وزارت ارتباطات در واکنش به گزارش جماران در مورد وضعیت اینترنت کشور جوابیه ای ارسال کرد که در بخشی از آن آمده است: محدودیت های اعمال شده بر روی دو پلتفرم خارجی که از اواخر شهریورماه سال جاری اعمال شده با تصمیم مراجع ذیصلاح امنیتی بوده و این وزارتخانه در اتخاذ چنین تصمیماتی دخالتی ندارد. کما اینکه در دوره های گذشته نیز این موضوع مسبوق به سابقه بوده است.

پیرو انتشار گزارشی در سایت خبری جماران با عنوان «وعده‌هایی از جنس غیر ارتباطات! - نمایندگان مجلس: ما هم از وزیر ارتباطات به دلیل شرایط موجود گله‌مند هستیم، زیرا سرعت اینترنت پایین و پایین‌تر می‌آید/ طرح صیانتی که در این روزها مطرح است ما نماینده‌ها آن را ندیدیم و صحبتی هم در مجلس نشده است»، در تاریخ 12 دی ماه و با کد خبر 1579448، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جوابیه ای را به شرح زیر صادر کرد:

 

  • در ابتدای این گزارش به درستی به این نکته اشاره شده است که محدودیت های اعمال شده بر روی دو پلتفرم خارجی که از اواخر شهریورماه سال جاری اعمال شده با تصمیم مراجع ذیصلاح امنیتی بوده و این وزارتخانه در اتخاذ چنین تصمیماتی دخالتی ندارد. کما اینکه در دوره های گذشته نیز این موضوع مسبوق به سابقه بوده است.

در ادامه به موضوع کاهش پهنای باند بین الملل اشاره شده است. طبیعی است که در پی محدود شدن دو پلتفرم واتساپ و اینستاگرام که با تصمیم مراجع ذیصلاح امنیتی انجام گرفته، بخشی از ترافیک بین الملل که مربوط به مصرف این دو پلتفرم بوده کاهش یافته است. این کاهش در مصرف پهنای باند بین الملل تنها مربوط به سرویس های محدود شده بوده و سایر ارتباطات بین الملل برقرار است. اما در مقابل، مجموع پیک مجموع ترافیک خارجی و داخلی کشور حتی نسبت به قبل از زمان اجرای محدودیت ها نیز افزایش یافته است.

  • در ادامه نویسنده محترم ادعا کرده در صد روز گذشته مکررا برای بارگزاری و ارسال یک فایل نه چندان حجیم دچار مشکل شده است. باتوجه به این ادعا احتمالا منظور ایشان بارگزاری و ارسال فایل در پلتفرم های محدود شده و با استفاده از فیلتر شکن بوده است، چرا که پیام رسان های داخلی از این نظر مشکلی نداشته و حضور میلیونی کاربران در سکوهای داخلی موید این نکته است. لذا توصیه می شود کمی به محصولات با کیفیت داخلی که ساخته جوانان نخبه کشورمان است هم اعتماد داشته باشند.
  • در ادامه ادعا شده که تنها راه دسترسی به اینترنت آزاد، فیلترشکن ها هستند که البته مشخص نیست که منظور نگارنده از اینترنت آزاد چیست؟ اگر منظور ایشان از دسترسی به اینترنت آزاد، دسترسی به پلتفرم های محدود شده است، منطقا وقتی دسترسی به یک پلتفرم توسط حاکمیت محدود می شود، دیگر نمی توان از آن به اینترنت آزاد تعبیر کرد. از سوی دیگر در حال حاضر سایر ارتباطات بین الملل کشور در سطح قابل قبولی برقرار بوده و غیر از ساعاتی مشخص در برخی از روزها (آن هم فقط در چند روز خاص طی سه ماهه اخیر) که تنها اینترنت همراه دچار محدودیت بود، هیچگاه ارتباطات خارجی در این دوره دچار قطعی نبوده است.
  • در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده که استفاده از فیلترشکن باعث افزایش سرعت دسترسی به اینترنت می شود! این در حالیست که کاهش سرعت اینترنت در زمان استفاده از فیلترشکن امری طبیعی بوده و لذا به نگارنده محترم توصیه می شود در حوزه های مورد نگارش، افراد کارشناس خبره را طرف مشورت خود قرار دهند.

