در این مطلب آمده است: سیستان و بلوچستان، استانی که به پایتخت وحدت شهرت دارد، این روزها و در ایام میلاد رسول مکرم اسلام(ص) سراسر شادی، جشن و سرور است، خطه ای که شیعه و سنی و سیستانی و بلوچ با مهر، محبت، دوستی و مودت زندگی می کنند و الگویی زیبا از همبستگی را به نمایش گذاشته و این استان را به پایتخت وحدت و همدلی تبدیل کرده اند. هفته وحدت در این استان رنگ و بوی خاصی دارد و انسجام مردم این خطه خاری در چشم دشمنان است، با توجه به این مناسبت با شکوه در پایتخت وحدت با دعوت از جمعی علمای اهل سنت در تحریریه روزنامه به گفت وگو نشستیم.
شرایط خاص سیستان و بلوچستان
مدرس حوزه و دانشگاه مذاهب اسلامی در تحریریه «سیستان و بلوچستان» گفت: وحدت موضوعی بنیادی و اساسی است که خداوند بر اهمیت و موضوعیت آن در قرآن اشاره و توصیه کرده و در آیات و روایات مختلف نیز به وحدت تاکید شده است. مولوی «عبدالغنی موحد» افزود: پیامبر اکرم (ص) به عنوان بزرگ ترین و اولین تفسیر کننده قرآن در روایات مختلف به موضوع وحدت تاکید داشتند و به این مهم اهمیت می دادند. رابطه مومنان نسبت به هم مانند بدن است که اگر عضوی احساس درد کند در همه قسمت های بدن این درد احساس می شود بنابراین مومنان نیاز به همبستگی دارند. وی اظهار کرد: بر اساس مبانی دینی، وحدت نیاز مبرم و اساسی است، به ویژه در شرایطی که برخی دوستان نادان و دشمنان دانا علیه مسلمانان راستین و معتدل به پا می خیزند. وی با اشاره به اهمیت و جایگاه وحدت در سیستان و بلوچستان بیان کرد: هر استانی شرایط خاصی دارد، شرایط این خطه به گونه ای است که اقوام، مذاهب و فرق مختلف در آن زندگی می کنند که یکی از مزایای استان محسوب می شود اما باید این تنوع به سمت و سویی برود که در آن اختلاف نظر باشد نه تضاد، چرا که اختلاف نظر موضوع مطلوبی است اما تنوعی که در آن تضاد باشد نکوهیده است، چرا که به جبهه گیری منجر می شود، قرآن آن را نمی پذیرد و قوت بشر از بین می رود. وی تصریح کرد: با توجه به شرایط استان، این امر به صورت تاکید جدی قلمداد می شود که باید با وجود اختلاف نظرها همدیگر را درک کنیم، به این معنا که به همدیگر احترام بگذاریم و انتظار نداشته باشیم که همه از یک موضوع، درک مشابهی داشته باشند و همسان عمل کنند. مولوی موحد، گفت: سیستان و بلوچستان، استانی است که علاوه بر تنوع، شرایط خاصی از نظر همجواری با کشورهای همسایه دارد که هر کدام شرایط خاص خودشان را دارند، در این کشورها این موضوع به نحو مطلوب رعایت نمی شود که دود آن به چشم مردم این استان می رود و اگر وحدت را حفظ نکنیم، این دود می تواند به آتش تبدیل شود. وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: پیروزی انقلاب، سبب شادی همه مسلمانان و ایجاد امید در آن ها شد، اسلامی که کم رنگ دیده می شد، رنگ و بوی خود را نشان داد و احیا شد که در این فاصله زمانی مزایای خوبی داشته است. چون امام راحل (ره) فرمودند انقلاب مربوط به یک فرقه نیست بلکه مربوط به همه مسلمانان جهان است که می طلبد انسجام داشته باشد. به گفته وی، 12 تا 17 ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نام گذاری شد تا بابی باشد برای راهنمایی و هدایت مردم که انسجام خود را بیش از پیش داشته باشند. هر سال در این روزها همایش ها و نشست های مختلفی برگزار می شود، این وحدت در استان به هدف نایل شده است اما کم و کاستی هایی وجود دارد که تا مرحله تکمیل مانند هر موضوع دیگر نیاز به زمان دارد. به گفته وی، شروع و استمرار آن بسیار خوب بود و از این پس می طلبد با توجه به شرایط بحرانی جهان اسلام تلاش مضاعفی داشت و افرادی که دیدگاهشان شعاری بوده به سمت و سوی عملی بروند. وی تاکید کرد: موفقیت زمانی حاصل می شود که دیدگاه همه افراد وحدت طلب عملی باشد و در رسالتی که بر عهده داریم وجدانمان را بهترین قاضی قرار دهیم.
