پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سید کاظم اکرمی، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران مطرح کرد؛

مشخصات دولتی که با امام و در دوران ایشان کار می کرد

پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، به مناسب هفته دولت در گفتگویی با سید کاظم اکرمی وزیر اسبق آموزش و پرورش، از وی در باره ویژگی‌های دولتی که در آن عضویت داشته و نگاه امام به دولت و توصیه‌های ایشان در رابطه با مواجهه با مردم، پرداخته است.

سید کاظم اکرمی، در شهریورماه 1319 در شهر همدان متولد شد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در آن شهر به پایان رساند، سپس در تهران و در دبیرستان دارالفنون به ادامه تحصیل پرداخت و موفق به اخذ دیپلم ادبی گردید. پس از آن در دانشسرای عالی تهران در رشته روان‌شناسی موفق به اخذ لیسانس شد و دوره فوق‌لیسانس خود را در رشته مشاوره به پایان رساند.

سید کاظم اکرمی در سال‌های 1359-1357 مسئولیت کل آموزش و پرورش استان همدان را به‌عهده گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل خبرگان به‌عنوان نماینده مردم همدان به این مجلس راه یافت و از سال 1363 نیز به‌ عنوان وزِیر آموزش و پرورش منصوب شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سید کاظم اکرمی در رابطه با موضع امام در قبال ارتباط و نوع مواجهه دولتمردان با مردم گفت: امام(س) در موارد متعددی روی عامه مردم تاکید داشتند و می‌فرمودند اینها بر خلاف احزاب و گروه‌ها بدون کوچک‌ترین توقع و چشم داشتی به انقلاب و کشورشان خدمت کرده‌اند چه قبل از انقلاب و چه بعد آن.
وی در مورد شیوه‌های برخورد امام با مردم افزود: شیوه‌هایی که امام به کار می‌بردند، به این صورت بود که مردم را هر چه بیشتر به نظام و انقلاب علاقه‌مند کنند. ایشان معتقد بودند که این مردم هستند که 8 سال دفاع مقدس را پیش بردند، چه پشت جبهه و چه در جبهه‌های جنگ. مردم با ارسال کمک‌های مالی و نثار جان با ارزش‌شان، باعث پیش‌برد جنگ و مبارزه با رژیم متجاوز بعثی شدند. در همه این موارد مردم پایه کار بودند و امام این واقعیت را می‌دانست و به درستی درک می‌کرد و جهت امور را در همین مسیر هدایت می‌نمود.

وی در ادامه با ذکر مثالی در مورد شیوه مدیریتی امام در مورد اختلافات پیش آمده در انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی بین دولت و شورای نگهبان گفت: به عنوان مثال در انتخابات مجلس سوم که اختلافی بین دولت و شورای نگهبان در رابطه با مسائل انتخاباتی پیش آمده بود، امام(س) با فرستادن آقای انصاری جهت بررسی اوضاع، احوال و شرایط، سعی در اقناع افکار عمومی و مردم نمودند و حق را به مردم و رای مردم دادند. این موضوع حدود 10 روز طول کشید و نهایتا نیز مسئله به نفع مردم حل شد.

وی افزود: امام با توجه به مبانی قرآنی و مبانی رفتار پیامبر و امیر‌المومنین به مردم توجه بسیار داشت. در آن زمان گاه گفته می‌شد که با توجه به وضعیت جنگ بعضی از نیازمندی‌های مردم را کم کنیم و در اختیار مردم قرار ندهیم. ولی امام به شدت مخالفت می‌کردند که باید این اقلام به مردم رسانده شود و نمی‌گذاشت که مردم و به خصوص قشر مستضعف از بهره‌مندی از این اقلام محروم شوند و تاکید داشتند که دولت باید در هر صورت این موارد را در اختیار مردم قرار دهد.!S1!

وزیر اسبق آموزش و پرورش در ادامه افزود: یکی از عوامل تعطیلی حزب جمهوری، همین گرایش امام به مردم بود. ایشان گمان‌شان این بود که ممکن است برخی گمان کنند که وجود این حزب باعث می‌شود که فقط عده ای خاص که عضویت این حزب را پذیرفته‌اند، می‌توانند ارکان دولتی و حکومتی را تصاحب کنند و دیگرانی که شایستگی و توان‌مندی لازم را دارند ولی عضو این حزب نیستند، نمی‌توانند وارد حوزه مدیریتی کشور شوند. در واقع یکی از جهاتی که امام خمینی‌( به تعطیلی این حزب حکم نمودند، توجه هر بیشتر به حضور مردم و استفاده از توان‌مندی‌های همه آحاد مردم در عرصه مدیریتی کشور بود. مردم نیز با رفتارشان نشان دادند که تا چه حد قدر‌دان ایشان هستند. شاهد، مثال این موضوع در تشییع جنازه امام(س) است که مردم با چه شور و حزنی پیکر ایشان را همراهی کردند و کشور در چه غم و ماتمی فرو رفته بود. این تشییع جنازه در نوع خود تاریخی و ماندگار بود و نشانی از علاقه و احترام مردم به رهبرشان را متجلی می‌کرد.

اکرمی در خصوص توصیه‌های خاص امام در رابطه با ارتباط دولت با مردم افزود: به خاطر دارم که در دیدارهایی که هیئت دولت در سالروز شهادت آقایان رجایی و باهنر با امام داشتند، توصیه اول ایشان توجه و رسیدگی به مستضعفین و اقشار محروم جامعه بود و در مرحله دوم توصیه به وحدت بین مسئولین و مردم بود. در آن زمان این حجم اختلاف در بین مسئولین کشور وجود نداشت. توصیه اکید امام در یک کلام، توصیه به خدمت بود.

