به گزارش خبرنگار ایرنا، ماماها ضربان قلب آینده را می شنوند، اولین نفس، نگاه، اشک و اولین گریه، را می بینند و می شوند، مامایی حس باشکوه ترین لحظه هاست، قلب های پراضطراب هر مادری با نگاه دوست داشتی اش آرام می گیرد، اوست که آمدن عزیزترین موجود زندگی را نوید می دهد.
نقش ماما در توسعه سلامت باروری غیرقابل انکار است، ماما به عنوان حلقه مهم ارتباطی و هماهنگ کننده بین اعضای خانواده و تیم بهداشتی درمانی نقش بسیار مهمی در تامین سلامت مادران دارد، ارائه مراقبت های مامایی با کیفیت بالا، عامل مهمی در کاهش مرگ و میر مادران است.
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان امروز (پنجشنبه) به مناسبت فرارسیدن پنجم می مصادف با پانزدهم اردیبهشت مراسمی را با هدف تجلیل از ماماهای نمونه استان و قدردانی از فعالان این حوزه برگزار کرد؛ در این مراسم دعوت شدگان از ماماهای بازنشسته و پیشکسوت تا ماماهای مشغول به گذراندن طرح، پرشور حضور یافتند.
ماندانا حیدری مقدم ماما و مدیر آموزش بهورزی شهرستان آستانه اشرفیه در حاشیه برگزاری این همایش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با تشریح حرفه مامایی و نقش این گروه در سلامت مادران و نوزادان بیان داشت: مامایی به لحاظ حرفه ای، عشق و علاقه است و صبر و حوصله می خواهد.
وی با بیان این که نقش ماما در سلامت مادر و نوزاد پررنگ است، اظهار داشت: ماما در سیستم بهداشت و خدمات بهداشت باروری، زایمان طبیعی و کمک به مادران باردار برای داشتن زایمان و نوزاد سالم نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.
وی با اشاره به نقش ماما در ترویج زایمان طبیعی و فرهنگ سازی در این باره خاطر نشان کرد: اگر مادر باردار شرایط زایمان طبیعی را داشته باشد، این روش زایمان بایستی در اولویت قرار گیرد که ماماها در این زمینه سیار کمک کننده هستند.
حیدری مقدم با تشریح فواید زایمان طبیعی و مضرات زایمان به روش سزارین بیان داشت: در روش طبیعی مادر یک ساعت بعد از زایمان می تواند به زندگی عادی خود برگردد اما در زایمان به روش سزارین مادر چنین حالتی ندارد، روزها و گاهی ماه ها با این جراحی درگیر است.
وی یادآور شد:با اجرای طرح تحول سلامت همزمان با سراسر کشور در استان گیلان از سال 93، برای ارتقاء زایمان طبیعی و فرهنگ سازی در این باره تلاش هایی انجام می گیرد و آموزش های لازم به مادران باردار برای ترویج زایمان به روش طبیعی داده می شود.
* اولین نگاه و نفس؛ تقدیم ماماست
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با بیان این که مامایی شغل شریفی است، اظهار داشت: ماماها، اولین نگاه، نفس و عشق را مشاهده می کنند.
اسماعیل نورصالحی با اشاره به نقش مهم ماما در سیستم سلامت خاطر نشان کرد: ماماها با انجام مراقبت درست و صحیح قبل از زایمان، اجازه نمی دهند تا امید مادری برای دیدن فرزندش، به ناامیدی تبدیل شود.
وی اظهار داشت: بر اساس آمارها، 85 درصد مراقبت های مادران باردار در جهان توسط ماما انجام می گیرد و با حضور ماماها 60 درصد زایمان طبیعی انجام می شود.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: امروزه شاخص های رشد و توسعه یافتگی هر کشوری منوط به تعداد مرگ و میر مادران است که ماماها در کاهش این مرگ و میرها برای ارتقاء شاخص های رشد نقش مهمی دارند.
وی با بیان این که مرگ و میر مادران باردار به شاخص های بهداشتی لطمه می زند، خاطر نشان کرد: ضروریست تا مراقبت های ویژه ای در این باره داشته باشیم که در این راستا کمیته های دانشگاهی مرگ و میر مادران باردار را تشکیل داده ایم.
نورصالحی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: برای مدیریت و توسعه خدمات درمان ناباروری در زمان حاضر، دو مرکز شامل مرکز الزهرا و مرکز خصوصی مهرپویای گیل در استان گیلان فعال است.
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان برای ترویج زایمان طبیعی خاطر نشان کرد: شاخص زایمان طبیعی از سال 94 تا 97، 10 درصد افزایش یافته و برنامه ها نیز برای ترویج این روش زایمان ادامه دارد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به مراکز مشاوره مامایی اظهار داشت: در زمان حاضر، چهار مرکز مشاوره شامل سه مرکز در رشت و یک مرکز در لنگرود فعال است و ماماها بایستی برای فعال شدن این مراکز مشاوره بیشتر ورود کنند.
در مراسم روز جهانی ماما در استان گیلان، 51 نفر تجلیل شدند.
7286 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.