صبح امروز نشست مطبوعاتی 4 تن از نامزدهای انتخاباتی شورای اسلامی شهر تهران در محل ستاد انتخاباتی احمد مسجدجامعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، در این جلسه که احمدمسجدجامعی، محسن هاشمی، محمود میرلوحی و سید حسن رسولی به پرسش های خبرنگاران پاسخ می گفتند تاکید شد که اینک اصلاح طلبان فقط یک لیست دارند و آن فهرست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان است.

مسجدجامعی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در ابتدا با تشکر از حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی برای انتشار پیام در حمایت از حسن روحانی و تشویق مردم به شرکت در انتخابات و «تکرار» حضور آنها در این عرصه، از مردم برای رأی دادن به لیست واحد اصلاح‌طلبان دعوت کرد.

احمد مسجدجامعی در ابتدا با اشاره به نزدیک شدن به سالروز دوم خرداد، گفت: «حماسه دوم خرداد، نقطه تحولی در حیات اجتماعی ایران و سرفصل جدیدی پس از انقلاب اسلامی، در زیست فرهنگی و اجتماعی مردم ایران بود و علی‌رغم تمام تلاش‌ها و هزینه‌های فراوانی که مخالفان کردند، این گفتمان هنوز زنده و تاثیرگذار است و روز به روز بر پویایی و تاثیرگذاری‌اش افزوده می‌شود.»

عضو لیست امید برای شورای شهر پنجم تهران در ادامه با بیان اینکه «در تهیه لیست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هیچ نقشی نداشته‌ام و برای حضور خودم در لیست هم تلاش نکردم»، گفت: «علیرغم این موضوع معتقدم بهترین کار برای مجموعه اصلاح طلبان و کسانیکه به سرنوشت تهران علاقمندند واز وضعیت موجود ناخرسند، دفاع کامل از فهرست شورای عالی اصلاح طلبان است.»

وی افزود: «توصیه من این است که تمامی علاقمندان به تهران و کسانیکه تهران را دوست دارند برای آنکه رایشان تاثیرگذار باشد و بتواند موجب تغییر در روندها و جهت‌گیری‌های مخرب در پیش گرفته شده باشد حتماً به فهرست واحد رأی دهند و مراقب فهرست سازی‌های مختلف با پیشوند و پسوند اصلاح طلبی باشند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات هشدار داد: «بعید نیست که این فهرست سازی ها کار رقیب هم باشد.»

مسجدجامعی تصریح کرد: «رأی دادن به فهرست کامل باعث افزایش مسئولیت پذیری افراد راه یافته به شورا خواهد بود این امر باعث می‌شود تا هیچ بهانه‌ای برای عدم اجماع اصلاح قوانین و اصلاح روندها مسموع نباشد.»

وی با بیان اینکه «رأی دادن به فهرست کامل باعث کاهش ریسک خروج از مرکز در بین اصلاح طلبان می‌شود»، ادامه داد: «قرار نگرفتن برخی افراد توانمند و شاخص در فهرست نشانه بی توجهی به آنها یا عدم اعتماد به کارامدی و سلامت و ثبات آنها نیست در واقع هر ساز و کاری را که بپذیریم امکان حضور بیش آر بیست و یک نفر در لیست نیست.»

عضو لیست امید در انتخابات شورای شهر پنجم تهران، همچنین اظهار داشت: «انتقاد به سازوکار انتخاب افراد برای لیست ممکن و حتی واجب است و باید از سوی احاد مردم انجام شود و انتخاب کنندگان هم باید در جهت اصلاح و بهبود روش کار خود به آن توجه کنند اما در شرایط فعلی این انتقادها نباید موجب شود که رقیب از تشتت فهرست‌ها سود برد و دست یافتن به بیشترین تعداد کرسی شورای شهر هدفی اساسی است که ارزش اتحاد و همبستگی را دارد.»

مسجدجامعی در ادامه گفت: «از افراد شایسته‌ای که به نفع فهرست کناره گیری کردند سپاسگزارم و این رفتار مدنی که نشانه بلوغ سیاسی و اجتماعی این عزیزان است و در اذهان مردم باقی خواهد ماند.»

وی به انتخابات ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: «همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نباید باعث شود که اهمیت حیاتی هر کدام از این دو نادیده گرفته شود. چشم انداز هماهنگ دولت و شهرداری‌ها می‌تواند برخی از مهمترین گره‌های رابطه بین شهرداری‌ها و دولت در سال‌های اخیر را باز کند.»

وی تصریح کرد: «انتخاب آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری مکمل رأی دادن به فهرست شورای عالی اصلاح طلبان است.»

