اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) از دقایقی پیش در هتل پارسیان آزادی در تهران شروع به کار کرد.

به گزارش خبرنگار جماران؛ اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) از دقایقی پیش در هتل پارسیان آزادی شروع به کار کرد.

در این نشست نمایندگان مجالس ۱۹ کشور آسیایی حضور دارند.

صبح امروز نیز پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با حضور نمایندگانی از ۲۶ کشور برگزار شد و با صدور بیانیه حمایتی از مردم فلسطین به پایان رسید.

 

قالیباف: در غزه با یک هولوکاست واقعی مواجه هستیم

 

به گزارش خبرنگار جماران؛ محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» گفت: لازم می‌دانم از آقای دکتر مجیدی و همکاران ایشان در دبیرخانه APA برای انجام هماهنگی های لازم برای برگزاری این نشست تشکر کنم. همچنین از تک تک اعضای هیئت‌ها و پارلمان‌ها برای پذیرش دعوت ما و حضورشان در تهران و توجه‌شان به رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم رنج کشیده فلسطین تشکر می‌کنم.  

وی افزود: غزه آزمونی است تا بشریت وجدان خود را بیازماید. وضعیتی که امروزه در فلسطین اشغالی حاکم است هم مصداق آشکار ناامن سازی منطقه‌ای و بین‌المللی است و هم نمود روشن جنایت و نسل کشی؛ موضوع فلسطین و اشغال ۷۵ ساله یک سرزمین کهن و آواره کردن اکثریت ساکنان بومی آن و سرکوب و تحقیر باقیمانده جمعیت در غزه و کرانه باختری یک موضوع فلسطینی-اسرائیلی صرف نیست. 

بنابراین همه کشورها و تک تک انسان ها برای پایان دادن به این وضعیت غیرانسانی و شرم آور مسئولیت دارند. هم اکنون در غزه با یک هولوکاست واقعی مواجه هستیم. روزی نیست که شاهد تهاجم گسترده این رژیم به مراکز غیرنظامی از قبیل مدارس، مجتمع های مسکونی، مساجد، کلیساها و حتی بیمارستان ها نباشیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین با بیان اینکه در سه ماه اخیر، رژیم اسرائیل بیش از ۲۳ هزار فلسطینی را قتل عام کرده است که حدود ۷۰ درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند، اظهار کرد: جای بسی تاسف است که در برابر وقوع چنین حجم بالایی از بمباران، ویران سازی، نسل کشی، جنایت جنگی و نقض کلیه اصول حقوق بشردوستانه، جهان به اصطلاح متمدن غربی سکوت و انفعال اختیار کرده و در این قضیه سایه سنگین جاهلیت مدرن را به وضوح شاهد هستیم. 

وی افزود: طی سال ها و دهه های اخیر متاسفانه جامعه جهانی و نهادهای حقوقی و حقوق بشری چشم خود را بر استمرار 75 سال اشغال، استعمار و استثمار کشور فلسطین توسط بیگانگان اروپایی و آمریکایی تبار و ارتکاب انبوهی از جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت توسط رژیم کودک کش بسته اند و در مقابل، انتظار خویشتنداری و پذیرش شرایط اشغال توسط ملت فلسطین را داشته اند. 

قالیباف همچنین با بیان اینکه آنچه در فلسطین اشغالی و به ویژه غزه می گذرد مایه نگرانی و تأسف و شرمساری عمیق برای نوع انسان است، تأکید کرد: جنایاتی که در حال وقوع است ظلم مضاعف به ملتی است که از همه مولفه های حقوق بشری و کرامت انسانی خود محروم بوده اند؛ هیچ انسان با وجدان و هیچ دولت مسئولیت شناسی نمی تواند نسبت به جنایات شنیع درحال وقوع و نیز با آثار و تبعات بسیار خطرناک آن بر وضعیت بر صلح و امنیت منطقه بی اعتنا باشد.

 

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه ماده 1 منشور ملل متحد بر حق تعیین سرنوشت ملت ها تأکید دارد، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با اقدام به تصرف غیرقانونی اراضی فلسطین و انتقال جمعیت خود به اراضی اشغالی، حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را به صورت فاحش نقض کرده است. بر این اساس مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگری و نقض فاحش و مستمر حقوق بشر آنها، به معنی واقعی کلمه «دفاع مشروع و قانونی» آنها در برابر ظلم و تجاوز و تعدی است. 

