گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مشاهدات خبرنگاران و مخاطبان جماران از راهپیمایی 22 بهمن: اعجاب آور و معنادار

بنا به روایت یکی از خبرنگاران جماران که به مدت دو ساعت و نیم در راهپیمایی حضور داشت، میزان شرکت مردم «اعجاب آور» بود و جالب اینکه، جمعیت حتی پس از اذان ظهر همچنین به سمت محل راهپیمایی می آمد.

پایگاه خبری جماران: روایت خبرنگاران جماران از راهپیمایی 22 بهمن امسال، حکایت از متفاوت بودن و معنادار بودن میزان جمعیت شرکت کننده دارد.

به گزارش جماران، با توجه به اتفاقات ماههای اخیر در کشور، کیفیت برگزاری چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار بود. به ویژه آنکه بروز نارضایتی ها و اعتراضات در کشور، زمینه ساز تبلیغات فراوان خارجی در خصوص میزان پایگاه مردمی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی شده بود.

بنا به روایت یکی از خبرنگاران جماران که به مدت دو ساعت و نیم در راهپیمایی حضور داشت، میزان شرکت مردم «اعجاب آور» بود و جالب اینکه، جمعیت حتی پس از اذان ظهر همچنین به سمت محل راهپیمایی می آمد.

دیگر خبرنگار جماران روایت کرد: راهپیمایی امروز متفاوت بود. من در ایستگاه خواجه عبدالله انصاری سوار مترو شدم.مترو نسبتا خلوت بود؛ پیش خودم گفتم احتمالا راهپیمایی خلوت است. حدود ساعت ۱۱:۱۵ به ایستگاه تئاتر شهر رسیدم؛ ایستگاه شلوغ بود. تراکم به اندازه ای بود که بالارفتن از پله ها به صرفه تر از پله برقی بود. وقتی وارد چهار راه ولیعصر(عج) شدم جمعیت موج می‌زد... . تیپ‌های مختلف از زن و مرد و کودک و کهنسال حضور داشتند.

رفت و برگشت از چهارراه ولیعصر(عج) تا دانشگاه تهران حدود یک ساعت و نیم به طول کشید. البته در طول مسیر به دو کتابفروشی هم سری زدم.

 

photo_2023-02-11_13-08-54

 

photo_2023-02-11_13-09-03از نکات جالب، شلوغی و حضور جمعیت در داخل کتابفروشی‌ها بود.

در طول مسیر راهپیمایی سرود جمهوری اسلامی و سلام فرمانده جمع خوانی می شد.

از نکات دیگر کتیبه های مسیر راهنمایی بود که به جای بنر به سبک دهه‌های گذشته پارچه نویسی شده بود و اشعار نواهای انقلابی بر آنها نقش بسته بود.

پرچم در دستان راهپیمایی‌کنندگان بود، اما عکس امام کمتر به چشم می خورد.

تابلویی که تصویر مدیران فعلی صداوسیما بر آن نقش بسته بود و عملکرد آنها را تخطئه می‌کرد، از نکات متفاوت مسیر راهپیمایی بود.

 

photo_2023-02-11_13-09-06

 

یک خبرنگار دیگر جماران هم می نویسد:
من ساعت 9:30 در میدان انقلاب بودم. حضور نیروی اسب سوار پلیس در میان نیروهای پیاده یگان ویژه فراجا اولین چیزی بود که توجه من را به خودش جلب کرد.

بعد از مترو انقلاب اسلامی تا ایستگاه دکتر حبیب الله با مترو رفتم تا جمعیت بیشتری را شاهد باشم. 

حضور جوانان و نوجوانان دهه هشتادی که در گروه های چند نفره به این راهپیمایی آمده بودند، چشم گیر بود. به طور کلی جمعیت خوبی به این راهپیمایی آمده بودند، تا جایی که پیشکسوتان حاضر در راهپیمایی 22 بهمن 1401 تخمین می زدند که دو برابر سال های پیش از شیوع بیماری کرونا، اقشار مختلف مردم در این راهپیمایی شرکت کردند.

نکته دیگر این راهپیمایی حضور دختران و پسران با سلیقه ها و ظواهر متفاوت بود. دخترانی را دیدم که ترک موتور حجاب از سر آنها افتاده بود؛ ولی هیچ کس کاری به ظاهر دیگری نداشت و همه از وحدت و جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سخن می گفتند.

