مجتبی اسکندری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به تشکیل اکیپ های کانون یابی، کانون کوبی و کشیک های نوروزی برای مبارزه با آفت ملخ در این شهرستان اشاره کرد و افزود: آفت ملخ همه ساله نیمه اول فروردین در کانونهای ملخ و اراضی ملی مشاهده و پس از کانون یابی نسبت به کانون کوبی اقدام می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به گرمای هوا سال گذشته خروج پوره های ملخ زودتر از موعد و اواخر اسفند اتفاق افتاد، لذا با توجه به مقارن شدن ایام خروج پوره های ملخ با تعطیلات نوروزی این مدیریت در اقدامی ضربتی اکیپهای کانون یابی، کانون کوبی و کشیکهای نوروزی تشکیل داده و در ایام تعطیل نیروهای کشیک نوروزی با کانون یابی های مستمر نسبت به کانون کوبی با سمپاش مستقر در پشت خودروهای دولتی اقدام می کنند.
اسکندری با اشاره به مراحل مبارزه با آفت ملخ تصریح کرد: در مرحله اول، مراتع و مزارع آلوده به این آفت کانون یابی و با پرچم آبی رنگ و پس از سم پاشی محل مورد نظر با پرچم قرمز رنگ علامت گذاری می شود تا دامداران و زنبورداران جهت جلوگیری از آثار سم پاشی به این منطقه وارد نشوند.
مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طارم از تشکیل اکیپهای سمپاشی متشکل از 38 نفر با 6 خودرو سم پاش خبر داد و تصریح کرد: این اکیپهای ساماندهی شده در 6 اکیپ در سطح مراتع در معرض آفت ملخ مراکشی با بهر ه گیری از تمام توان خود، کار مبارزه و کانون کوبی را پیش خواهند برد و اهتمام جدی مدیریت و پرسنل بر کنترل آفت در کانونها و جلوگیری از بالدار شدن آفت و ریزش به مزارع و باغات بوده، چرا که در صورت بالدار شدن آفت کار کنترل بسیار مشکل، هزینه بر و دارای حداقل کارایی خواهد بود.
اسکندری در پایان اظهار داشت: در صورت عدم کانون یابی و کانون کوبی به موقع آفت ملخ تبدیل به بحران جدی شده و کلیه محصولات زراعی و باغی شهرستان را تهدید خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، شهرستان طارم در شمال استان زنجان به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی خاص، مرکز ملخ های شاخک بلند و کوتاه از جمله ملخ مراکشی است و شناسایی کانون های تخم ریزی ملخ ها و اجرای به موقع عملیات سمپاشی موجب دفع خطر حمله ملخ ها به مراتع و مزارع می شود. کاهش بارندگی و خشک شدن علوفه مراتع در منطقه عامل اصلی هجوم ملخ است.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
6085/9886
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.