وی افزود: حق دفاع مشروع، یک حق ذاتی است که ملت فلسطین به عنوان ملتی که به ناحق از حق بنیادین تعیین سرنوشت خود محروم شده است و هر لحظه در معرض تعرض و نقض حقوق بشر و هتک کرامت انسانی قرار دارد، در برابر اشغالگری و تجاوز رژیم جعلی اسرائیل از آن برخوردار است. این حقی است که ملت فلسطین برای اعمال آن نیاز به کسب مجوز یا دستور از هیچ طرف دیگری ندارد و خودش با بهره مندی از استقلال و بلوغ کاملی که محصول دهه ها مجاهدت و تحمل شدیدترین مصائب است، در مورد کیفیت دفاع از خود و نحوه اعمال حقش تصمیم گرفته و می‌گیرد. 

رئیس مجلس اضافه کرد: فرافکنی‌های گمراه کننده این واقعیت مسلم را تغییر نمی‌دهد که عملیات طوفان الاقصی نماد حرکت خودجوش و طبیعی ملت فلسطین برای دفاع از حقوق ذاتی و کرامت انسانی خود و واکنشی ناگزیر در برابر ظلم و تعدی بی پایان اشغالگران علیه مردمان بی گناه فلسطین بوده است. کسانی که به دنبال مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی هستند باید پاسخ دهند که در کدام مکتب حقوقی تداوم اشغالگری منجر به مشروعیت آن می شود.

طبق هیچ اصل حقوقی، تداوم اشغال موجب مشروعیت اشغالگری نشده و برای اشغالگر حق مالکیت ایجاد نمی کند، ولو آنکه ۷۵ سال هم از آن بگذرد! امروز انتظار و مطالبه بجای ملت بی دفاع فلسطین و نیز افکار عمومی دنیا آن است که در برابر جنایات اسرائیل اشغالگر و متوحش گامی فراتر نهاده و صرفاً به موضع گیری و محکومیت این رژیم بسنده نکنیم و اقدامات عملیاتی را در پیش بگیریم.

وی با اشاره به مهار جنایات اسرائیل گفت: در برهه فعلی آنچه می‌تواند به نحو موثر افسار جنایات اسرائیل را به دست گیرد و آنان را مهار کند، اقدامات علمیاتی شامل قطع و یا کاهش سطح روابط سیاسی و اقتصادی، تحریم نفت و کالاهای رژیم صهیونیستی، شناسایی حق ملت فلسطین در دفاع از خود و تلاش برای آزادسازی مناطق اشغالی، همچنین شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان رژیم تروریستی و ارتش آن به عنوان یک سازمان تروریستی و ایجاد یک ماموریت ویژه بین المللی برای رسیدگی به جنایات اسرائیل نزد محاکم بین المللی است. 

وی اظهار داشت: در این مرحله ضرورت دارد 4 اولویت اساسی «توقف فوری، کامل و دائم حملات»، «تسهیل، تسریع و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و گشایش کریدور انسانی جهت انتقال مجروحان و بیماران به خارج غزه»، «رفع کامل محاصره غزه» و «مخالفت قاطع با کوچ اجباری» در دستور کار دولت های ما قرار گیرد. به علاوه بازسازی غزه یک فوریت اساسی پس از جنگ محسوب می شود. از کلیه اعضای این نهاد انتظار می‌رود برای موضوع بازسازی غزه و جمع آوری کمک‌های مالی، فنی و لجستیکی از هم اکنون طراحی و برنامه ریزی کنند. 