در شعارها و پلاکاردها هم خبری از توهین به هیچ کس، اعم از سیاسی و غیر سیاسی نبود. اکثر بلندگوها سرود «سلام فرمانده» پخش می کردند و بعضا سرودهای انقلابی که یادآور سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. پلاکاردها ها بیشتر مضمون وحدت و «همه آمدیم» داشت و تنها یک پلاکارد دیدم که روی آن نوشته بود، «وحدتی که با خون شهیدان به دست آورده ایم را با حرف چند سلبریتی از دست نمی دهیم».

 

یگ خبرنگار دیگر جماران روایت می کند:
من  ساعت ۸ صبح از مترو خط صادقیه به سمت شرق تهران حرکت کردم. مسیر خیلی خلوت بود؛ یعنی شاید در ۱۲ نفر نبودیم که  پیاده شدیم. اما از ساعت ۹:۳۰ رفته رفته مسیر چهار راه ولیعصر(عج) شلوغ شد و در ساعت ۱۰ یکباره جمعیت عظیمی به سمت خیابان انقلاب آمد که سبب غافلگیری همه غرفه داران حاضر در مسیر شد.

مردم، از مسیر مترو تئاتر شهر واقع در چهارراه ولیعصر(عج) به سمت خیابان انقلاب در حرکت بودند و پرچم های ایران را در دست داشتند.

ابتکار امسال شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این بود که همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها غرفه داشتند و از دستاوردهای حوزه کاری خود رونمایی می کردند.

 

photo_2023-02-11_13-13-40

photo_2023-02-11_13-13-42

 

یکی دیگر از خبرنگاران جماران هم در روایت خود از راهپیمایی 22 بهمن 1401 نوشت:


ساعت ۱۰:۳۰ از انقلاب به سمت میدان فردوسی رهسپار شدیم. در چهار راه های مهم برنامه های متنوع برای کودکان برگزار می شد. 

جمعیت بسیار متراکمی از بالای پل کالج به سمت چهارراه ولیعصر در حرکت بود که شکل زیبایی به مسیر داده بود.

در راهپیمایی امروز خبری از توهین به شخصیت ها نبود.

 

پل کالج

 

بسیاری از مردم ماشین های خود را کیلومتر ها قبل از میدان امام حسین(ع) در خیابان دماوند پارک کرده بودند تا در راهپیمایی حضور پیدا کنند.

 

یکی دیگر از خبرنگاران جماران گزارش داد: چیزی که در راهپیمایی امروز از همان اول قابل توجه بود تاکید بر آزادی خانم‌ها، نقش زنها در جامعه و سرودخوانی دسته جمعی خانم‌ها بود. یعنی گویا سعی شده بود شعارها حول محور زنان باشد.

همینطور کمتر شدن شعارهای حزبی و گروهی نکته دیگر؛ بود گویا همه علیه یک دشمن مشترک صف بسته بودند. 

و موضوع دیگری که همچون سال‌های پیش امسال هم وجود داشت این بود که عمده شعارها حول محور دشمنان و ابراز انزجار از آن بود.

 

خبرنگار جماران در قم نیز که در تمام مسیرهای راهپیمایی از میدان جانبازان تا حرم حضرت معصومه(ع) و سپس تا مسجد امام حسن عکسری(ع) حضور داشت، حضور جمعیت از تمام سنین را در این شهر «بسیار خوب» و «شلوغ تر از سال های قبل» بیان کرد.

در خیابان صفائیه شدت فشردگی جمعیت به حدّی بود که موجب توقف حرکت مردم می شد.

خبرنگار جماران، در کنار حضور بسیار عظیم توده های مردم در راهپیمایی قم، حضور طلاب در این مراسم را نیز چشمگیر خواند.

 

photo_2023-02-11_15-14-05

 

یکی از مخاطبان جماران هم نوشت: مسیرم از میدان صادقیه مسیر بلوار محمدعلی جناح به سمت میدان آزادی بود.

جمعیت از سال گذشته که اومده بودم بیشتر بود.

که فکر میکنم حاصل اتفاقات چند ماه گذشته بود.

همه جور تیپی در جمعیت دیده میشد، اما غالبا مذهبی بودند.

اما بی حجاب و کم حجاب هم کم نبود.

این مخاطب جماران افزود: درست است که ما هم منتقدیم و ناراضی، اما ما سرنگونی جمهوری اسلامی را نمیخواهیم و خواهان اصلاح در همین قالب هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.