در این مطلب آمده است: هنوز در خاطر دارد روزی را که به همراه خانواده به سمت زهک در حال حرکت بود و در عبور از یک پیچ بسیار تند و خطرناک دچار حادثه شد. وزش توفان سبب شد متوجه پیچ جاده نشود و به یکی از تابلوهای راهنمایی در حاشیه جاده برخورد کند. خودش می گوید: اگر به تابلو برخورد نمی کردم حتما خودرو واژگون می شد و خانواده ام دچار آسیب می شدند. به گفته بسیاری از اهالی منطقه و کسانی که در این مسیر رفت و آمد دارند افراد زیادی در این قسمت از جاده تصادف کردند و تعداد زیادی مجروح یا کشته شدند. چند سالی از آن حادثه می گذرد و در سفر اخیر از همان پیچ خطرناک جاده اوضاع را بهتر دید که به آن رسیدگی و از تعداد تصادفات در آن نقطه کاسته شده است اما هنوز هم مردم محلی خاطرات نامطلوبی از این پیچ و تصادفات آن در ذهن دارند. نقاط حادثه خیز در جاده ها از محل هایی است که به گواه مردم و اظهار نظرهای کارشناسان، امکان بروز تصادف در آن بیشتر است. سیستان و بلوچستان هم دارای نقاط حادثه خیز بسیاری در جاده های استان است که می تواند رانندگان و مسافران را به خطر اندازد و سبب بروز تصادف شود. شناسایی نقاط حادثه خیز و تلاش برای آشکار سازی و بهبود وضعیت آن می تواند در کاهش تصادفات رانندگی در جاده های برون شهری استان نقش داشته باشد.
ایمنی کم جاده های استان
«سراوانی» یکی از هم استانی ها می گوید: اغلب مسیر جاده های استان ایمنی لازم را ندارد. دو طرفه بودن برخی از جاده ها، عرض کم و پیچ های زیاد و پشت سر هم می تواند سبب بروز تصادف در محورهای مختلف شود. در برخی از محورها هم به دلیل کوهستانی بودن پیچ های تندی وجود دارد که علاوه بر کندی سرعت وسیله نقلیه به راننده این اجازه را نمی دهد دید کافی از خودروهایی داشته باشند که از مقابل تردد می کنند. به همین دلیل در برخی از موارد رانندگان به دلیل عجله در رانندگی در این محورها دچار حادثه می شوند.
«رخشانی» یکی دیگر از هم استانی ها می گوید: برخی نقاط در محورهای برون شهری استان پر تصادف یا به اصطلاح حادثه خیز است و همواره جان مسافران و رانندگان در این نقاط تهدید می شود در صورتی که برای کاهش و اصلاح هندسی آن ها اقدام شود از بسیاری تصادف های جاده های استان کاسته خواهد شد.
نقاط حادثه خیز پر تصادف تر هستند
مدیر پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان به خبرنگار ما می گوید: نقاط حادثه خیز با فرمول جدیدی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است به نقاط پر تصادف تبدیل شده است. بر اساس این فرمول طول محور، بازه زمانی و میزان تصادفات منجر به جرح و فوت در یک نقطه حادثه خیز مد نظر است.«غلامرضا باغ شیرین» بیان می کند: اگر در یک بازه زمانی و با در نظر گرفتن طول مسیر میزان تصادفات از یک عدد مشخص بالاتر باشد آن نقطه پرتصادف شناخته می شود. در استان ما 53 نقطه پر تصادف شناسایی شده است که متولی اصلی رفع این نقاط در جاده های برون شهری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است.وی ادامه می دهد: در سوانح رانندگی یک مثلث شاخص و یک مثلث بومی در نظر گرفته می شود که مثلث شاخص یا مثلث کلان وقوع تصادف استان ما به خودرو، عامل انسانی و راه برمی گردد و نقص هر یک از این عوامل تصادف را در پی دارد. در مثلث بومی سه فاکتور وقوع تصادف با رویکرد بومی در استان وجود دارد که شامل کاروان های حامل قاچاق سوخت و پرونده های نفتی، دام و احشام و قاچاق انسان و شرایط خاص جوی که همان ذرات معلق و ریزگردها در هوای استان است که این شاخص ها ضرورت پیشگیری از تصادفات در استان را دو چندان می کند. وی اظهار می کند: با وجود همه اقدام های انجام شده وضعیت تصادفات در استان طی سال 96 نسبت به سال 95 نامطلوب بود و می توان گفت اگرچه راه، کیفیت و ایمنی تردد در وقوع تصادفات نقش دارد اما باز هم عامل انسانی در این مقوله موثرتر است.
شناسایی و آشکار سازی 53 نقطه حادثه خیز
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز به خبرنگار ما می گوید: دو اداره کل در استان متولی نگهداری راه های استان است. در حوزه شمال تا نزدیک کاروندر و ایرانشهر مربوط به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و در جنوب استان مربوط به اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان است. در حوزه شمال استان 53 نقطه حادثه خیز با همکاری پلیس راه و اداره کل راه و شهرسازی شناسایی و همه این نقاط در مرحله اول آشکار سازی شد. «علی خانقایی» بیان می کند: آشکارسازی شامل نصب علائم، خط کشی و ... است و هشدارهای لازم را به رانندگانی می دهد که تردد می کنند تا با احتیاط بیشتری در این محدوده ها تردد داشته باشند. اما این نقاط اعتبار زیادی برای اصلاح نیاز دارد و در کل کشور برنامه ای پیش بینی شده است که در چند سال این نقاط اصلاح شود. وی می افزاید: در برنامه امسال این اداره کل 20 نقطه حادثه خیز برای اصلاح پیش بینی شد. البته در برنامه کشوری 10نقطه در نظر گرفته شد که آن را به 20 نقطه افزایش دادیم. اعتبار مورد نیاز برای اصلاح این نقاط با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی بسیار زیاد است و انجام پروژه ها نسبت به قبل از سال حداقل دو برابر اعتبار نیاز دارد و بسته به منابع اعتباری تلاش می شود این 20 نقطه امسال اصلاح شود. وی اظهار می کند: وقتی یک نقطه پر تصادف شناخته می شود در گام اول آشکارسازی انجام و به راننده هشدار لازم داده می شود تا هنگام تردد در این نقاط رعایت کند و در گام های بعدی اصلاح این نقاط حادثه خیز در دستور کار است که بسته به منابع اعتباری این کار انجام می شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.