قالیباف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مجدداً و موکداً مسئولیت حامیان طرف اشغالگر برای فشار بر رژیم صهیونیستی و متوقف کردن اقدامات جنایتکارانه اش شامل تلاش برای نسل کشی فلسطینیان و ایجاد تغییرات دموگرافیک عمده در سیمای فلسطین اشغالی و منطقه را گوشزد کرده و هشدار می دهد، حامیان رژیم صهیونیستی هرچه سریع‌تر این رژیم را از ادامه جنایت هایش باز دارند. این تنها راه ممکن برای جلوگیری از گسترش و سرایت بحران در پهنه منطقه و فراتر از آن است. 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه آینده فلسطین از آن ملت فلسطین است و هیچ بازیگری حق ندارد که به جای این مردم تصمیم بگیرد، عنوان کرد: هرگونه طرح سیاسی در رابطه با آینده غزه باید با نظرخواهی از مردم این باریکه انجام شود. ما معتقدیم در این برهه حساس و تعیین کننده، ضرورت دارد پیامی واحد و قوی به رژیم متجاوز صهیونیستی داده شود. این نشست باید با ابراز انزجار از جنایات افسارگسیخته صهیونیست ها در غزه، منجر به اتخاذ موضعی واحد و برداشتن گام‌هایی اثربخش و هماهنگ در فعال سازی همه اهرم های فشار جهت توقف فوری حملات ارتش سفاک رژیم صهیونیستی به غزه باشد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب عرف، حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل، ضمن به رسمیت شناختن حق مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگر، بر ضرورت اعمال حق تعیین سرنوشت و تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف و بازگشت آوارگان تأکید داشته و از تمامی کشورها می خواهد که رسیدگی به این موضوع را در دستور کار فوری و جدی خود قرار دهند.

موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه روشن و اصولی است. طرح کشور ما تحت عنوان همه پرسی از ملت فلسطین مبتنی بر قواعد حقوق بین الملل و منشور ملل متحد بوده و یگانه راه حل عادلانه برای حل مساله فلسطین است که در سازمان ملل ثبت شده و می تواند آینده امیدبخشی را برای فلسطینیان ترسیم کند.

اجلاس

 

 دبیر کل مجمع مجالس آسیایی: به دنبال بازگشت مردم فلسطین به سرزمین‌های فلسطینی هستیم 

به گزارش خبرنگار جماران؛ محمدرضا مجیدی دبیر کل مجمع مجالس آسیایی (APA) در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» گفت:

عنوان پارلمان‌های کشورهای آسیایی درخواست داریم تا اقدامات قاطعی در جلوگیری از حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی انجام شود و این رژیم به اقدامات خود پایان دهد.

شاهد هستیم که که غزه توسط صهیونیست‌ها با حمایت بی سابقه کشورهای غربی و آمریکا به شدت بمباران می‌شود و در سازمان ملل از حق وتو به صورت غیر عادلانه استفاده می‌شود و این رژیم به ده‌ها تن بمب مجهز شده است.

اتحادیه پارلمان‌های آسیایی امروز به دنبال کمک به مردم فلسطین و فراخواندن ملت‌های مسلمان به ایفای نقش سازنده در این زمینه است.

اقدامات رژیم صهیونیستی در بمباران مناطق مسکونی و کوچاندن قهری ساکنان غزه که نقض آشکار معاهدات بین‌المللی و قطعنامه سازمان مالی محسوب می‌شود.

در این حمله از حقوق مردم فلسطین حمایت و پشتیبانی می‌شود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی بازگشت مردم فلسطین به سرزمین‌های فلسطینی است.

غرب و در راس آنها آمریکا وظیفه دارند که استانداردهای دوگانه و نفاق و دورویی آشکار خود را در قبال رژیم صهیونیستی پایان بخشد و ما به عنوان پارلمان‌های کشورهای آسیایی درخواست داریم تا اقدامات قاطعی در جلوگیری از حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی انجام شود و این رژیم به اقدامات خود پایان دهد.

 

نایب رئیس مجلس فلسطین

 

نایب رئیس مجلس فلسطین: طوفان الاقصی یک سیلی محکم به سلطه ایالات متحده آمریکا بود

 

احمد علی فیصل نایب رئیس مجلس فلسطین در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» گفت: طوفان الاقصی یک سیلی محکم به سلطه ایالات متحده آمریکا بود.

ملت فلسطین بر موضع ثابت خود مبنی بر پایان دادن به جنگ و برقراری آتش بس و آزادی همه زندانیان تاکید دارد.

 باعث افتخار فراوان برای فلسطین است که کمیته‌ی ویژه‌ای در خصوص این کشور در مجموعه پارلمان‌ها آسیایی تشکیل شده است؛ معتقدیم که این اقدام نوعی قدردانی از مبارزه مردم فلسطین است.

 این رژیم بدترین جنایات و هولوکاست را مرتکب شده است؛ امروز تعداد شهدای جنایات رژیم صهیونیستی از ۲۴ هزار نفر گذشته است که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند. 

