رئیس پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی تأکید کرد: اگر امروز حال دانشگاه‌های ما خوب نیست، به خاطر این است که همه در امر دانشگاه دخالت می‌کنند غیر از خود دانشجو و دانشگاهی؛ و به خاطر همین است که یک پژمردگی و افسردگی در آن می‌بینید. بسترهای پژوهش نیاز به خودگردانی و استقلال دارد و نیاز به این دارد که احساس کند خودش است و در این جهت از پشتیبانی برخوردار است.

به مناسبت هفته پژوهش، مراسم تجلیل از پژوهشگران نمونه پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی با حضور اعضای هیأت علمی و جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این پژوهشکده برگزار شد و پژوهشگران برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد مقدم در این مراسم، پژوهش و تحقیق را ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور دانست و گفت: در هر جامعه‌ای بنگرید، پویایی و بالندگی در عرصه توسعه برای کشورهایی است که به مسأله تحقیق، پژوهش و نوآوری‌های علمی بهای لازم و کافی را داده‌اند. تحقیق و پژوهش عرصه‌ای است که علم و دانش را به پویایی و بالندگی وادار می‌کند و علم و دانش بشری را از رکود و جمود در عرصه زندگی به تکاپو وادار می‌کند.

رئیس پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی تأکید کرد: اگر تحقیق و پژوهش را از عرصه علم و دانش بگیریم، آنچه قربانی می‌شود خود اصل علم و دانش است. آنچه برای یک جامعه و ملت در امر پژوهش و تحقیق می‌تواند نقش بنیادی را ایفا کند این است که پژوهش و تحقیق عرصه خودش را باز یابد، یعنی آنچه برای تحقیق و پژوهش مهم است، بستری است که تحقیق و پژوهش می‌خواهد در آن انجام بگیرد.

وی افزود: در هر عرصه‌ای، حوزه یا دانشگاه، تحقیق و پژوهش در دامن دو امر رشد می‌کند که اگر آنها را از او بگیرید، تحقیق و پژوهش پژمرده می‌شود و نمی‌تواند بالندگی داشته باشد؛ یکی از آنها «امنیت» و دیگری «آزادی» است. امنیت به این معنا است که در محیط و جامعه‌ای که پژوهشگران، محققان، نوآوران و کسانی که می‌خواهند در این حوزه به شناوری بپردازند این حس را داشته باشند که از پشتیبانی برخوردار هستند؛ احساس کنند خودشان هستند و دیگران برای آنها نسخه نمی‌پیچند.

مقدم تأکید کرد: اگر امروز حال دانشگاه‌های ما خوب نیست، به خاطر این است که همه در امر دانشگاه دخالت می‌کنند غیر از خود دانشجو و دانشگاهی؛ و به خاطر همین است که یک پژمردگی و افسردگی در آن می‌بینید. بسترهای پژوهش نیاز به خودگردانی و استقلال دارد و نیاز به این دارد که احساس کند خودش است و در این جهت از پشتیبانی برخوردار است.

وی با تأکید بر ضرورت «آزادی اندیشه» در کار پژوهشگر اظهار داشت: باید میدان برای پرش و شناوری یک محقق و پژوهشگر باز باشد. معنای تحقیق و پژوهش این است که بگردد و بچرخد و آنچه که نو و جدید است را تحصیل کند. از امنیت برخوردار باشد و اگر محصول تحقیقش را عرضه کرد، متهم نشود. علم و دانش نمی‌تواند سیاسی باشد و از محدودیت‌های بسته برخوردار باشد. بی جهت نیست که شکوفایی پژوهش و تحقیق را در دنیای آزاد می‌بینید؛ دنیای آزادی که فقط به نفس پژوهش و تحقیق بها می‌دهد.

رئیس پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی تأکید کرد: اگر بنا شد که نتیجه پژوهش را دیکته شده به یک پژوهش بدهیم، دنبال چه مسأله جدیدی خواهد گشت؟ اگر ما روز پژوهش را ارج می‌نهیم، باید محیط‌های علمی و دانشگاهی را اولا از امنیت و ثانیا از «آزادی آکادمیک» برخوردار کنیم. در صورت آزادی نتیجه تحقیق و پژوهش او ارزش دارد.

به گزارش خبرنگار جماران، امیر عظیمی، معاون پژوهشی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: طی یک سال گذشته 11 کتاب منتشر کرده‌ایم و چندین کتاب در آستانه انتشار داریم. نشریه «اندیشه سیاسی» برای گرفتن اعتبار علمی در سامانه وزارت علوم بارگذاری شد و تلاش داشتیم انتشار نشریات دیگر از جمله متین را به روزرسانی کنیم. در حوزه همکاری‌های علمی 11 تفاهمنامه با دستگاه‌های اجرایی و مراکز دانشگاهی منعقد کردیم. در این مدت از 17 پایان نامه هم دفاع شده است.

در پایان این مراسم نیز از کتاب‌های تازه منتشر شده پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی از جمله «اندیشه انقلاب اسلامی در بین نخبگان فکری ایران» و «باستان‌گرایی در ایران معاصر» و همچنین اولین شماره از نشریه «انقلاب پژوهی» رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.