رئیس سابق شورای شهر تهران، ادامه داد: «شورا تاکنون دستاوردهای قابل توجهی داشته است. اما تجربه 18 ساله شورا و پختگی این نهاد به آن این امکان را می‌دهد که دوره پنجم را دوره‌ای متفاوت و متمایز گرداند. در واقع بذری که در سال 57 کاشته شد و در دولت اصلاحات جوانه زد اکنون به نهالی تبدیل شده که می‌تواند در جایگاه خود رابطه خود با شهرداری و مردم و دولت تجدید نظر کند و گارایی خود را بالاتر ببرد.»

وی با بیان اینکه «شورای پنجم ظرفیت به یاد ماندنی در اذهان به عنوان الگوی شورای کارامد را دارد»، خاطر نشان کرد: «شورای پنجم در صورتی که فهرست شورای عالی نظر موافق مردم را جلب کند متعهد است که به عنوان شورای کل مردم تهران فارغ از دسته بندی‌های سیاسی عمل کند و امیدوار است بتواند تلقی نادرست در اذهان برخی مردم را در مورد رفتار جناحی اصلاح کند.»

لیست «یاران هاشمی» را تکذیب می کنم

مهندس محسن هاشمی رفسنجانی نیز  در این نشست با تاکید بر اینکه هر فهرستی میتواند موافقین و منتقدینی داشته باشد گفت: به انتقادهای وارد بر لیست، تهیه کنندگان آن پاسخ می دهند و از روش کار خود دفاع خواهند کرد اما انچه امروز اهمیت دارد صدای واحد در حمایت از این فهرست است به شکلی که بتوانیم اکثریت قابل قبولی را در شورا به دست آوریم. چرا که در صورتی که این اکثریت حاصل نشود امکان تاثیرگذاری و اصلاح روندها بشدت کم میشود. تهیه این لیست هم محصول سازوکاری است که تلاش شده همه جوانب در نظر گرفته شود .

وی ادامه داد: ما کاندیدا بوده‌ایم و از نحوه بستن لیست اطلاع نداریم. عده‌ای طبیعتاً به حق یا ناحق نسبت به لیست اعتراض دارند اما پاسخگوی اصلی این موضوع؛ کمیته و شورای سیاستگذاری است. با این‌حال نظر نهایی من این است که هر لیستی نهایی شد همه باید به آن تمکین کنند.

وی اظهار داشت: چندی‌ست لیستی به نام یاران هاشمی منتشر شده که من آن را تکذیب کرده و اعلام می‌کنم درجریان آن نیستم. درواقع من در جریان ۹۹ درصد از لیست‌هایی که اسم من در آنها هست، نیستم.

این نامزد پنجمین انتخابات شورای شهر اضافه کرد: ما برای شهردار شدن به شورای شهر ورود نکرده‌ایم. اکنون فقط باید روی انتخابات تمرکز کنیم. با مطرح کردن بحث شهردار بحث را به بیراهه نکشانید.

محسن هاشمی ادامه داد: درمورد لیست نباید اینطور صحبت کنیم. اصلاح‌طلبان و آقای خاتمی باید از لیست حمایت کنند وگرنه دستاوردهای اصلاح‌طلبان از میان می‌رود.

او ادامه داد: دادن لیست متفرقه چیزی را حل نمی‌کند. می‌خواهیم هرچه زودتر آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان ورود کنند تا انتخابات به سمت برد باشد نه باخت.

این نامزد پنجمین دوره از انتخابات شورای شهر تهران ادامه داد: به نظر من جوی که نسبت به ورزشکاران ایجاد شده است تا حدودی ناجوانمردانه بود. نباید بگوییم عده‌ای چون ورزشکار هستند حق ندارند در شورا باشند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا در مناظره دیروز با طلایی شرکت نکرده است، تشریح کرد: برای این مناظره پوستری ناجوانمردانه تنظیم شده بود. زیر عکس طلایی نوشته بودند شیفتگان خدمت و زیر عکس من نوشته بودند شیفتگان قدرت! البته من اعلام کردم اگر تا ۲ ساعت قبل از برنامه پوستر را تغییر دهند، در مناظره حاضر خواهم شد اما همین کار را هم انجام ندادند.

تا ساعاتی دیگر شاهد پیام حمایتی  سید محمد خاتمی خواهیم بود

سید حسن رسولی نیز در این نشست در خصوص انتقادهای مطرح شده نسبت به لیست گفت: هنوز فرصت کافی در خدمت دکتر عارف برای گزارش ریز چگونگی بسته شدن لیست، قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: بنا بر این بوده و هست که اصلاح طلبان نسبت به شکاف نسلی و جنسی در لیست شورای شهر  مانند لیست مجلس  اقدام کنند، شما امروز این را در مجلس می بینید. در این لیست 30 درصد زن و 30 درصد جوان با تخصص های گوناگون حضور داردند. ممکن است کسانی بگویند مثلاً خانم آروین را نمی شناسیم، من می گویم اگر  بشناسید جای سوال است.

