گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: سفر بایدن به منطقه برای ما مهم نیست/ گفتگو با عربستان هیچ منع و خط قرمزی ندارد/ توسعه روابط اقتصادی و منطقه‌ای با روسیه بسیار تاثیرگذار است

عباس گلرو در خصوص سفر بایدن در روزها آتی به تل آویو و عربستان، گفت: این سفر برای ما مهم نیست. سال‌های قبل هم روسای جمهور آمریکایی به تل آویو و عربستان سفرهایی داشتند. امروز اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی مولفه‌هایی دارد که با این گونه سفرها هیچ‌گونه نگرانی نداریم و آن را تنها به عنوان سفر یک رییس جمهور به منطقه ارزیابی می‌کنیم. ضمن اینکه ما در چارچوب دیپلماسی پویا و فعال انتظار داریم دستگاه دیپلماسی تحرکاتش را در منطقه زیاد کند؛ به زودی رییس جمهور روسیه وارد ایران میشود. این‌ها نشانه‌ی خوبی است ضمن اینکه جمهوری اسلامی در همین مقطع کمتر از یک‌سال به دو پیمان منطقه‌ای اوراسیا و شانگهای و مجموعه بریکس رسیده است که این‌ها نشانه خوبی در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

پایگاه خبری جماران: در حالی مذاکرات هسته‌ای ایران در دوحه قطر ناتمام ماند که ما شاهد سفرهای روسای جمهور به منطقه را شاهد هستیم؛ نخست سفر پوتین به تهران که در این مقطع زمانی در بحث منطقه‌ای و بین‌الملل و ادامه مذاکرات برجام بسیار مهم و تاثیرگذار است. سپس سفر بایدن به منطقه که پس از سفرش به تلاویو به عربستان می‌رود که در نوع خود حائز اهمیت است و اما در سوی دیگر تلاش ایران و عربستان در بهبود روابط خود که پس از کش و قوس‌های فراوان می‌تواند معادلات فعلی منطقه را عوض کند و آن سو امروز مسئولان سیاست خارجی دولت سیزدهم از تلاش برای بهبود روابط ایران و مصر پس از ۴۳ سال سخن می‌گویند که این نقطه عطفی در منافع کشورهای منطقه و تثبیت امنیت و ثبات در غرب آسیا و شمال آفریقا می‌شود.

 دراین باره عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرنگار جماران گفت:منافع مردم مورد تاکید مجلس شورای اسلامی است. قانون راهبردی لغو تحریم‌ها سال گذشته در صحن مجلس با اکثریت آرا تصویب شد که در بند شش تاکید دارد اگر طرف‌های غربی و اروپایی به تعهداتشان عمل نکردند دولت جمهوری اسلامی مکلف است اقداماتی را انجام دهد. چند روز قبل هم آخرین دور مذاکرات به میزبانی قطر انجام شد و امیدواریم آمریکایی‌ها در یکی دو موضوع باقی مانده که قرار است حل و فصل شود تا توافق نهایی شود، از عناد دست بردارند. آمریکایی‌ها بپذیرند جمهوری اسلامی ایران یک قدرت توانمند منطقه‌ای است و حقوق هسته‌ای خود را برای استفاده مسالمت آمیز می‌خواهد که باید به حق مسلم و صلح آمیز ملت ایران اذعان کند.

هرگونه تعلل و بدعهدی در مذاکرات می‌تواند برای آن‌ها نتیجه معکوس داشته باشد

وی ادامه داد: نکات باقی مانده مهم است؛ امیدواریم دولت ابراهیم رییسی بتوانند در چارچوب اصول قانون اساسی و مصلحت نظام مذاکرات را هر چه زودتر تمام کنند؛ چرا که یک موضوع ساختگی و غیرضروری برای فرصت کشی است که وقت همه را گرفته است؛ گرچه طرف‌های اروپایی این را می‌دانند.

گلرو گغت: نکته مهم این است خروج آمریکا از برجام و بدعهدی آنان نه تنها جمهوری اسلامی را از پیگیری حقوق خودش منصرف نکرد، بلکه دستاورد هسته‌ای ایران چند برابر شد و باید این را اروپایی‌ها بپذیرند. هرگونه تعلل و بدعهدی می‌تواند برای آن‌ها نتیجه معکوس داشته باشد. امیدواریم در شرایط صلح و چارجوب منشور سازمان ملل متحد بتوانیم به توافق دست پیدا کنیم.

