سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- با چند نفر از اصحاب، چند نفر از ارحامشان، از مخدَّراتشان قیام کردند. چون قیام للَّه بود، اساس سلطنت آن خبیث را به هم شکستند. در صورتْ ایشان کشته شدند لکن اساس سلطنت را، اساس سلطنتى که مى‏خواست اسلام را به صورت سلطنت طاغوتى درآورد. خطرى که معاویه و یزید براى اسلام داشتند این نبود که غصب خلافت کردند؛ این یک خطر، کمتر از آن بود؛ خطرى که اینها داشتند این بود که اسلام را به صورت سلطنت در مى‏خواستند بیاورند، مى‏خواستند معنویت را به صورت طاغوت درآورند، به اسم اینکه «ما خلیفه رسول اللَّه هستیم» اسلام را منقلب کنند به یک رژیم طاغوتى. این مهم بود. آن قدرى که این دو نفر ضرر به اسلام مى‏خواستند بزنند یا زدند جلوترى‏ها آن طور نزدند.

سخنرانى [در جمع هیأت قائمیه تهران (قیام براى خدا- تکلیف مسلمین)]
زمان: 8 خرداد 1358/ 3 رجب 1399
مکان: قم‏
موضوع: قیام براى خدا، و تکلیف مسلمین در عصر حاضر
حضار: هیأت قائمیه تهران‏
بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
«قیام للَّه» شکست ندارد
امیدوارم که ما همه جزء هیأت قائمیه باشیم و همه با آن وظایفى که اسلام، قرآن، تحت لواى حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- براى ما تعیین فرموده‏اند عمل کنیم و صورتها را محتواى واقعى به آن بدهیم، و الفاظ را معانى حقیقى. شاید این وصفى که براى حضرت صاحب- سلام اللَّه علیه- ذکر شده است دنبال همین آیه شریفه که مى‏فرماید: قُل إنَّمَا أعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ ان تَقُومُوا للَّهِ مَثنَى و فُرَادَى دنبال همین معنا باشد که همه باید قیام بکنیم، قیام واحد؛ که بالاترین قیام همان قیام آن شخص واحد است و همه قیامها باید دنبال آن قیام باشد؛ و قیامْ «للَّه» باشد. خداى تبارک و تعالى مى‏فرماید که من فقط یک موعظه دارم به شما: قل إنمَا أعِظُکُمْ بِواحِدَة. به امت بگو که فقط من یک موعظه دارم به شما، و آن موعظه این است که قیام کنید، و قیامْ «للَّه» باشد؛ «قیام للَّه» کنید. البته آن حضرتْ قیامِ للَّه مى‏فرمایند؛ و آن لِلّهى که و آن خلوصى که براى ایشان هست، براى دیگران نیست لکن شیعه‏هاى بزرگوار آن حضرت هم باید پیروى از او بکنند در اینکه قیام کنند «للَّه،» براى خدا؛ که اگر قیام براى خدا باشد، اگر عمل براى خدا باشد اگر نهضت براى خدا باشد، شکست ندارد. براى اینکه آن چیزى که براى خدا هست اگر در صورت هم خیال بشود که شکست خورد، به حَسَب واقع شکست نخورده است. حضرت امیر- سلام اللَّه‏ علیه- با معاویه جنگ کردند و شکست خوردند لکن شکست نبود. این شکستِ صورى، شکست حقیقى نبود؛ چون قیامْ للَّه بود، قیامِ للَّه، این شکست ندارد. تا امروز هم او غالب است، تا ابد هم او غالب است.
فلسفه قیام عاشورا
سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- با چند نفر از اصحاب، چند نفر از ارحامشان، از مخدَّراتشان قیام کردند. چون قیام للَّه بود، اساس سلطنت آن خبیث را به هم شکستند. در صورتْ ایشان کشته شدند لکن اساس سلطنت را، اساس سلطنتى که مى‏خواست اسلام را به صورت سلطنت طاغوتى درآورد. خطرى که معاویه و یزید براى اسلام داشتند این نبود که غصب خلافت کردند؛ این یک خطر، کمتر از آن بود؛ خطرى که اینها داشتند این بود که اسلام را به صورت سلطنت در مى‏خواستند بیاورند، مى‏خواستند معنویت را به صورت طاغوت درآورند، به اسم اینکه «ما خلیفه رسول اللَّه هستیم» اسلام را منقلب کنند به یک رژیم طاغوتى. این مهم بود. آن قدرى که این دو نفر ضرر به اسلام مى‏خواستند بزنند یا زدند جلوترى‏ها آن طور نزدند. اینها اصل اساس اسلام را وارونه مى‏خواستند بکنند. سلطنت بود، شرب خمر بود، قمار بود در مجالسشان. «خلیفه رسول اللَّه» و در مجلسِ شرب خمر؟! و در مجلس قمار؟! و باز «خلیفه رسول اللَّه» نماز هم مى‏رود در جماعت مى‏خواند! این خطر از براى اسلام خطر بزرگ بود. این خطر را سید الشهدا رفع کرد. قضیه قضیه غصب خلافت فقط نبود. قیام سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- قیام بر ضد سلطنت طاغوتى بود. آن سلطنت طاغوتى که اسلام را مى‏خواست به آن رنگ درآورد که اگر توفیق پیدا مى‏کردند، اسلام یک چیز دیگرى مى‏شد. اسلام مى‏شد مثل رژیم 2500 ساله سلطنت. اسلامى که آمده بود و مى‏خواست رژیم سلطنتى را و امثال این رژیمها را به هم بزند و یک سلطنت الهى در دنیا ایجاد کند، مى‏خواست «طاغوت» را بشکند و «اللَّه» را جاى او بنشاند، اینها مى‏خواستند که «اللَّه» را بردارند، «طاغوت» را جایش بنشانند. همان مسائل جاهلیت و همان مسائل سابق. کشته شدن سید الشهدا سلام اللَّه علیه- شکست نبود چون قیامْ للَّه بود، قیامِ للَّه شکست ندارد.
