محسن سراج، عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، تأکید کرد: از زمان مشروطه تا امروز حتی یک مورد هم نمی‌توانید پیدا کنید که دولت‌های غربی و دولت‌های مرکز نظام جهانی سرمایه‌داری در جهت احقاق جلوه‌های مدرنیته یا توسعه کشور ما انجام داده باشند؛ دقیقا همراه عناصر اقتدارگرا هم بوده‌اند و همواره یکی از عوامل اصلی ساقط کردن دولت‌های ملی یا افراد اصلاح‌طلب در کشور ما بوده‌اند و همواره به اقتدارگراها پاس گل داده‌اند.

نشست «دشمنان دولت ملی» در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد و در این نشست به «پاسخ به شبهات مطرح شده درباره عملکرد دکتر مصدق و کودتای 28 مرداد» پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار جماران، ، محسن سراج، عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، در این نشست با تأکید بر اینکه وقتی حاکمیت پشتوانه مردمی نداشته باشد، حتی اگر بهترین برنامه‌ها را داشته باشد، تمام برنامه‌ها شکست می‌خورد و راه به جایی نمی‌برد، گفت: 150 سال تلاش مردم ایران برای داشتن یک دولت ملی و یک توسعه سیاسی به ثمر ننشسته و اگر خواسته‌های مردم مشروطه را ببینیم، با خواسته‌های امروز مردم تفاوت چندانی ندارد.

وی افزود: در طول تاریخ قرائت‌های مختلفی از مردم و مطالبات آنها مطرح بوده است. مسلما تا قبل از ورود جلوه‌های مدرنیته به کشور ما، این مباحث مطرح نبود. ولی متأسفانه بعد از مشروطه هم همان طور که  شاه معتقد بوده مردم نباید مشارکت خاصی جز اطاعت داشته باشند، قدرت‌طلبی برای نهاد مذهبی یکی از عوامل اصلی ایجاد نشدن دولت ملی، در این کشور بوده است.

سراج اظهار داشت: به نظر من عامل دیگری هم داریم و آن هم نگاه نظام سرمایه‌داری است. جلوه‌های بیرونی مدرنیته مثل فرهنگ و هنر، آزادی، دموکراسی، تشکیل دولت – ملت و حقوق شهروندی زیربنای اقتصادی دارد. انقلاب صنعتی، انقلاب فنی و تکنولوژیک، یک زیربنای اقتصادی دارد که به این کشورها امکان داد بتوانند جلوه‌های بیرونی از مدرنیته به نمایش بگذارند که مدت‌های زیادی آرزوی مردم ما است. اما بخش جالب و مضحک تاریخ اینجا است که آنچه که باعث توسعه غرب شد، در جهان پیرامون مکانیزم برعکسی را پیاده کرد.

وی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری جهانی این قابلیت را دارد که فرصت را برای همه جا به ارمغان بیاورد؛ مکانیزم آن طوری طراحی شده که فقط بخش کوچکی از دنیا به ثروت و رفاه برسند؛ به ازای نابودی، استضعاف و فقر سایر نقاط جهان. این مکانیزم اصلاح شدنی هم نیست و نظم جهانی به این سمت است که آنچه که به وجود می‌آید برای مراکز انباشت سرمایه باشد، نه آنجایی که سرمایه از آن خارج می‌شود. چون بدون داشتن یک اقتصاد ملی قوی امکان ندارد به سمت توسعه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و در واقع جلوه بیرونی مدرنیته بروید.

عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی ادامه داد: هیچ کشوری را نمی‌توانید پیدا کنید که غرب در جهت تحقق دموکراسی و تشکیل دولت ملی در آنجا پیش رفته باشد. در کشور خودمان از زمان مشروطه تا امروز حتی یک مورد هم نمی‌توانید پیدا کنید که دولت‌های غربی و دولت‌های مرکز نظام جهانی سرمایه‌داری در جهت احقاق جلوه‌های مدرنیته یا توسعه کشور ما انجام داده باشند؛ دقیقا همراه عناصر اقتدارگرا هم بوده‌اند و همواره یکی از عوامل اصلی ساقط کردن دولت‌های ملی یا افراد اصلاح‌طلب در کشور ما بوده‌اند و همواره به اقتدارگراها پاس گل داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.