در ادامه رتبه بندی ماه اخیر سایت اسپیدتست و تنزل دوپله‌ای ایران در جایگاه اینترنت موبایل در رتبه‌بندی جهانی مورد اشاره قرار گرفته و این آمار به عنوان اثبات کاهش سرعت اینترنت در کشور قلمداد شده است. این در حالی است که به استناد همین سایت سرعت اینترنت موبایل نسبت به یک سال گذشته ۳۴ پله بهبود پیدا کرده است. البته وضعیت رتبه بندی کشورها در این پایگاه بین المللی تنها تابعی از وضعیت شبکه اینترنت آن کشور نبوده و میزان تغییرات سایر کشورها نیز بر این رتبه بندی موثر است. به عنوان نمونه در خردادماه سال جاری کشورمان با میانه سرعت 26.1 مگابیت بر ثانیه در جایگاه 71 ام قرار داشته و در ماه بعدی (تیرماه) میانه سرعت اینترنت همراه کشور به 27.17 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته، اما در مقابل رتبه کشور یک پله کاهش یافته و به رتبه 72 رسیده است، یعنی حتی با وجود افزایش سرعت، رتبه ایران کاهشی بوده است. با مراجعه به پایگاه مذکور می توان مشاهده کرد که رتبه ایران در ابتدای استقرار دولت سیزدهم در اینترنت همراه 79 و در اینترنت ثابت 147 بوده است و اکنون کشورمان به ترتیب در رتبه های 48 و 145 این لیست قرار دارد که این موضوع نشاندهنده بهبود وضعیت شبکه کشور است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که رشد میانه سرعت از 29 مگابیت بر ثانیه به حدود 41 مگابیت بر ثانیه طی چهار ماهه اخیر که منجر به صعود 21 پله ای رتبه کشور در رتبه بندی مذکور شده است، تنها به دلیل اقدامات زیرساختی انجام شده توسط این وزارتخانه نبوده، بلکه افزایش قابل توجه میزان مصرف ترافیک داخلی که از سرعت بالایی برخوردار است تاثیر چشمگیری بر این افزایش سرعت داشته و چه بسا ممکن است با افزایش نسبت ترافیک خارجی به داخلی میزان میانه سرعت نیز تا حدودی روند کاهشی داشته باشد که این امر کاملا طبیعی است.

