مهرداد جهاندیده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته 33 میلیون و 688 هزار لیتر سوخت از طریق تعاونی های مرزنشینان صادر شد.
وی ادامه داد: براساس طرح فروش سوخت به مرزنشینان، باید به ازای هر خانوار ماهانه هزار و 500 لیتر سوخت سهمیه از شرکت نفت دریافت می شد و از طریق این تعاونی ها به فروش می رسید اما اکنون این سهمیه به 150 لیتر کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای بیشترین تعاونی مرزنشین در میان استان های مرزی است، افزود: 117 تعاونی مرزنشین در سیستان و بلوچستان وجود دارد که از این تعداد 95 شرکت فعال و 22 شرکت غیرفعال هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: 21 میلیون و 593 هزار دلار صادرات غیر نفتی از طریق تعاونی های مرزنشین این استان در 6 ماهه نخست سالجاری انجام شده است.
وی ادامه داد: در این مدت 4 میلیون و 674 هزار دلار کالا مانند برنج، چای، شکر، انبه و موز از طریق تعاونی های مرزنشین سیستان و بلوچستان وارد شده است.
جهاندیده با بیان اینکه صادرات و واردات غیرنفتی تعاونی های مرزنشینان سیستان و بلوچستان نسب به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است، گفت: تخصیص نیافتن ارز دولتی به تعاونی های مرزنشینان سبب شد تا در این مدت میزان واردات کاهش یابد و این شرکت ها توان رقابت با تجار و اشخاص حقیقی را نداشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: 238 هزار خانوار بالغ بر 786 هزار نفر مرزنشین در سیستان و بلوچستان زیر پوشش این تعاونی ها قرار دارند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان دارای بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز خشکی با کشورهای افغانستان و پاکستان است که نیاز مبرم این کشورها به فرآورده‌های نفتی موجب قاچاق سوخت از مرزهای این استان شده است.
اجرای طرح فروش قانونی سوخت به مرزنشینان ساکن در شعاع 20 کیلومتری مرز یکی از تدابیری بود که برای جلوگیری از قاچاق سوخت و همچنین بهره مندی مرزنشینان پنج استان مرزی کشور از سال 90 با تصویب هیات دولت آغاز شد اما متاسفانه به درستی اجرا نشد.
براساس این طرح قرار بود تا به ازای هر خانوار مرزنشین ماهانه 1500 لیتر سوخت به شرکت های تعاونی مرزنشینان با قیمت 10 درصد کمتر از قیمت تعادلی فروخته شود تا این شرکت ها بتوانند با قیمتی بالاتر آن را به کشورهای همجوار بفروشند.
این درحالی است که در کنار اجرای ناقص این طرح روزانه میلیون ها لیتر سوخت به صورت غیرقانونی از مرزهای سیستان و بلوچستان خارج می شود و به جای مردم مرزنشین مافیای سوخت از این وضعیت سود می برند.
۹۹۰۸ **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.