امروز ۱۰ هزار نفر زیر آوار قرار دارند و بیش از ۲ میلیون نفر در غزه آواره هستند ۵ هزار نفر نیز در بازداشت رژیم صهیونیستی قرار دارند.

وی افزود: غزه فراموش نخواهد شد بلکه تاریخ منطقه و جهان رقم خواهد زد. غزه قلب زمین است و تمام جهان را در بر می‌گیرد. رژیم صهیونیستی از طریق این جنگ دیوانه وار خواستار از بین بردن تمام امکانات و همچنین از بین بردن مقاومت و کوچاندن ظالمانه مردم فلسطین از این سرزمین و اجرای پروژه استراتژیک خود مبنی بر انکار حضور مردم فلسطین در سرزمین‌های فلسطینی است اما در دست‌یابی به اهداف خود ناکارآمد بوده است.

 ملت فلسطین بر موضع ثابت خود مبنی بر پایان دادن به جنگ و برقراری آتش بس و آزادی همه زندانیان تاکید دارد.

ما امروز می‌گوییم که غزه و فلسطین آزاد است و غزه جزئی از فلسطین است و هیچ گاه قدس شهری یهودی نخواهد بود. اشغالگری باید از سرزمین ما رخت ببندد.

پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی و پایان محاصره غزه به صورت فوری و کمک‌رسانی به مردم غزه و همچنین خروج اشغالگران از غزه خواسته ماست.

 از موسسات و سازمان‌های حقوقی درخواست داریم تا محاکمه اسرائیل را به ارتکاب جرایم جنگی در غزه مورد پیگیری قرار دهند؛ ما خواستار تحقیق درباره اسرائیل نیستیم بلکه این جنایات مشخص و واضح است و خودشان اعلام کردند که خواستار بمباران هسته‌ای غزه هستیم.

 اسرائیل باید از کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج شود چراکه این رژیم خودش تروریست است.

تاسیس صندوق ویژه مردم فلسطین جهت بازسازی غزه، تلاش جدی جهت توقف برنامه‌های کرانه غربی و تلاش در جهت تثبیت شهرک‌ها در این منطقه، دعوت از سازمانهای خصوصی جهت پشتیبانی از زنان و کودکان فلسطینیان خواسته‌های مردم فلسطین است.

 

رئیس پارلمان کشورهای عربی:  ما وتوی آمریکا و به دنبال آن توقف جنگ در غزه را محکوم می کنیم

به گزارش خبرنگار جماران؛ عادل العسومی رئیس پارلمان کشورهای عربی در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» گفت:

حدود سه ماه است که مردم غزه تحت بمباران شدید رژیم صهیونیستی هستند و در بدترین شرایط بهداشتی و انسانی قرار دارند.

 ما وتوی آمریکا و به دنبال آن توقف جنگ در غزه را محکوم می کنیم.

اتحادیه کشورهای عربی به موسسات بین المللی برای پایبندی به وظایف اخلاقی و حقوق بشری خود هشدار می دهد.

از دولت های خودمان می خواهیم به ناتوانی و عدم تحرک سازمان ملل اعتراض کرده و شکایتی به دادگاه بین المللی لاهه برای پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی بدهند‌.

ایستادگی مردم فلسطین در مقابل کشتارها در غزه به عنوان نماد خواهد ماند.

 

چین

 

عضو هیئت پارلمانی چین: اقدامات اسرائیل ضدبشری است

به گزارش خبرنگار جماران؛ ول لی عضو هیئت پارلمانی چین در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» گفت:  چین مخالف همه‌جور تروریست است. 

در سه ماه گذشته اتفاقی که بین فلسطین و اسرائیل افتاده و با اقدامات کمی که سازمان ملل داشته جنگ روز به روز گسترده‌تر شده است.

اقدامات اسرائیل ضدبشری است و چین آن را  محکوم می‌کند و باید در قالب گفتگو مشکلات را برطرف کرد.

رئیس جمهور ما به جنگ غزه بسیار حساس است و آن را پیگیری می‌کند و آن را برای صلح و ثبات منطفه مضر می‌داند و اقداماتی که در سازمان ملل انجام دادیم برای ایجاد صلح بوده است.