  • در ادامه به وعده رییس محترم جمهور مبنی بر ارائه اینترنت رایگان اشاره شده است، این در حالیست که در مرداد ماه سال جاری فراخوان ثبت نام اینترنت رایگان برای سه دهک اول یارانه بگیر اعلام و در ادامه بسته اینترنت آنها نیز شارژ شده است.
  • در بخش بعدی بنا به اظهارات یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ادعا شده است که در دولت دوازدهم تنها پلتفرم تلگرام محدود شده است، در حالیکه با یک جستجوی ساده می توان به زمان محدود شدن پلتفرم هایی مانند وایبر، سیگنال، وی چت، ویز، کلاب هاوس و... پی برد!
  • در ادامه با اشاره به آمار و ارقام ضد و نقیض که منابع آنها نیز مشخص نیست، ادعا شده است که وزارت ارتباطات نسبت به هزینه های ناشی از اجرای محدودیت دو پلتفرم مذکور برای مردم بی اعتنا بوده است. برای رد این ادعا همانطور که بارها توسط مسئولان این وزارتخانه اعلام شده است، شکی نیست که اعمال محدودیت های اخیر بخشی از این کسب و کارها را دچار آسیب کرده است. هرچند آمار دقیقی از کسب و کارهای فعال بر روی سرویس های محدود شده به علت عدم همکاری صاحبان آنها با دولت جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و در این خصوص آمارهای متناقضی توسط مراجع مختلف منتشر می شود، اما حتی اگر یک کسب و کار نیز آسیب دیده باشد برای این وزارتخانه مهم است. برای رفع دغدغه صاحبان مشاغل اینترنتی، مصوبه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال، به‌تازگی به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی ابلاغ و وارد فاز عملیاتی ‌شده است. در این مصوبه، ده‌ها خدمت مالی، تبلیغاتی و تسهیلاتی به کسب‌وکارهایی که در پلتفرم‌های مشمول فعالیت کنند، ارائه می‌شود. همچنین بسته‌های تبلیغاتی رایگان و تعرفه‌های تشویقی حمل‌ونقل کالا، حمایت مالی صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق کارآفرینی، معافیت های مالیاتی مناسب، پرداخت تسهیلات از محل قانون بودجه، حمایت از استقرار در پارک علم و فناوری، تسهیل احراز هویت و مجوز فعالیت، حمایت از فعالان تولید محتوا، ارائه خدمات دولت هوشمند و ... ده‌ها خدمت دیگر، همگی در راستای کمک به کسب‌وکارهایی آسیب دیده است.با این حساب و برخلاف آنچه این گزارش در صدد القای آن است، راه برای از سر گرفتن فعالیت مجدد کسب و کارها بر پایه پلتفرم‌های داخلی باز است و افزون بر این، دولت و نهادهای اجرایی نیز عزم خود را برای حمایت همه‌جانبه از بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان و فعالان این حوزه جزم کرده‌اند. البته باید توجه داشت که تعداد کسب و کارهای فعال در سرویس های خارجی که اکنون با تصمیم نهادهای امنیتی دچار محدودیت در فعالیت شده اند حاصل چندین سال حضور بدون محدودیت آنها در کشور است و قطعا نمی توان انتظار داشت این حجم از کاربران در طی مدت زمان کوتاهی فعالیت کسب و کار و... را در سرویس های داخلی راه اندازی کنند و این موضوع مستلزم حداقل زمانی برای ورود و تثبیت آنها است.
  • از سوی دیگر در راستای رفع نیازمندی های کاربران در حوزه پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس وظیفه ذاتی خود نسبت به توسعه و حمایت از زیرساخت های فنی سرویس های داخلی اقدامات مهم و حیاتی را انجام داده است. با حمایت جدی مادی و معنوی این وزارتخانه از سکوهای داخلی در این مدت، میزان ترافیک مصرفی آن‌ها و تعداد کاربر فعال روزانه آن‌ها نیز تا چند برابر رشد داشته به نحوی که  برای اولین بار تعداد کاربر فعال روزانهی بیش از 15 میلیون نفر و ترافیک بیش از یک ترابیت برثانیه در یک سکوی بومی محقق شد.
  • در ادامه اظهارنظرهای عجیب و اغلب به دور از واقعیت، تلاش شده در خصوص امکان دستیابی به سرعت های چندصد مگابیتی در بستر فیبر نوری تشکیک ایجاد شود، در این مورد نیز به نویسنده محترم توصیه می شود به ویدئوهای متعدد انجام تست سرعت در زمان بهره برداری از بستر فیبرنوری در نقاط مختلف کشور رجوع کند. علاوه بر این با یک جتسجوی ساده در اینترنت می تواند تجربه کاربرانی که هم اکنون با استفاده از فیبر نوری به سرعت های چندصد مگابیتی دسترسی دارند را نیز مشاهده کند.
  • در بخش انتهایی این گزارش نیز ادعا شده است که قبل از زمان اغتشاشات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دلیل استنکاف از قانون به مراجع قضایی معرفی شده است، این ادعا نیز از اساس تکذیب می شود.
  • در پایان ضمن تشکر از همکاری آن پایگاه خبری محترم، توصیه می شود قبل از انتشار گزارشات در خصوص صحت ادعاهای مطرح شده و مستندات آن تحقیق لازم را بعمل آوردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.