خیبرعلی جلیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انواع بذور گواهی شده آبی و دیم سازگار با منطقه در بین کشاورزان توزیع شده و بیش از 900 تن بذور خود مصرفی کشاورزان نیز در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان بوجاری و تحویل زارعان شده است.
وی بیان کرد: در زمینه تامین بذر ، کود و سموم کشاورزی محدودیتی نداشته و کشاورزان برای تامین آنها می توانند به عاملین توزیع مراجعه کنند.
وی تامین سوخت زارعان را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی دانست و از کشاورزان خواست با تامین سوخت لازم کشت پاییزه را به موقع انجام دهند.
وی افزود: کشاورزانی که نیاز به تراکتور و ادوات دنباله بند دارند می توانند با مراجعه به اداره جهاد و اخذ معرفی نامه تسهیلات لازم را از بانک کشاورزی دریافت کنند.
جلیلی توسعه آبیاری پرفشار و کم فشار را از اولویت های کاری جهاد کشاورزی ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه دولت در این راستا تسهیلات و وام های بلاعوض می دهد کشاورزان واجد شرایط این فرصت طلایی را از دست ندهند.
وی با اشاره به اینکه وجود هفت سد خاکی و آب های جاری از ظرفیت های آبی منطقه است افزود: در سایه این ظرفیت های آبی و خاکی پایاب سد جغناب و لیکوان به کشت انواع باغ های میوه اختصاص یافته و این باغ ها توسعه خواهند یافت.
او گفت: حدود400 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت صیفی جات اختصاص یافته که 300 هکتار آن به روش تیپ نواری آبیاری می شود.
شهرستان کوثر در 85 کیلومتری جنوب اردبیل به لحاظ جمعیت شاغل در بخش کشاورزی جایگاه اول را در استان از نظر درصد شاغلان جمعیت در عرصه کشاورزی به خود اختصاص داده و با متوسط کشت محصولات باغی و زراعی به مساحت 36 هزار هکتار از مجموع 53 هزار هکتار اراضی کشاورزی سهم قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی دارد.
180 هزار واحد دامی ، 210 هزار قطعه طیور ، 125 هزار تن محصولات زراعی ،22 هزار تن میوه سردرختی ، 15 هزار تن تولیدات دامی با مجموع تولیدات کشاورزی 162 هزار تن با ارزش ریالی 2 هزار و 140 میلیارد ریال به این شهرستان اختصاص دارد که 50 درصد آن به خارج از شهرستان صادر می شود.
به دلیل شرایط جوی و اقلیمی بهترین محصولات و میوه های سردرختی به لحاظ کیفیت و مرغوبیت بهترین میوه 'به' کشور در این شهرستان تولید می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.