مجتبی اسکندری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارشناسان مربوطه در قالب 6 اکیپ در شهرستان طارم در عملیات مبارزه با ملخ، کانون یابی و کانون کوبی این آفت کشاورزی فعالیت داشتند.
وی با بیان اینکه ملخ از آفات عمومی و خطرناک مزارع و باغها بوده و مبارزه با آن به عهده دولت است، اظهار داشت: کار ردیابی، پیش آگاهی و کانون کوبی این آفت از اواخر اسفند سال گذشته آغاز و به محض ظهور پوره ملخ مبارزه و کانون کوبی انجام شده است.
اسکندری با اشاره به مراحل مبارزه با آفت ملخ تصریح کرد: در مرحله اول، مراتع و مزارع آلوده به این آفت کانون یابی و با پرچم آبی رنگ و پس از سم پاشی محل مورد نظر با پرچم قرمز رنگ علامت گذاری می شود تا دامداران و زنبورداران جهت جلوگیری از آثار سم پاشی به این منطقه وارد نشوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم اظهار کرد: در سال جاری نیز همانند سال گذشته با کنترل کامل این آفت 40 هزار هکتار از مزارع و باغ های در معرض این آفت شهرستان، مصون ماندند.
اسکندری در پایان ضمن تقدیر از کارشناسان و پرسنل این مدیریت در عملیات مبارزه با آفت ملخ، از موفقیت کامل این طرح در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به باردهی مزارع شهرستان طارم و بالدار شدن ملخ های باقی مانده، سم پاشی به صورت کامل به اتمام رسیده است و هم اکنون جهت از بین بردن ملخ های بالغ از طعمه مسموم استفاده می شود که تا چند روز آینده نیز این بخش از عملیات به اتمام خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، شهرستان طارم در شمال استان زنجان به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی خاص، مرکز ملخ های شاخک بلند و کوتاه از جمله ملخ مراکشی است و شناسایی کانون های تخم ریزی ملخ ها و اجرای به موقع عملیات سمپاشی موجب دفع خطر حمله ملخ ها به مراتع و مزارع می شود. کاهش بارندگی و خشک شدن علوفه مراتع در منطقه عامل اصلی هجوم ملخ است.
40 هزار هکتار از مراتع شهرستان طارم آلوده به آفت عمومی ملخ بوده که در صورت عدم کانون یابی و کانون کوبی به موقع می تواند به بحران جدی منجر شده و کلیه محصولات زراعی و باغی شهرستان را تهدید کند.
همه ساله از فروردین تا تیر 12000 هکتار از اراضی شهرستان طارم علیه این آفت سمپاشی می شود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.