سیستان و بلوچستان؛ نماد وحدت برای کشورهای اسلامی
امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم (ع) زاهدان نیز گفت: آیه های زیادی درباره وحدت در قرآن کریم وجود دارد، قرآنی که به عنوان نوری از جانب خداوند برای انسان ها نازل شد. موضوعی نیست که در قرآن به آن اشاره و توجه نشده باشد اما از وحدت بسیار یاد شده است. مولوی «یوسف گرگیج» افزود: فقط حضرت محمد (ص) به دعوت مردم به موضوع وحدت مامور نشدند بلکه رسالت دیگر پیامبران نیز ترویج وحدت بود و در قرآن کریم با بازگو کردن این موضوع تاکید بیشتری بر وحدت در میان مسلمانان شده و خداوند در قرآن فرموده است همه امت واحدی هستید، بنابراین قرآن راه مسلمانان را ترسیم کرده است. وی اظهار کرد: شیعه و سنی اشتراک های زیادی دارند و هدف همه وحدت و انسجام است، در این استان اهل سنت هم در ایام تاسوعا و عاشورا نذری می دهند که نشانه ای از وحدت است. به گفته وی، اتحاد مسلمانان عامل قدرت و صلابت آن هاست. خداوند فرمودند کسی که عالم، عاقل، دلسوز و مهربان باشد از او اطاعت کنید که همه این ویژگی ها را می توان در رهبر معظم انقلاب دید و همان شخصی هستند که خط قرمزها را برای ما مشخص کرده اند. وی با بیان این که هر حنجره ای که مردم را به وحدت دعوت کند الهی و هر حنجره ای که علیه وحدت دعوت کند، حنجره شیطان است گفت: به اعتقاد اهل سنت، کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد مسلمان نیست، وظیفه ما این است که روشنگری بیشتری داشته باشیم. به فرموده مقام معظم رهبری، سیستان و بلوچستان باید نماد وحدت برای همه کشورهای اسلامی باشد، وی تصریح کرد: دشمن قصد دارد این وحدت را از بین ببرد که به برکت این ایام کور خوانده است، با توجه به این که به زودی چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم باید قدردان این نعمت باشیم و در برنامه های این ایام حضور پر رنگی داشته باشیم، چرا که امام (ره) با شعار نه شرقی، نه غربی فقط جمهوری اسلامی و بر پایه وحدت این انقلاب را ترسیم کردند. مولوی گرگیج، با اشاره به فضای مجازی هم اظهار کرد: برخی از این طریق به دنبال از بین بردن وحدت امت اسلامی هستند که باید مردم نسبت به پیام هایی که دریافت می کنند، آگاه باشند و به خبرهای کذب و بدون منبع اعتماد نکنند.
زندگی مسالمت آمیز شیعه و سنی
امام جماعت یکی از مساجد بولوار بزرگمهر زاهدان و مدرس تاریخ مسجد مکی هم گفت: وحدت، موضوع بسیار مهمی است، خداوند بارها فرموده اند دین را برقرار کنید و متفرق نشوید. وحدت یکی از دستورهای اسلامی است و اگر دستور دین نبود دستور عقل است، چون عقل حکم می کند که با هم یکی باشیم. مولوی «عبدالمجید شه بخش» اظهار کرد: وحدت و یک دلی سبب پیشرفت قوم و ملت می شود، اما تفرقه شکست را به همراه دارد. دنیای اسلام کشورهای زیادی دارد اما آن گونه که باید روی وحدت کار نشده است، در حالی که پیشرفت کشورها بر اساس وحدت میسر می شود. به گفته وی، میان شیعه و سنی اختلافی وجود ندارد اما برخی بر اثر نادانی و جهل به دنبال تفرقه هستند، باید آسیب شناسی کنیم که چه چیزی سبب از بین رفتن وحدت می شود که اهانت، اولین موضوعی است که در این باره تاثیر گذار است. وی اضافه کرد: اگر مسلمانان به دیدگاه هم احترام بگذارند به طور قطع اختلاف به وجود نمی آید، خوشبختانه در سیستان و بلوچستان حتی در دور افتاده ترین نقاط، شیعه و سنی در کمال آرامش در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند. مولوی شه بخش با بیان این که سعادت واقعی در اتحاد است و باید با همفکری و همدلی قدم برداشت، گفت: انقلاب اسلامی با توجه به همه مذاهب ایجاد شد و امام (ره) نیز تاکید داشتند همه مذاهب یکی هستند که با توجه به این فرمایش امام راحل (ره) تعداد زیادی از مردم اهل سنت خون خود را نثار انقلاب کردند.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.