به گزارش ایرنا شرایط آب و هوایی شهرستان چابهار به لحاظ همجواری با دریا و قرار گرفتن در مسیر بادهای موسمی شبه قاره هند و جبهه های استوایی از رطوبت نسبی 76 درصدی برخوردار است که اثرات تعدیل کننده ای در شرایط اقلیمی و فصلی شهرستان بوجود آورده به طوری که در فصل زمستان گرمترین منطقه و تابستان خنک ترین بندر جنوبی محسوب می شود و میانگین حداکثر دمای سالیانه آن 34 درجه، متوسط حداقل دما 15 و میانگین دما 23 درجه سانتی گراد است که در بخش کشاورزی می توان از آن به عنوان گلخانه طبیعی ایران نام برد.
منابع آب در بخش کشاورزی چابهار به صورت منابع آب سطحی شامل 2 رودخانه سرباز و کاجوقصرقند است و منابع آب زیرزمینی آن شدیدا وابسته به بارندگی ها و جاری شدن آب در مسیر رودخانه های واقع در سطح منطقه است.
از برجسته ترین اقدامات برای تامین آب کشاورزی ساخت و راه اندازی سدهای پیشین، بند انحرافی شیرگواز، پروژه آبیاری و زهکشی مدرن باهوکلات و ساخت سد زیردان است که می توان از افتخارات بزرگ و ارزنده نظام برای توسعه و ترقی بخش کشاورزی تلقی کرد.
ظرفیت آبگیری سد پیشین 175 میلیون متر مکعب بوده که 85 میلیون متر مکعب آن به پروژه باهوکلات یکی از بزرگترین و شاخص ترین پروژه های کشاورزی اختصاص داده شده است.
همچنین سد زیردان بر روی رودخانه کاجو با ظرفیت 207 میلیون متر مکعب ساخته شده است.
اقدامات یاد شده در نوع خود بی نظیر است ولی خشکسالی بیش از 20 ساله و نبود آب کافی در پشت این سدها خسارت بیش از 260 میلیارد تومانی به 24 هزار کشاورز وارد کرده است و پروژه 6 هزار هکتاری باهوکلات خشک و موزکاران بدهکار بانک با خسارت های میلیاردی مواجه هستند.
تجربه نشان داده است که علاوه بر سدهای پیشین و زیردان تنها راه نجات کشاورزی چابهار شیرین سازی و انتقال آب دریا به زمین های کشاورزی و روستاهاست.
بندر چابهار بدلیل موقعیت راهبردی که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد محسوب می شود از اهمیت فراوانی برخوردار است و به همین دلیل سرمایه گذاری فراوانی در آن صورت می گیرد.
کشاورزی نیز یکی از قطب های توسعه چابهار است که می تواند به افزایش تولید ملی، تامین نیازهای سیستان و بلوچستان و صادرات محصولات منجر شود.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بندر چابهار به دلیل نزدیکی به مدار راس السرطان و قرارگرفتن در مسیر بادهای موسمی شبه قاره هند و جبهه های استوایی موجب شده است تا دارای آب و هوایی گرمسیری معتدل با رطوبت نسبی بالا باشد.
نورالدین میرلاشاری افزود: این منطقه گرمترین نقطه کشور در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در تابستان بوده که با این شرایط آب و هوایی چابهار دارای کمترین تغییرات در فصول چهارگانه سال است.
وی ادامه داد: این شرایط اقلیمی، چابهار را مستعد برای تولید انواع محصولات کشاورزی کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: این شهرستان اقلیم مساعدی برای تولید و پرورش انواع مختلف میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد و شرایط اقلیمی آن برای تولید انواع محصولات زراعی خارج از فصل فراهم است.
وی وجود زمین های مستعد، حاصلخیز، قابل احیاء و توسعه، وجود رودخانه های فصلی با میلیونها متر مکعب آورد سالیانه، وجود استعدادهای بالقوه و استثنایی در بخش دام و طیور، وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی، فرآوری محصولات کشاورزی و شیلاتی و تولید محصولات زراعی به روش نیمه دیم کاری از طریق روان آبهای فصلی را از جمله ظرفیت های حوزه کشاورزی چابهار عنوان کرد.
میرلاشاری ادامه داد: در این شهرستان امکان ایجاد اشتغال و توسعه تولیدات کشاورزی در زمین های نوار ساحلی از طریق ساخت گلخانه با استفاده از تکنولوژی شیرین سازی آب دریا با عنایت به 300 کیلومتر نوار ساحلی وجود دارد و دریا نجات دهنده بخش کشاورزی است.
وی گفت: قریب به 24 هزار نفر از مردم شهرستان چابهار به درآمد و اشتغال از راه کشاورزی وابسته هستند.
مدیر جهاد کشاورزی بر شیرین سازی و انتقال آب دریا به 13 هکتار زمین فعلی قابل کشت کشاورزی و توسعه آن تا بیش از 100 هزار هکتار تاکید کرد.
وی افزود: کشاورزی پایدار وابسته به تامین آب پایدار، کافی و مورد نیاز بوده و برای به فعلیت رساندن استعدادهای این بخش عنصر اولیه توسعه پایدار کشاورزی به شمار می رود.
میرلاشاری ادامه داد: معضل کمبود بارندگی در سالهای اخیر و وقوع خشکسالی های مفرط و کمر شکن از سال 1377 تا کنون مشکلات و خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی تحمیل و تولید کنندگان این عرصه را به شدت متضرر و مقروض به بانک ها کرده است.
وی بیان کرد: از آنجا که منابع تامین کننده آب کشاورزی پایدار در چابهار را سدهای مخزنی پیشین و سد مخزنی زیردان تشکیل می دهند و منابع آبی موجود جوابگوی تامین و رفع نیاز بخش کشاورزی نیست بنابراین استمرار تولید، اشتغال و توسعه اقتصادی وابسته به شیرین سازی و انتقال آب دریاست.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: با انتقال و شیرین سازی آب دریا می توان در جهت رشد، توسعه و ارتقاء جایگاه و شاخصه های بخش کشاورزی پایدار در شهرستان و بهره مندی کامل از ظرفیت ها و قابلیت های بالقوه و کاهش مخاطرات کشاورزی بویژه معضل خشکسالی و پیامدهای ناگوار اجتماعی و اقتصادی گام برداشت.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.