به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر سید علیرضا خونساری روز شنبه افزود: در این مدت با انجام پنج هزار و 39 مورد غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید، 257 مورد مشکوک گزارش شد که از این تعداد 14 نوزاد مبتلا به این بیماری شناسایی و برای دریافت درمان مناسب ارجاع شدند.
وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت سلامت نوزادان و کودکان، غربالگری بیماری های ناتوان کننده و پرعارضه، همچون کم کاری مادرزادی تیروئید و فنیل کتونوری با قوت و حساسیت بیشتری در حال انجام است.
خونساری ادامه داد: این غربالگری، روزهای سوم تا پنجم پس از تولد برای تمام نوزادان در مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین برای نوزادان بستری در بیمارستان ها انجام می شود.
وی همچنین گفت: در نیمه نخست امسال از بین پنج هزار و 39 مورد غربالگری فنیل کتونوری که همزمان با کم کاری مادرزادی تیروئید بررسی می شود، برای تعداد 20 مورد مشکوک، آزمایش مجدد و پیگیری لازم انجام شد که از این تعداد، یک نوزاد به بیماری یاد شده مبتلا بود.
خونساری خاطرنشان کرد: سال گذشته، 2 بیمار فنیل کتونوری در برنامه غربالگری شناسائی شدند که آنان به طور هفتگی و منظم از نظر فنیل آلانین خون مورد بررسی قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه این 2 بیمار در مرکز آموزشی - درمانی قدس تحت نظر کارشناس تغذیه و فوق تخصص غدد اطفال قرار دارند، اظهار داشت: در شهرستان قزوین 28 بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند که تحت نظر هستند.
رییس مرکز بهداشت شهرستان قزوین افزود: در حال حاضر با اطلاع رسانی و آموزش خانواده ها پوشش برنامه غربالگری این 2 بیماری در قزوین کامل و 100 درصدی است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.