وی ادامه داد: پایه بسیاری از کارهایی که الان در حال انجام است، را همان دولت گذاشته است. کارهایی که در دولتهای بعدی به سرانجام رسید و باعث افتخار آن دولت‌ها و کل نظام شد، در همان دولت با همان شرایط و وضعیت جنگی کشور نهاده شده بود. یکی از مهم‌ترین این کارها طرح موضوع «‌اقتصاد بدون نفت‌» بود که با تغییر دولت این امر معطل باقی ماند و ادامه نیافت. «اقتصاد بدون نفت» که از لحاظ نظری یکی از خدمات ارزنده مرحوم دکتر مصدق بود، در صورت پیگیری در دولت‌های بعدی می‌توانست منشا اثر و برکات بی‌شماری برای اقتصاد و بنیان‌های زیر ساختی کشور باشد.!S2!

وی در ادامه با ذکر خاطره از دیدارهای هیئت دولت با امام به مناسبت هفته دولت، گفت: امام در این دیدارها نسبت به فرد و یا افرادی توجه ویژه داشتند و لحظات طولانی بر چهره آن فرد یا افراد متمرکز می‌شدند. من در 4 دیداری که با هیئت دولت به محضر ایشان مشرف شدیم دست کم در دو دیدار به طور دقیق به این موضوع دقت می‌کردم که امام نسبت به چه کسانی توجه ویژه‌ای می‌نماید. آن توجه ویژه امام(س) هم حاکی از آن بود که آن افراد و یا فرد چقدر صادق و درستکار هستند و این همواره در خاطر من باقی مانده است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ضمن تاکید بر ساده زیستی و دوری از آلودگی به زخارف دنیوی در میان وزرای هیئت دولت در دوران امام، گفت: برخی از وزراء آن دوران را می‌‌شناسم که بعدها دیگر مسئولیتی نگرفتند و به کار معلمی و یا امورات دیگری پرداختند و این افراد در طول تاریخ معاصر ایران بعد از انقلاب مشروطه نمونه هستند. افرادی که در طول دوران تصدی مسئولیت‌شان، نه کوچک‌ترین دروغی گفتند و نه کوچک‌ترین سوء استفاده‌ای به نفع خود و یا اطرافیان خود کردند. زندگی شخصی‌شان نیز بسیار ساده و هم‌سطح با متوسط مردم بوده است.

وی با اشاره به بروز فسادهای مالی گسترده در این دوران و ابراز تاسف از وقوع آن ابراز داشت: این نوع مسائل و فسادهای گسترده در این حجم هرگز در دوران گذشته سابقه نداشته و متاسفانه وقوع این دست مسائل باعث بدبینی مردم می‌شود و گاه می‌شنوم که بعضی از مردم می‌گویند، اینها از اول همین‌طور بودند. در واقع این فسادهای کنونی، دامن‌ دوران گذشته را نیز بعضا می‌گیرد و این در حالی است که در گذشته کوچک‌ترین موردی از این دست را شاهد نبوده‌ایم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در دهه اول انقلاب و در میان متصدیان آن زمان فسادهای گسترده اقتصادی را شاهد نبوده‌ایم، عمده دلیل این امر را « انتخاب‌های حساب شده‌» افراد و ابتناء آن بر شایستگی‌ها و توان مندی‌ها دانست و گفت: در مجلس اول که بودیم، وزیر بازرگانی دولت که از جریان موتلفه بود، استعفاء داد و از هیئت دولت رفت. نخست وزیر وقت از بنده و تعدادی از نمایندگان دیگر حاضر در مجلس در‌خواست کردند که یک شخصی را که تحصیلات و توان‌مندی‌هایش در زمینه بازرگانی بوده است را به هیئت دولت و ایشان معرفی نماییم و به یاد دارم که آن زمان ما آقای دکتر عابدی جعفری را به عنوان وزیر بازرگانی، به ایشان معرفی کردیم. ایشان هم مانند بسیاری دیگر از اعضای کابینه آن دوران، از زندگی معمولی و ساده‌ای برخوردارند. در واقع تخصص، تعهد و سلامت اقتصادی از مشخصه‌های اصلی انتخاب‌های مسئولین در آن دوران بود.!S3!

وی همچنین با ذکر خاطره‌ای، دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: در آن دوران یک کارمند آموزش و پرورش مبلغ 4000 تومان حقوق می‌گرفت و وزیر آموزش و پرورش هم حداکثر 12000 تومان حقوق داشت. وی در ادامه افزود که روابط اداری در سطح وزارتخانه تحت تصدی بنده به گونه‌ای بود که در موضوعی مرتبط به خرید لوازم تحریر مورد نیاز در وزارتخانه، مشکلی پیش آمده بود که کارمند مسئول برای رفع آن با مراجعه مستقیم به خود من مشکل را گزارش و حل و فصل کرد. و دقیقا به یاد دارم که می‌گفت: خدا رو شکر که زنده ماندیم و دیدیم که در این کشور به راحتی توانستیم به بالاترین مقام وزارتخانه دسترسی پیدا کنیم و مشکل را با او در میان بگذاریم و اشکال بلافاصله رفع شود.

وی با بیان این خاطره خاطر نشان کرد که مشخصات دولتی که با امام و در دوران ایشان کار می‌کرد، چنین بود و همین مشخصات باعث اقبال مردم به کابینه و مسئولان آن می‌شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.