خداى تبارک و تعالى مى‏فرماید: فقط یک موعظه- همه موعظه‏ها را حالا. یک موعظه- من دارم. پیغمبر اکرمْ واسطه، خدا واعظ، ملت مُتَّعِظ. من فقط یک موعظه- بیشتر از یک موعظه ندارم. إنّما أعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا للَّه اینکه براى خدا قیام کنید؛ وقتى که دیدید که دین خدا در معرض خطر است، براى خدا قیام کنید. امیر المؤمنین مى‏دید که دین خدا در خطر است، معاویه دارد وارونه مى‏کند دین خدا را، براى خدا قیام کرد. سید الشهدا هم همین طور براى خدا قیام کرد. هر وقت دیدید- این یک مطلبى است که براى یک وقت نیست؛ موعظه خدا همیشگى است- هر وقت دیدید که بر ضد اسلام، بر ضد رژیم انسانى- اسلامى- الهى خواستند که قیام کنند، خواستند وارونه کنند مسائل اسلام را، به اسم اسلام اسلام را بکوبند، اینجا للَّه باید قیام کرد. و نترسید از اینکه شاید نتوانیم، شاید شکست بخوریم؛ شکست تویش نیست.
من در پاریس که بودم بعضى خیراندیش‏ها مى‏گفتند که نمى‏شود دیگر! وقتى که نمى‏شود باید چه کرد؟ باید یک قدرى‏{ ...} گفتم ما تکلیف شرعى داریم عمل مى‏کنیم و مقید به این نیستیم که پیش ببریم. براى اینکه آن را ما نمى‏دانیم، قدرتش را هم الآن نداریم اما تکلیف داریم. ما تکلیف شرعى خودمان را عمل مى‏کنیم. من این طور تشخیص دادم که باید این کار را بکنیم. اگر پیش بردیم، هم به تکلیف شرعى عمل کرده‏ایم هم رسیده‏ایم به مقصد. اگر پیش نبردیم، به تکلیف شرعى‏مان عمل کرده‏ایم. نتوانستیم، حضرت امیر هم نتوانست؛ تکلیف را عمل کرد ولى در مقابلش ایستادند؛ اصحاب خودش ایستادند در مقابلش، نتوانست. این چیزى نیست. خوب، ما به اندازه قدرتمان مى‏توانیم کار بکنیم. وقتى که ما دیدیم که- یا شما دیدید که- یک رژیمى اسلام را دارد وارونه مى‏کند، به اسم عدالت اسلامى دارد ظلم را ترویج مى‏کند، مى‏خواهد اسلام را این جورى معرفى کند؛ یکوقت مى‏ایستد مى‏گوید من کارى به اسلام ندارم، این سبکتر است تکلیف براى انسان. یکوقت یک کسى قرآن طبع مى‏کند و زیارت سید الشهدا، حضرت رضا- سلام اللَّه علیه- مى‏رود و در ملأ عام نماز مى‏خواند و حرفهایش هم این‏ است که «عدالت اسلامى را ما مى‏خواهیم جارى کنیم، ما مى‏خواهیم اسلام را» و آن وقت اسلام را که فریاد مى‏زند «ما اسلام را مى‏خواهیم درست کنیم»، وارونه درست مى‏کنند؛ اینجاست که تکلیف مشکل است. اینجاست که اسلام در خطر است؛ که انعکاسش در خارج و گاهى هم در داخل، اگر اینها موفق مى‏شدند در داخل هم گاهى انعکاس این بود که «خوب، همین است دیگر، رژیم اسلامى همین است»! ما قیاممان، شما قیامتان براى خدا باید باشد. وقتى دین خدا را انسان در خطر دید براى خدا باید قیام کند. وقتى احکام اسلام را در خطر دید براى خدا باید قیام کند. توانست، عمل کرده به وظیفه و پیش هم برده؛ نتوانست، عمل به وظیفه کرده. گاهى وقتها تقیّه حرام است. آن وقتى که انسان دید که دین خدا در خطر است نمى‏تواند تقیّه بکند. آن وقت باید هر چه بشود برود. تقیّه در فروع است، در اصول نیست. تقیّه براى حفظ دین است. جایى که دین در خطر بود جاى تقیّه نیست، جاى سکوت نیست.