چین به اجرای قوانین بین‌المللی اهمیت می‌دهد و به‌دنبال ایجاد صندوقی به اندازه دو میلیون دلار است و چین به تامین نیازهای غزه ادامه می‌دهد.

کشورهای غربی نباید در جنگ غزه دخالت کنند و باید بتوانیم بیمارستان‌های غزه را بسازیم تا جان مردم را نجات دهیم همچنین نیازهای غذایی و دارویی غزه را باید تامین کنیم و بتوانیم کشور مستقل فلسطین ایجاد کنیم.

 

رئیس گروه پارلمانی ایران: کشورهای آزادی‌خواه از هر اقدامی برای افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی استفاده کنند

 

محمدمهدی زاهدی رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) با شعار «همکاری پارلمان‌ها برای فلسطین» گفت: باید کشورهای آزادی‌خواه از هر اقدامی برای افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی در جهت پایان دادن به حملات وحشیانه و غیرانسانی آنها، استفاده کنند. 

همه ما می‌دانیم که هر تحولی در هر نقطه ای از جهان، خواه ناخواه سایر نقاط جهان را متأثر از خود می‌کند. در این میان، قاره آسیا با توجه به اهمیت استراتژیک خود در دنیا و به واسطه دارا بودن منابع مهم و مورد نیاز جهان از جمله انرژی، جایگاه ویژهای داشته است.

این منطقه به بهانه‌های مختلف، آماج ناآرامی‌هاو بی ثباتی ها قرار گرفته و اکنون جهان نظاره‌گر جنگ‌افروزی‌های رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت های برخی کشورهای غربی و آمریکا در تداوم سیاست‌های جنایتکارانه آنها در فلسطین در طول بیش از هفت دهه گذشته است.

جامعه بین‌المللی توان و قدرتی برای پایان دادن به ظلم‌ها و جنایات روز افزون ندارد

در این بین بی‌نتیجه بودن اثرات قوانین و مقررات بین المللی بشردوستانه و حقوق بشری در قالب کنوانسیون‌های جهانی متعدد، کمیته‌های مشترک، توافقنامه‌ها و همکاری‌های بین المللی، امید جهانیان به صلح، ثبات و امنیت را نشانه گرفته و آن را به یأس تبدیل کرده است؛ شرایط کنونی در غزه حکایت از آن دارد که جامعه بین‌المللی توان و قدرتی برای پایان دادن به این ظلم‌ها و جنایات روز افزون را ندارد.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان‌های بین المللی از جمله یونیسف، رژیم خونخوار و جنایتکار صهیونیستی در ارتکاب جنایت علیه کودکان رتبه نخست را در جهان به خود اختصاص داده اما سوال اینجاست که کدامیک از گروه‌های افراطی و تروریستی در جهان توانسته تا به این اندازه آمار کودک کشی را در لیست جنایات خود ثبت کند؟ 

تروریسم نظام مند رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری داعش هر دو دارای آبشخور همسان هستند. به باور ما، کیان صهیونیسم منشاء اصلی ترویج خشونت ‌‌و تروریسم در منطقه غرب آسیا است و داعش به عنوان یکی از اهرم‌های صهیونیست‌ها برای ثبات زدایی و گسترش ناامنی و تخریب در سطح کشورهای اسلامی عمل می‌کند.

وحدت داعش و رژیم جعلی صهیونستی در مقابله با ثبات، امنیت و رفاه در جهان اسلام را شاهدیم

جنایت دهشتناک اخیر داعش در کرمان در سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم و صهیونیسم در منطقه، همزمان با تداوم جنایات خون‌بار رژیم اشغال‌گر اسرائیل در فلسطین نمادی آشکار از وحدت راهبردی تروریسم داعش و رژیم جعلی صهیونستی در مقابله با ثبات، امنیت و رفاه در جهان است. 

ما از واکنش گسترده ملت‌ها و کشورها در محکومیت قاطعانه این اقدام تروریستی در کرمان قدردانی می کنیم که منجر به شهادت و مجروحیت ده‌ها تن از شهروندان ایرانی شد.

 رسالت ما به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان‌های کشورهای آسیایی، انتقال صدا و مطالبات مردم در پیگیری و ضرورت انجام اقدام عاجل در جهت توقف هرگونه جنایت علیه مردم ستمدیده فلسطین، به ویژه زنان و کودکان غزه به مجامع بین المللی است؛ ما باید انعکاس دهنده صدای مردم آزادی‌خواه جهان در جهت رساندن صدای عدالتخواهی زنان و کودکان بی پناه غزه در مجامع بین المللی باشیم.

