مهدی غیب الهی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود : با توجه به مصوبه شورای حفاظت منابع آب شهرستان ، برق چاه‌های کشاورزی 26 آبان ماه جاری به مدت یک ماه قطع خواهد شد، لذا در این مدت گندم کشت‌شده بایستی 2 دوره آبیاری شده باشد .
وی با تأکید بر اینکه کشاورزان بایستی هرچه زودتر نسبت به اتمام کاشت پاییزه گندم اقدام کنند، یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای یادشده، طرح 60 روزه خاموشی چاه‌ها در 2 دوره 30 روزه اجرا می‌شود.
به گفته غیب الهی در سال زراعی 98 - 97 سه هزار هکتار از اراضی ابرکوه به کشت گندم اختصاص دارد که با توجه به شرایط آب و هوایی و خاموشی چاه‌های کشاورزی هم‌اکنون در هزار هکتار اراضی گندم کشت‌شده است.
وی ادامه داد: مدیریت جهاد کشاورزی با تأمین یک هزار و 500 تن کود شیمیایی و 160 تن بذر گندم گواهی‌شده بهره‌برداران را در اجرای کاشت گندم حمایت می‌کند.
فرماندار ابرکوه هم اواخر شهریورماه امسال در بیست و هفتمین نشست شورای حفاظت منابع آب تأکید کرده بود: خاموشی 2 سال گذشته چاه‌های کشاورزی آثار مثبتی در افزایش سطح آب‌های زیرزمینی منطقه داشت.
محمدکاظمی نسب اظهار داشت: از سال 93 با اجرای طرح‌های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت و در سال 95 با اجرای طرح خاموشی 30 روزه و در سال 1396با اجرای طرح خاموشی 45 روزه چاه‌ها و نصب سامانه کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها ، مصرف آب در بخش کشاورزی با همکاری کشاورزان مدیریت‌شده است .
وی اضافه کرد: کاهش بارندگی و روند فزاینده افت سطح آب‌های زیرزمینی باعث شده است در کنار کم‌آبی، هجوم آب‌های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان‌ها آغاز شود که شوری و تلخی آب چاه‌های کشاورزی را دوچندان کرده است.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه نیز در همین نشست گفته بود: کشاورزان با نصب کنتور هوشمند و خاموشی چاه‌ها، همکاری خوبی در مدیریت برداشت آب داشته‌اند.
محمدعلی شرافت ادامه داد: یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب، نصب سامانه‌های حجمی هوشمند بر روی چاه‌هاست که این طرح با همکاری مدیریت توزیع برق ابرکوه و با مشارکت کشاورزان از سال 1393 آغازشده است .
وی تصریح کرد: با نصب کنتورهای هوشمند استحصال آب از پنج هزار و 300 لیتر بر ثانیه در سال 1394هم‌اکنون به سه هزار و 500 لیتر بر ثانیه کاهش‌یافته است.
هفت هزار و 500 خانوار کشاورز و روستایی در شهرستان ابرکوه فعالیت دارند.
آن‌ها سالانه از 15 هزار هکتار اراضی زیر کشت 190 هزار تن محصول کشاورزی و نیز با پرورش و نگهداری دام سبک و سنگین انواع فراورده‌های دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.