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان با تراکم پائین مشاهده شدند.
پس از حمله ملخ های صحرایی ستاد مبارزه با ملخ در ستاد سازمان حفظ نباتات کشور، ستاد استانها، شهرستانها و تشکیل تیم های ردیابی و مبارزه در تمامی نقاط آلوده شکل گرفت و کار ردیابی، دیده بانی و مبارزه با کمک دستگاه ایلوکاست 3 و فرم های دیده بانی از ملخ های صحرایی از اواخر ماه های سال گذشته آغاز شد.
ایران از 2 جبهه جنوب و جنوب شرقی از عربستان، عمان، قطر، امارات متحده، کویت، هند و پاکستان همیشه مورد تهدید این آفت بوده و همچنین در برخی از مناطق جنوبی کشور از جمله جازموریان، چابهار و ایرانشهر این آفت در چند سال اخیر پس از ورود به کشور تخم ریزی کرده و بصورت انفرادی زیست می کنند و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی افزایش تراکم پیدا خواهند کرد.
هم اینک بیش از 14 هزار و 100 هکتار از مراتع شهرستانهای کنارک، چابهار، قصرقند، نیکشهر و دلگان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.
در صورت عدم موفقیت در کنترل پوره و دستجات پروازی ورودی احتمال دارد استانهای دیگر هم مورد هجوم ملخ صحرایی در نسل بعدی قرار گیرند.
پیش بینی می شود سطحی در حدود 150 تا 200 هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی که از اواخر اسفند ماه سال گذشته آغاز و تا خرداد سالجاری ادامه دارد.
مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان بدون تخصیص اعتبار از محل منابع داخلی استان در حال انجام است و نیاز است اعتبارات ملی و توجه وزارت جهاد کشاورزی بیشتر شود.
از آنجایی که بر اساس اعلام سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) مرحله بعدی حمله ملخ به سیستان و بلوچستان از اردیبهشت ماه جاری در راه است دیده بانی و مبارزه با ملخ صحرایی با جدیت همچنان ادامه دارد.
دسته های پر تراکم این ملخ ها هر نوع سرسبزی اعم از علوفه، غلات، صیفی جات و حتی علف های هرز را که در مسیر خود ببینند مورد هجوم قرار داده و از بین می برند.
مدیر جهادکشاورزی چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مبارزه با ملخ های صحرایی در این شهرستان از سطح چهار هزار هکتار گذشته و این روند همچنان ادامه دارد.
نورالدین میرلاشاری با بیان اینکه برای مقابله با ملخ های صحرایی سه تیم عملیات دیده بانی و چهار تیم عملیات مبارزه انجام می دهند گفت: عملیات دیده بانی توسط مردم محلی، اعضای شوراهای اسلامی روستاها، قشرهای مختلف مردم، دهیاران و از طریق بخشداری ها نیز انجام می ‌شود.
وی ادامه داد: پس از گزارش های مردمی و اعلام به مدیریت جهاد کشاورزی تیم های مبارزه با ملخ صحرایی به محل اعزام می شوند.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت:مبارزه با ملخ های صحرایی از سموم مالاتیون و دلتامترین استفاده می شود.
وی بیان کرد: ملخ های صحرایی تهدیدی جدی به مزارع کشاورزی هستند و امنیت اقتصادی و غذایی را در مدت کوتاهی تهدید می کنند.
میرلاشاری تصریح کرد: ملخ صحرایی هنوز به سطح مزارع کشاورزی چابهار و استان سیستان و بلوچستان نرسیده و در همان بدو ورود در مراتع در حال مهار هستند.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.