رسولی خاطرنشان کرد: نکته بعدی تخصص گرایی است که کاملاً این موضوع در این لیست رعایت شده است، بسیاری از بزرگانی که در این لیست قرار نگرفتند در رقابت های تخصصی کمیته ها نتوانسته اند امتیاز های لازم را کسب کنند.

وی افزود: لیست فعلی  نهایی است، حذف معروف صمدی هیچ ربطی به حوزه اصلاح طلبی ندارد، ایشان همه امتیازهای لازم را داشتند.

عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان با بیان این که این روزها صحبت های زیادی در مورد آقای عارف و نحوره بسته شدن لیست می شود گفت: من شهادت می دهم که آقای عارف احدی را در این لیست ندارد، پسر آقای موسوی لاری بنا بر تخصصی و امتیازهایی که داشت  تا  42 نفر آخر ورود پیدا کرد و می توانست در بین 21 نفر باشد. اما خود آقای موسوی لاری مانع قرار گرفتن ایشان در لیست نهایی شد و ایشان هم تبعیت کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد مفاد میثاق نامه امضا شده توسط کاندیداها اظهار کرد: این میثاق نامه چند مفاد مهم دارد که عبارت است از : 1. مشی اصلاح طلبانه، 2.پاکدستی،کل این 700نفر پاکدست بودند 3. تخصص 4. به هر دلیلی اگر در لیست نبودیم انصراف دهیم و پشت لیست قرار بگیرد 5. پایبندی به شورای شهر تا پایان چهار سال 6. هر لیست دیگری که نام ما را زد ما بلافاصله تکذیب کنیم، بنابراین  بر اساس تجربه خانم راستگو ما سازو کارهای لازم را در میثاق نامه پیشبینی کرده ایم.

حسن رسولی در مورد حمایت سید محمد خاتمی از لیست شورای سیاست گذاری گفت: برای آقای خاتمی هم در ابتدا مانند برخی از بزرگان و شهروندان ابهاماتی در مورد لیست وجود داشت. امروز خوشبختانه برای ایشان رفع ابهام شده است و تا ساعاتی دیگر  شاهد خبرهای خوبی از طرف ایشان در مورد لیست خواهیم بود.

وی افزود: خاتمی از ابتدا بنا بر دخالت در بستن لیست  نداشته و شورای عالی اصلاح طلبان مسئول بستن لیست بوده اند.

رسولی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر چرایی قرار نگرفتن در لیست  چند چهره شاخص که نامشان بر سر زبان مردم است، گفت: چرایی نبودن بعضی از دوستان متد و سازو کارهایی بوده  که چند صد نفر ساعت برای آن وقت گذاشته است، نبود این افراد به این معنا نیست که آن ها حذف شده اند بلکه آن ها امتیازهای لازم را در کمیته های تخصصی کسب نکرده اند. و البته نبودن این بزرگواران ناشی از محدودیت سازوکار های شورای عالی است، لیست فعلی ترکیبی از همه این سازوکار ها است.

محمود میر لوحی نیز در این نشست ضمن بیان این که یکی از معیار ها برای بستن لیست، آسیب شناسی مشکلات تهران است،، اظهار کرد: قبل از این همه نگران بودند که لیست بر اساس سازو کارهای تعیین شده بسته نشود، امروز همه این سازوکارهای لحاظ شده است. به لیست موجود باید از این جنبه نگریسته شود چرا که همه تخصص ها و سازوکارهای تعیین شده در آن رعایت شده است.

وی ادامه داد: «اصلاح طلبان متخصص تیم گرا» شاخصه این لیست است و قرار نبود  غیر اصلاح طلب و غیر متخصص در این لیست فرا بگیرد. در تهران نیاز به بیش از 100 متخصص است، هر کدام از اعضای این لیست 21 نفره می تواند به سازمان دهنده تخصص های گوناگون تبدیل شوند

میرلوحی همچنین در مورد برنامه اعضای لیست اصلاح طلبان برای شهر تهران ابراز داشت: شورای عالی اصلاح طلبان با بررسی معضلات شهر تهران و با کمک متخصصین دانشگاهی  برای شورای آینده برنامه نوشته است. و به صورت دقیق و مطالعات فراوان این برنامه تهیه شده و در اختیار اعضای شورا و مردم قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.