آمار می‌گوید که در سال 90، حدود 19 میلیون نفر جمعیت ایران زیر خط فقر بودند اما الآن بیش از 30 میلیون نفر زیر خط فقر هستند؛ یعنی 35 درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر هستند. در آماری که همین چند روز پیش دادند، گفتند اگر یک نفری که بخواهد زیر خط فقر نباشد، باید ماهانه 16 میلیون تومان درآمد داشته باشد. این در حالی است که حداقل دستمزد در ایران هشت میلیون تومان است؛ یعنی نصف خط فقر۰

استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اگر روابط سیاسی را بهبود ببخشید، رفاه مردم بالا می‌رود، گفت: آمار می‌گوید که در سال 90، حدود 19 میلیون نفر جمعیت ایران زیر خط فقر بودند اما الآن بیش از 30 میلیون نفر زیر خط فقر هستند؛ یعنی 35 درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر هستند. در آماری که همین چند روز پیش دادند، گفتند اگر یک نفری که بخواهد زیر خط فقر نباشد، باید ماهانه 16 میلیون تومان درآمد داشته باشد. این در حالی است که حداقل دستمزد در ایران هشت میلیون تومان است؛ یعنی نصف خط فقر۰

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی طی سخنانی در مراسم‌ عزاداری شب 28 ماه صفر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: پیامبر(ص) جمله‌ای دارد که از برخی ائمه هم نقل شده است که حضرت می‌فرماید رزق 10 جزء دارد، 9 جزء آن در تجارت است. یعنی اگر کالایی تولید و صادر شود، هم برای تاجر و هم برای کل منطقه منفعت دارد. این در علم اقتصاد هم اثبات شده است که هر کشوری به سمت تجارت خارجی رفته، ارتباطش را با دنیا برقرار کرده صادرات و واردات داشته و تجارت را به خوبی با دنیای بیرون خودش انجام داده، فقر از آن کشور برداشته شده است.

استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر در تاریخ همین قرن بیستم هم اگر نگاه کنید می‌بینید که چین در زمان مائو دور خودش را خط کشیده بود، با دنیا در افتاده بود. این کشور که آن موقع حدود یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت داشت، 700 میلیون نفرش زیر خط فقر بود؛ چون خودکفایی و امثال این چیزها شعارشان بود و ارتباط با دنیا برای‌شان مطرح نبود. اما وقتی که مائو از دنیا رفت، حکومت دنگ شیائو پینگ قدرت را در دست گرفت و رابطه‌اش را با دنیا خوب کرد. در نتیجه، سال 2000 این 700 میلیون فقیر به 200 میلیون فقیر تبدیل شد.

وی تأکید کرد: اگر رابطه تجاری با دنیا برقرار کنید، روابط سیاسی را بهبود ببخشید و بعد بر آن اساس تجارت داشته باشید، رفاه مردم بالا می‌رود. تمامی کشورهایی که امروز از فقر نجات پیدا کرده‌اند، اصل اولی‌شان تجارت با دنیای بیرون است. کره جنوبی را نگاه کنید؛ در مقابلش کره شمالی را نگاه کنید می‌گویند ما می‌خواهیم خودکفا باشیم. وقتی نظام ارتباطی را با دنیای بیرون قطع کنید، آن وقت فقر هم نصیب شما خواهد شد.

یوسفی اظهار داشت: آمار می‌گوید که در سال 90، حدود 19 میلیون نفر جمعیت ایران زیر خط فقر بودند، اما الآن بیش از 30 میلیون نفر زیر خط فقر هستند؛ یعنی 35 درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر هستند. در آماری که همین چند روز پیش دادند، گفتند اگر یک نفری که بخواهد زیر خط فقر نباشد، باید ماهانه 16 میلیون تومان درآمد داشته باشد. این در حالی است که حداقل دستمزد در ایران هشت میلیون تومان است؛ یعنی نصف خط فقر۰

وی گفت: رسول خدا(ص) قبل از ازدواج هم اهل تجارت بود و بعد از ازدواج هم به نظر می‌رسد خود حضرت یک ثروتی دارد و 15 سال در کنار حضرت خدیجه(ع) تجارت داشت. اما در فاصله بین بعثت تا زمان هجرت، کسی از خورد و خوراک پیامبر(ص) چیزی نقل نمی‌کند که پیامبر گرسنه می‌خوابید یا فقیرانه بود، اما وقتی که حاکم می‌شود، عایشه نقل می‌کند و می‌گوید ما هیچ وقت ندیدیم که پیامبر(ص) سیر غذا بخورد. در برخی از روایات سه روز پشت سر هم و در بعضی دیگر از روایات دو روز پشت سر هم آمده است، ولی به‌ هرحال، پیامبر(ص) سیر غذا نمی‌خورد. با اینکه در سال‌های آخر، غنایم زیادی هم آمده بود، هدایایی خیلی زیادی هم بود، همه را برای مردم خرج می‌کرد.

استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: در زندگی امیرالمؤمنین(ع) هم همین داستان است؛ یعنی حضرت علی(ع) تا زمانی که رسول خدا(ص) از دنیا رفت، یک آدم فقیری بود. دلیلش هم این است که ایشان یاوری در خدمت رسول خدا بوده و اغلب در جنگ و فداکاری است. با این وضعیت، دیگر وقتی برای فعالیت اقتصادی ندارد.

