به گزارش ایرنا ماماها امانت داران صبور نبض حیات و کلید دار سلامت خانواده اند، فرشته ای که در نخستین لحظات زندگی شاهد رحمت الهی و ناجی طفل نو رسیده‌، آرامش دهنده قلب‌های پر اضطراب مادر با نگاهی محبت آمیز و دوست داشتنی‌ است.
مامایی رشته کهنی است که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرد اما امروز به یک حرفه و تلاش و حرکتی عالمانه همراه با دانش روز تبدیل شده است.
پنجم ماه می‌مصادف با 15 اردیبهشت روز جهانی ماما نامگذاری شده است، این روز فرصت مناسبی است برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه و از آن رهگذر ساختن بستری مطمئن برای ترسیم آینده‌ای روشن.
کار ماما از ماههای نخست بارداری مادر آغاز می شود و وظیفه انسانی و شرعی آموزش دوران بارداری، آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری، تنظیم خانواده و مراقبت‌های کودک و بعضی از موارد بیماری‌های زنان را برعهده دارد.
در اذهان عمومی ماما مترادف با کلمه زایمان و مراقبت دوران بارداری است در حالی که حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع‌تر و از ابتدای تولد تا انتهای عمر است و ابعاد مختلف بهداشتی در زمینه بهداشت باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را شامل می ‌شود.
این آموزش‌ها ضامن سلامت خانواده است که با کمی ‌توجه و سرمایه‌ گذاری قابل دستیابی است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با تبریک روز ماما گفت: ارائه مراقبت‌های مامایی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن عامل مهمی ‌در کاهش مرگ و میر مادران است به نحوی که مرگ و میر مادران باردار در شهرهای زیر پوشش این دانشگاه سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.
دکتر قاسم میری علی آباد افزود: یکی از دلایل مهم این موفقیت تلاش بی وقفه قشر زحمت کش ماما برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر به مادران باردار بوده است.
وی ادامه داد: روز جهانی ماما فرصت مناسبی است تا نگاهی دوباره به جایگاه مامایی در نظام سلامت کشور انداخته شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: زایمان که یک تجربه حساس و مهیج برای هر بانویی ‌است و با هیچ فرآیند دیگری قابل قیاس نیست در بعضی از خانم‌ها یک جریان طبیعی و آسان و در بعضی‌ها با مشکل انجام می شود اما در هر دو مورد نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد.
وی افزود: مادر باید قبل از بارداری، طول دوران بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان زیر نظر فردی مطلع و آشنا به علم مامائی باشد.
علی آبادی گفت: پنج ساله شدن اجرای برنامه کامل ترویج زایمان طبیعی در کشور از افتخارات ماست.
وی ادامه داد: همه این مراقبت‌ها برای تولد نوزادی سالم و طبیعی انجام می‌ شود و همه تلاش‌ها برای سلامت مادر هنگام زایمان و سلامت نوزاد هنگام تولد است و مسوولیت این دو یعنی سلامت مادر و نوزاد به عهده ماماست که شاید لازم باشد برای کمک به مادر شب ها تا صبح بیدار بماند و چشم بر هم نگذارد تا مادر بطور طبیعی زایمان کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی یکی از شاخص های خدمات درمانی و بهداشتی کاهش مرگ و میر مادران باردار است، اظهار داشت: میزان زایمان طبیعی سال گذشته در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 31 هزار و 557 مورد بوده که تنها توسط 216 ماما به سلامت انجام شده است.
وی تاکید کرد: این آمار گواه کار سخت ماماها به ویژه ماماهای شاغل در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با توجه به آمار بالای موالید است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: هم اینک 40 تخت LDR ( واحد تک نفره زایمان طبیعی ) و 216 نیروی مامایی شاغل در بیمارستان های تحت پوشش فعالیت می کنند.
وی افزود: امسال سه نفر از ماماهای این دانشگاه نمونه استانی و یک نفر مامای نمونه کشوری شدند.
علی آبادی گفت: با توجه به خروجی ها سال گذشته حدود 10 نفر ماما به مجموعه این دانشگاه اضافه شدند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، بمپور، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.