با سفر بایدن به منطقه نگرانی نداریم

عباس گلرو در خصوص سفر بایدن در روزها آتی به تل آویو و عربستان، گفت: این سفر برای ما مهم نیست. سال‌های قبل هم روسای جمهور آمریکایی به تل آویو و عربستان سفرهایی داشتند. امروز اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی مولفه‌هایی دارد که با این گونه سفرها هیچ‌گونه نگرانی نداریم و آن را تنها به عنوان سفر یک رییس جمهور به منطقه ارزیابی می‌کنیم. ضمن اینکه ما در چارچوب دیپلماسی پویا و فعال انتظار داریم دستگاه دیپلماسی تحرکاتش را در منطقه زیاد کند؛ به زودی رییس جمهور روسیه وارد ایران میشود. این‌ها نشانه‌ی خوبی است ضمن اینکه جمهوری اسلامی در همین مقطع کمتر از یک‌سال به دو پیمان منطقه‌ای اوراسیا و شانگهای و مجموعه بریکس رسیده است که این‌ها نشانه خوبی در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

با بهبود روابط ایران و عربستان شاهد تحولات مثبتی در منطقه خواهیم بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در باب بهبود روابط عربستان و مصر بعد از ۴۰ سال، تصریح کرد: حرکت در مسیر ثبات و آرامش در منطقه جز با همکاری دو کشور مهم جهان اسلام یعنی ایران و عربستان امکان پذیر نیست. ما سال‌ها دست دوستی به سمت عربستان دراز کردیم و گف وگو با عربستان هیچ منع و خط قرمزی ندارد؛ ما دو کشور مسلمانیم گرچه اختلافاتی داریم که این اجتناب ناپذیر است، اما هیچ دو کشوری در دنیا نداریم که اختلاف سیاسی، مرزی و اقتصادی نداشته باشند؛ اما آنچه مهم است گفت و گو در قرن جدید از الزامات اساسی و پیشبرد در روابط دو جانبه و چندجانبه است که امیدواریم ایران و عربستان بتوانند روابط خود را پیش ببرند و اگر این اتفاق بیافتد شاهد تحولات مثبتی در منطقه خواهیم بود.

نقش روسیه هم در دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان یک کشور قدرتمند دنیا موثر است

وی در پاسخ به سوال با سفر باقری کنی به مسکو و سفر هفته آینده پوتین به تهران آیا تاثیر مثبتی در بحث برجام و بین‌الملل شاهد خواهیم بود، گفت: این رفت و آمدها ابعاد چند جانبه بین‌المللی و موضوعات مطرح از جمله هسته‌ای می‌تواند داشته باشد. آقای ابراهیم رییسی سفری به مسکو داشتند و پوتین در پاسخ به این سفر به تهران می‌آید؛ مجلس شورای اسلامی از این روابط دیپلماتیک خرسند و از رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم، شخص وزیر امور خارجه که سکان دیپلماسی را در دست دارند حمایت می کند.

گلرو گفت: تاثیر تمام این رفت و آمدها میتواند بسیار مثبت باشد. نقش روسیه هم در دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان یک کشور قدرتمند دنیا موثر است؛ ما با روسیه توسعه روابط اقتصادی و افزایش مبادلات را در دست داریم و در بحث منطقه‌ای از جمله سوریه در سطح بین‌المللی نیز همکاری‌هایی هم داریم که این‌ها نشان از اهمیت مسکو برای ما است، ضمن اینکه مسکو در فرآیندهای اوراسیا در حوزه شانگهای و بریکس کشور تعیین کننده و عضو موثر و در این چارچوب هم میتواند برای ما مفید و موثر باشد.

گلرو در پایان گفت: ارزیابی ما در عملکرد باقری کنی به عنوان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مثبت است و ایشان به خوبی توانستند از پس مذاکرات بربیایند و مذاکرات را به سمت درستی مدیریت کنند. ضمن اینکه ایشان مذاکره کننده است و با دستور کار ملی و حاکمیتی پای میز مذاکره می‌رود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.