وی با اشاره‌ به اینکه زندگی حضرت علی(ع) در نهایت شفافیت بود، گفت: امروز هم اگر مسائل نظامی و امنیتی را کنار  بگذاریم، بقیه موارد باید شفاف باشد؛ بودجه‌های شرکت، فلان دولت، بودجه‌هایی که بسته می‌شود، شرکت‌های خصوصی، خصولتی و  دولتی باید شفاف باشد. اگر غیر از این باشد، فساد از دلش بیرون می‌آید. دنیای امروز هم این را فهمیده است که اگر شفافیت باشد، فساد نیست؛ به خاطر همین است که یک اصل یا قانونی به نام «سوت زنی» دارند.  یعنی اطلاع می‌دهند به حکومت که من در فلان اداره کار می‌کنم و رئیس من اینقدر تخلف مالی دارد؛ تشویقش می‌کنند و درصدی از میزانی که گزارش داده را به او می‌دهند تا جامعه تشویق شوند که اگر یک اختلاسی می‌بینند، گزارش بدهند. نتیجه‌اش این می‌شود که درجات فساد هم پایین می‌آید.

یوسفی یادآور شد: ما چه کار می‌کنیم؟ مثلا یک بنده خدا گزارش می‌دهد که فلانی سیسمونی برده در فلان جا یا از فلان جا وارد کرده، ما خبرنگار یا آن کسی که گفته را می‌گیریم. کسی که اگر در یک کشور پیشرفته بود، 50 هزار دلار جایزه می‌گرفت را ما زندان می‌کنیم؛ یعنی شفافیت را نمی‌پذیریم. یا مثلا وقتی می‌گوید املاک نجومی، ما زندانش می‌کنیم. وقتی که یک اتفاقی می‌افتد و یک خبرنگاری عکسی می‌گیرد و حکومت باید خوشحال باشد که این یک نفر وجدان بیداری دارد و این با وجدان بیدارش دارد اطلاع رسانی می‌کند و وظیفه ما این است که از این اطلاع رسانی استفاده و اصلاح رفتار کنیم، اما با این خبرنگار برخورد می‌کنیم.

وی اظهار داشت: اخیرا رئیس قوه قضائیه هم اعلام کرده که من دارم با فساد مبارزه می‌کنم و مواردی را هم بیان کرده است. این خیلی خوب است، اما مسأله این است که مبارزه با فساد الزاما برخورد با چهار تا آدم فاسد نیست؛ بلکه جریان دادن اصل شفافیت در کل اقتصاد است. یعنی از بحث گمرگ، بودجه، بانک‌ها و  همه اینها باید شفافیت داشته باشد.

استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: مسأله انتخابات که در پیش داریم، یکی از اصل‌های بسیار مهمی که باید توجه کنیم این است که ثروت کاندیدا و خانواده‌اش چقدر است؟ این را باید شفاف گزارش بدهند تا بعد از دوره نمایندگی معلوم شود که وضعیت چطور است. امیرالمؤمنین(ع) فرمود اگر بعد از آن دیدید که زیاد کرده‌ام، خائن هستم. مگر ما پیرو امیرالمؤمنین(ع) نیستیم؟! دوم بحث هزینه‌های تبلیغات است. دنیا به این نتیجه رسیده است که هزینه تبلیغات هم باید شفاف باشد، یعنی باید دقیقا معلوم باشد که چه کسی به شما چقدر پول داده است و آن هم سقف دارد.

وی تصریح کرد: ما که در ایران هستیم، می‌دانیم چه کسانی از آقای بایدن حمایت کردند و چقدر پول دادند.  ولی راجع به کشور خودمان هیچ کس نمی‌تواند بفهمد. ما نمی‌دانیم که نماینده مجلس ما چقدر می‌گیرد، وزیر ما چقدر می‌گیرد، رئیس جمهور ما چقدر می‌گیرد. اگر ما می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم، باید اصل شفافیت را در همه امور، به جز مسائل امنیتی و نظامی جریان بدهیم.

یوسفی گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید من توقع ندارم که مثل من فقیرانه زندگی کنید، ولی این توقع را دارم که تقوا داشته باشید. تقوا اگر ما می‌خواهیم همین اصل شفافیت را باید داشته باشیم.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از خصوصیات پیامبر(ص) این بود که هیچ کدام از نزدیکان خودش را مسئولیت نمی‌داد. رسول خدا(ص) می‌فرماید اگر کسی ولایت گرفت و یک نفری را از روی علاقه مسئولیت داد، جایش در جهنم است. خودش توجه داشت که ما نباید فامیل‌بازی داشته باشیم. مگر ما خود ما را پیرو رسول خدا(ص) نمی‌دانیم؟! پس اگر می‌بینیم که داماد فلانی در هیأت مدیره‌ای مسئول شد یا پسر فلانی این طوری شد، یکی از بارزترین مصادیق فساد همین است. این با چیزی که رسول خدا(ص) بیان کرده سازگاری ندارد.

استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: اساسا نباید به کسانی که جزء نزدیکان ما هستند، کار و مسئولیت داد؛ اینها سراغ زندگی خودشان بروند و از رانت هم نباید استفاده کنند. اگر قوه قضائیه بنا دارد که برخورد کند، این را هم جزو دستورات خودش قرار بدهد که فامیل‌بازی که امروز متأسفانه کم نیست را یکی از مظاهر فساد تعریف و با آن برخورد کنند. اگر ما خودمان را دنباله‌رو رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) می‌دانیم باید با این نوع فساد هم مبارزه کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.