گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس: می‌توان مذاکره برد-برد را ترسیم کرد/ اجازه فرسایشی کردن مذاکرات را نخواهیم داد/ از ورود هیات اروپایی به تهران استقبال می‌کنیم/ ارتباط مثلث ایران-ترکیه-عربستان باعث ناامیدی غربی ها از تعرض به منطقه می شود

کشور جمهوری اسلامی کشور بزرگی است و قدرت اول منطقه محسوب می شود. ما بدون توجه به گذشته‌ی این مناسبت یک مناسبات جدیدی طراحی می‌کنیم و اعتقاد داریم ارتباط کشورهای مهمی چون عربستان سعودی و ترکیه با جمهوری اسلامی ایران یک مثلث قدرتمند را تشکیل می‌دهد که اولین آثار آن ناامید کردن غربی‌ها در تعرض به منطقه باشد.

پایگاه خبری جماران: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص ورود هیات اروپایی به تهران گفت: ما از رفت و آمد و گفتگوها استقبال می‌کنیم، به شرط اینکه اصل مذاکره به سمت فرسایشی شدن کشیده نشود. ما اعتقاد داریم اگر به جایی می‌رویم باید با برنامه بوده و در چارچوب پروتکل مشخصی باشد و اگر کسی یا گروهی را می‌پذیریم، آمدن یک فرد یا یک هیأت و پذیرفتن آن از جانب ما هم باید در چارچوب پروتکل باشد که مبنای این پروتکل امتیاز گرفتن باشد

محمود عباس زاده مشکینی در خصوص آینده مذاکرات و حضور در کشور سوم برای ادامه مذاکرات برجام، گفت: مکان مذاکره خیلی مهم نیست بلکه محتوا و انگیزه مذاکره‌کنندگان مهم است. تا امروز مشخص بوده اروپائیان موضع مستقلی نداشته و به نوعی پیرو سیاست و تصمیمات آمریکا هستند. ما در مذاکرات جدی هستیم و حسن نیت داریم و اگر مذاکره را به امتیاز دادن و امتیاز گرفتن معنی کنیم ما امتیازی نمی‌دهیم مگر امتیازی بگیریم و اجازه فرسایشی کردن مذاکرات را در این دوره به حریف نخواهیم داد. این‌ها می‌خواهند مدت زمان مذاکره را طولانی و اقتصاد ما را شرطی کنند و نهایتا به اقتصاد به ویژه به معیشت مردم ضربه بزنند.

وی تصریح کرد: طبعا مجلس اجازه این کار را نخواهد داد، اما ما می‌توانیم ابتکار عمل را در مذاکرات داشته باشیم و در مبنای امتیاز گرفتن نقشه راه داشته باشیم. بدون نقشه راه وارد مذاکرات شدن بیهوده است؛ غربی‌ها در طول تاریخ این تمرین ممارست و تجربه  دارند. ما یک سری محدودیت اخلاقی و انسانی داریم که آن‌ها ندارند و به همین خاطر مذاکره با چنین حریفی که سابقه‌ی خوبی در وفای به عهد ندارد کار ساده‌ای نیست، اما شدنی است. من معتقدم می‌توان مذاکره برد-برد را ترسیم کرد.

ما از ورود هیات اروپایی به تهران استقبال می‌کنیم

وی در خصوص ورود هیات اروپایی به تهران گفت: یک سری رفت و آمدها برای دلجویی بود؛ ما از رفت و آمد و گفتگوها استقبال می‌کنیم، به شرط اینکه اصل مذاکره به سمت فرسایشی شدن کشیده نشود. ما اعتقاد داریم اگر به جایی می‌رویم باید با برنامه بوده و در چارچوب پروتکل مشخصی باشد و اگر کسی یا گروهی را می‌پذیریم، آمدن یک فرد یا یک هیأت و پذیرفتن آن از جانب ما هم باید در چارچوب پروتکل باشد که مبنای این پروتکل امتیاز گرفتن باشد.

ارتباط کشورهای مهمی چون عربستان سعودی و ترکیه با جمهوری اسلامی ایران یک مثلث قدرتمند را تشکیل می‌دهد

عباس‌زاده در خصوص حضور الکاظمی نخست وزیر عراق در تهران و نقش عراق به عنوان کشور سوم و میانجی در بهبود روابط ایران و عربستان افزود: سیاست ما این است که روابط خود را ارتقاء ببخشیم؛ در این راستا از کمک بعضی از کشورهای همسایه هم استفاده و تشکر می کنیم. طبیعتا این کمک‌ها موثر خواهد بود و عزم ما برای ارتباط جزم است و در مقابل باید این انگیزه در طرف مقابل هم باشد. سعودی‌ها در تاریخ مناسبات شان با ما به ویژه در ۴۰ سال اخیر اثبات کرده‌اند هر جا مشکلی داشته‌اند با کمک جمهوری اسلامی آن مشکل را حل کرده‌اند، اما بعد از حل آن رفته‌اند و پشت سرشان را هم نگاه نکرده اند؛ با این شیوه، بهبود روابط کمی سخت است.

وی در پایان گفت: کشور جمهوری اسلامی کشور بزرگی است و قدرت اول منطقه محسوب می شود. ما بدون توجه به گذشته‌ی این مناسبت یک مناسبات جدیدی طراحی می‌کنیم و اعتقاد داریم ارتباط کشورهای مهمی چون عربستان سعودی و ترکیه با جمهوری اسلامی ایران یک مثلث قدرتمند را تشکیل می‌دهد که اولین آثار آن ناامید کردن غربی‌ها در تعرض به منطقه باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.