دکتر سیمین خیاط‌ زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تعداد 23 بیمار جدید مبتلا به ایدز هستند که در سال گذشته شناسایی شدند.
وی ادامه داد: در طول سال گذشته، 29 هزار و 168 نفر در کل استان از نظر بیماریابی HIV، آزمایش شدند که برای 80 درصد آنان مشاوره ارائه شد.
دکتر خیاط زاده در خصوص انجام تست HIV خاطرنشان کرد: این آزمایش در صورتی که خود فرد اعلام رضایت کند، انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: آزمایش ابتلا به ویروس 'اچ آی وی' در همه مراکز سلامت در سطح استان به صورت کاملا رایگان انجام می شود و همه افراد می توانند مراجعه کرده و آزمایش دهند.
مدیر گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در سطح استان هفت مرکز مشاوره بیماری رفتاری در شهرستان های تبریز، مراغه، سراب، بناب، مرند و اهر برای افرادی که آزمایش آنها مثبت می باشد، ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته 29 هزار مادر باردار در آذربایجان شرقی مورد آزمایش 'اچ آی وی' قرار گرفتند، گفت: هیچ یک از مادران مبتلا به 'اچ آی وی' نبودند و هیچ آزمایشی با نتیجه مثبت نداشتیم.
دکتر خیاط زاده افزود: تلاش می کنیم 100 درصد زنان باردار استان را تحت پوشش قرار دهیم تا تولد نوزاد حامل ویروس بیماری را به صفر برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: درصد تولد نوزاد هپاتیت مثبت از مادر مبتلا به هپاتیت در استان صفر است.
وی با بیان اینکه الگوی انتقال HIV، جنسی شده است، گفت: تا سال‌های قبل، ویروس این بیماری بیشتر از طریق سرنگ آلوده و معتادان تزریقی منتقل می‌شد، اما دو سال است که انتقال از طریق تماس‌های جنسی خارج از چارچوب خانواده و رفتارهای نامطمئن و پرخطر بیشتر شده است.
وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد، رفتارهای پرخطر به گروه‌های سنی پایین‌تر نیز کشیده شده و همچنین الگوی انتقال HIV به زنان سیر صعودی دارد.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که رفتار پرخطر داشته یا نسبت به آلوده بودنشان به HIV نگران هستند، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تبریز واقع در خیابان بهار، روبروی پارک بانوان، جنب اورژانس 115 نسبت به انجام تست HIV به طور کاملا محرمانه اقدام کنند. مدیر گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تمامی خدمات و مشاوره‌ها و مراحل درمان مبتلایان به ویروس HIV تا پایان عمر رایگان است.
/3071/6120
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.