وی ادامه داد: بر این اساس، باید کشورهای آزادی‌خواه از هر اقدامی برای افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی در جهت پایان دادن به حملات وحشیانه و غیرانسانی آنها، استفاده کنند. 

درخواست اعضای مجمع مجالس آسیایی مبنی بر اخراج رژیم صهیونیستی از اتحادیه بین المجالس جهانی در نشست ۱۴۸ این مجمع، معرفی مرتکبین جنایات جنگی و نسل کشی به دیوان بین المللی کیفری، موضوع بازسازی غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی و به اطمینان رساندن آنها جهت زندگی در صلح و آرامش، لغو فوری روابط با رژیم صهیونیستی در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و تجاری و هر اقدام لازم دیگری است که می تواند منجر به افزایش فشار و لغو فوری و بدون قید و شرط محاصره غزه و آتش بس دائمی و پایدار شود. این موارد باید در دستور کار همه کشورهای هوشیار و حامی حقوق انسان و بشریت قرار گیرد.

 

قالیبا 2

 

بیانیه پایانی کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA)

 

کشورهای عضو کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) در بیانیه‌ای ضمن حمایت از عضویت کامل دولت فلسطین در سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری تجاوز اسرائیل و رفع سریع محاصره غزه جهت ورود دارو، مواد غذایی، اقلام ضروری و سوخت برای شهروندان فلسطینی شدند.

متن بیانیه پایانی اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) به شرح زیر است:

«ما نمایندگان و اعضای پارلمانهای کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی و اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نشست مشترک مجمع مجالس آسیایی و اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مورخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ در تهران گردهم آمدیم تا در پی تجاوز رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان که موجب کشتار حداقل ۲۱ هزار غیر نظامی شامل حدود ۱۵ هزار زن و کودک و تخریب گسترده غزه و کلیه زیر ساختهای حیاتی آن گردیده در خصوص وضعیت کنونی فلسطین به بحث بنشینیم.

رژیم اسرائیل، ضمن ارتکاب این جرایم جنگی و اعمال شنیع عمداً با هر گونه چشم انداز برای آتش بس فوری و بازگشایی کریدورهای جدید برای کمک های انسان دوستانه برای مردم غزه و سایر مناطق اراضی اشغالی فلسطین مخالفت نموده است. ما در نگرانی عمیق خویش مبنی بر اینکه شعله های این اقدامات شیطانی رژیم اسرائیل فراتر از مرزهای فلسطین اشغالی رفته و با توجه به شرایط وخیم فعلی در فلسطین تمام منطقه غرب آسیا با یک چالش بسیار جدی همراه با عواقب خطرناک برای صلح و امنیت جهانی رو به رو خواهد شد مشترک می باشیم پس از بحث در خصوص جرایم در حال ارتکاب توسط رژیم اسرائیل علیه شهروندان فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری این نشست مشترک مجمع مجالس آسیایی و اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی موارد زیر را اعلام می کند.

۱- ما با شدیدترین لحن، تجاوز صهیونیستی و نسل کشی ارتکابی توسط رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری را محکوم کرده و خواستار توقف فوری تجاوز اسرائیل و رفع سریع محاصره غزه جهت ورود دارو مواد غذایی اقلام ضروری و سوخت برای شهروندان فلسطینی نیازمند با در نظر گرفتن زمستان قریب الوقوع می باشیم.

۲- مشارکت آمریکا در تجاوز جرایم جنگی نسل کشی و جنایت علیه بشریت علیه نوار غزه را چه از طریق مشارکت مستقیم در تامین دشمن اسرائیلی با جدیدترین محصولات تولید شده توسط ماشین جنگی آمریکا یا از طریق حمایت از اسرائیل و لاپوشانی جرایم این کشور در مجامع جهانی محکوم می کنیم.

۳- از سازمان ها و نهادهای بین المللی حقوقی و حقوق بشری به ویژه دیوان کیفری بین المللی می خواهیم در خصوص جرایم جنگی نسل کشی و جنایت علیه بشریت ارتکابی توسط رژیم اسرائیل در نوار غزه اقداماتی را اتخاذ نموده و رژیم صهیونیستی را برای ارتکاب این موارد مجازات نماید.