حالا ما ببینیم وظیفه‏مان چیست. تا حالا انجام دادید وظایف اسلامى‏تان را- و خداوند به همه شما اجر عنایت کند- تا حالا همه با هم دست به هم دادید، جناح روحانى، جناح دانشگاهى، جناح بازارى، جناح ادارى، جناح ارتشى- یک قشرشان البته همه دست به هم دادند و این دیوار بلندى که واقع شده بود بین ملت و آن چیزى که باید به آن برسد- و اسلام- آن را شکستید. خداوند به شما اجر عنایت کند. اما حالا تمام شده دیگر قضیه؟ ما حالا دیگر آسوده هستیم و هر کدام باید برویم سراغ کارهایمان یا خیر، آسوده نیستیم باز هم؟ باز هم بین راه هستیم؟ الآن ما باز محتواى اسلام را، واقعیت اسلام را در ایران پیاده نکردیم. ما، همه ما رأى دادیم به جمهورى اسلامى؛ صحیح. با رأى تنها اسلام نمى‏آید. به حسب رسمیت، رسمیت مملکت ایران الآن جمهورى اسلامى است، به حسب رأى همه مردم؛ اما محتواى اسلام باید در این جمهورى اسلامى تحقق پیدا بکند. فقط ما بگوییم جمهورى اسلامى و همه جهاتش غیر اسلامى باشد، این اسلام نمى‏شود که! آن هم سابق مى‏گفت اسلام! معاویه هم داد مى‏کرد اسلام! نماز جماعت هم مى‏رفت مى‏خواند، امام جماعت هم بود. خلفاى بنى العباس هم بعضى‏شان از فضلا و علما بودند و بعضى‏شان- یا همه‏شان- هم نماز جماعت مى‏خواندند و آداب صورى را عمل مى‏کردند؛ لکن محتواى اسلام را اینها، محتواى قرآن را اینها مى‏خواستند تهى کنند. اینها با اعمالشان مى‏خواستند که یک اسلامِ منهاى محتوا مثل حالا؛ اسلامِ منهاى روحانیت اسلام منهاى محتواست. محتواى اسلام را اینها دارند درست مى‏کنند. اینها مى‏خواستند که یک اسلامى [...] «اسلام را قبول داریم»؛ بله، اسلام اما الفاظ فقط! دیگر از حد لفظ نرود به محتوا.
تز استعمارى «اسلام منهاى سیاست»
محمد رضا خان هم اسلام را مى‏گفت قبول داریم. هیچ هم مضایقه نداشت از اینکه شما بروید توى مساجد نمازتان را بخوانید؛ و لو اینکه این مضایقه این هم داشت از ترس یک چیز دیگر. انگلیس‏ها که آمده بودند عراق را گرفته بودند، شنیدم که آن سردارشان دیده بود که یک کسى دارد بالاى مأذنه یک چیزى مى‏گوید- اذان مى‏گفتند. گفته بود این چیست؟ گفته بودند اذان مى‏گوید. گفته بود که به امپراتورى انگلستان هم ضرر دارد این؟ گفته بودند نه. گفت بگوید، هر چه مى‏خواهد بگوید! نماز و روزه ما به امپراتورى انگلستان ضررى نداشت، هیچ هم کارى نداشتند؛ بروید هر چه مى‏خواهید نماز بخوانید، هر چه مى‏خواهید روزه بگیرید! آنى که به امپراتورى همه ضرر داشت آن اسلام و محتواى واقعى اسلام بود که مع الأسف بسیارى‏اش مَنْسى واقع شده است. سیاسات اسلام همچو منسى شده است که اصلًا سیاست یک ننگى بود در اینجا! فلان آخوند «سیاسى» است! و «ساسة العباد»، که در «زیارت جامعه» مى‏خوانیم، اگر به یک مقدس مآبى هم مى‏گفتند، تعبیرش لا بد مى‏کردند. جرأت نمى‏کرد بگوید که آن هم سیاسى است. این یک چیز ننگ‏آورى بود که یک کسى در حکومت دخالت بکند که این حکومت باید صحیح باشد؛ جریان صحیح باید باشد. این از تبلیغات همان شیاطین بود که مى‏خواستند قشر اسلام را- صورتش را نگه دارند و ماها مشغول به همین صورتها باشیم و محتوا نباشد در کار. کارهایشان را انجام بدهند، محتواى اسلام که مهمش‏ اسلام قیامِ للَّه، نهضتِ للَّه، جلوگیرى از ظلم ظالمین، از ستم ستمکاران، اجراى عدالت اسلامى، اینها را مَنْسى؛ برویم هر چه دلمان مى‏خواهد مسأله بگوییم! هر چه مى‏خواهیم نماز بخوانیم! مسأله گفته نشود که باید جلوگیرى از طاغوت کرد. این را نگویید مسأله؛ هر چه دیگر مى‏خواهید بگویید اما این نباید گفته بشود. سینه بزنید لکن هیچ صحبت از سیاست نکنید؛ همان سینه بزنید بى‏محتوا! باید سینه زدن هم محتوا داشته باشد.
صحیفه امام، ج‏8، ص: 8 تا 14

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.