۴- بر اخراج پارلمان اسرائیل (کنست) از اتحادیه بین المجالس و ارگان های تابعه آن اصرار می ورزیم.

۵- به اقدام در خصوص منزوی نمودن رژیم اسرائیل و بازپس گیری رسمیتش به دلیل ذات آپارتاید، نژاد پرستانه، فاشیستی و تروریستی آن رژیم ادامه خواهیم داد.

۶- از تاسیس یک دولت فلسطینی در تمام سرزمین های اشغالی فلسطین به پایتختی همیشگی قدس شریف و حق بازگشت همه آوارگان فلسطینی به میهن خویش که از سال ۱۹۴۸ از آنجا بیرون رانده شدند قویاً حمایت می کنیم.

۷- از عضویت کامل دولت فلسطین در سازمان ملل متحد حمایت می کنیم.

۸- تمامی طرح ها و پروژه ها جهت آوارگی اجباری فلسطینیان از غزه یا کرانه باختری را رد می کنیم.

۹- از تأسیس یک صندوق ویژه جهت ارائه کمک مالی به مردم فلسطین به منظور بازسازی آنچه توسط ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه تخریب شده حمایت کرده و هم چنین از پروژه ها و سرمایه گذاری ها برای روند پیشبرد اقتصادی اجتماعی و فرهنگی فلسطینیان در کنار بکارگیری تمام تلاش ها برای توقف عملیات ها و طرحهای شهرک سازی و ضمیمه کردن اراضی در کرانه باختری و برچیدن شهرک های فعلی در اراضی فلسطین به دلیل غیر قانونی بودن حمایت می کنیم.

۱۰- با روندهای یهودی سازی و حملات به اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان به ویژه مسجد الاقصی و صحن های آن مقابله نموده و تا زمان تأسیس دولت مستقل فلسطینی با مرکزیت بیت المقدس، هر گونه اقدام را که بر جایگاه تاریخی و حقوقی این اماکن تأثیر گذار باشد نمی پذیریم.

۱۱- قطعنامه ۳۳۷۹ سازمان ملل متحد را یادآوری میکنیم که صهیونیسم را یک نوع از نژاد پرستی و تبعیض نژادی میداند که نسبت به فلسطینیان خصمانه برخورد میکند و مخالف ثبات در منطقه است.

۱۲- از نهادهای بهداشتی ذیربط مجالس کشورهای عضو میخواهیم که از نهادهای بهداشتی فلسطین در سطوح مختلف حمایت کنند.

۱۳- همچنین در راستای قطعنامه های تصویب شده توسط سایر سازمانهای بین المللی خواستار تحریم محصولات و کالاهای اسرائیلی میباشیم و از نهادهای سیاسی اجتماعی فرهنگی و ورزشی و اتحادیه های اصناف می خواهیم به این تحریم پایبند باشند.

۱۴- بر ضرورت تعهد به کنوانسیون ژنو در خصوص حفاظت از شهروندان فلسطینی تاکید نموده، خواستار اجرای تمام و کمال این کنوانسیون از جمله آزادی همه گروگانها و زندانیان فلسطینی بازداشت شده به دست اسرائیل می باشیم.

۱۵- از کلیه سازمانهای منطقه ای و بین المللی درگیر حفاظت از کودکان و زنان درخواست می کنیم به نقش خود درباره مجازات رژیم اسرائیل و مقامات آن در خصوص جرایم ارتکابی علیه غیر نظامیان فلسطینی عمل نمایند. در این زمینه درباره بررسی تشکیل یک کمیته حقوقی پارلمانی جهت بررسی احتمال حمایت از ارائه شکایات به دیوان کیفری بین المللی و پیگیری آنها تصمیم گیری می کنیم.

۱۶- از پارلمانهای کشورهای عضو می خواهیم تمام انواع حمایتهای دیپلماتیک، سیاسی، مادی، امدادی پزشکی و آموزشی را به کشور فلسطین و مردم آن ارائه نموده و تسهیل نمایند.

۱۷- از مجلس ملی فلسطین در کلیه مناسبتها و برنامه های پارلمانی منطقه ای بین المللی و قاره ای حمایت می کنیم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.