بایدن پس از توقف در سرزمین های اشغالی به عربستان سعودی می رود، و با پادشاهی دیدار مى کند که وی را یک بار "منفور" نامید.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان رئیس جمهور جو بایدن ماه آینده به عربستان سعودی سفر خواهد کرد ، کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد ، یک تجارت سیاست خارجی است که وارونگی تعهد کمپین خود را برای تبدیل شدن به پادشاهی به "منفور" تکمیل می کند.

این سفر ، که برای اواسط ماه ژوئیه تعیین شده است ، شامل اولین توقف بایدن در سرزمین های اشغالی به عنوان رئیس جمهور و همچنین بازدید از کرانه باختری فلسطین خواهد بود. این امر با جمع آوری عمده رهبران منطقه ای در جده ، بندر عربستان ، جایی که انتظار می رود بایدن با ولیعهد محمد بن سلمان در برخی از ظرفیت ها شرکت کند ، به اوج خود می رسد.

کارین ژان پیر ، سخنگو کاخ سفید در بیانیه ای با اعلام این بازدید گفت: رئیس جمهور مشتاقانه منتظر است تا چشم انداز تأیید آمیز خود را برای مشارکت ایالات متحده در منطقه طی ماهها و سالهای آینده بیان کند.

وی گفت: رئیس جمهور أمریکا از رهبری پادشاه سلمان و دعوت وی قدردانی می کند. او مشتاقانه منتظر این سفر مهم به عربستان سعودی است که نزدیک به هشت دهه شریک استراتژیک ایالات متحده بوده است.

برنامه ریزی برای سفر ماه آینده ماهها در کارها بوده است زیرا مقامات آمریکایی با همتایان سعودی و اسرائیلی در کانتورهای یک بازدید مشورت کردند. در ابتدا برای پایان ماه ژوئن برنامه ریزی شده بود ، این سفر دو هفته به عقب رانده شد تا همزمان با یک بازدید برنامه ریزی شده به اروپا برای قله های G7 و ناتو نباشد. کاخ سفید از تأیید سفر خودداری کرده بود ، حتی در حالی که می گفتند که یکی از آنها را برنامه ریزی کرده اند.

یک مقام ارشد دولت عصر دوشنبه به خبرنگاران گفت: ما اکنون در مکانی هستیم که احساس می کنیم این مسئله به شکلی بسیار سازنده برای همه افراد درگیر جمع شده است و رئیس جمهور مشتاقانه منتظر آن است.

در سرزمین های اشغالی، بایدن قصد دارد توقعات نخست وزیر را برآورده کند ، اگرچه نخست وزیر فعلی نفتالی بنت هشدار داده است که ائتلاف شکننده و حاکم او ممکن است در آستانه فروپاشی باشد.

بایدن همچنین با محمود عباس ، رئیس تشیکلات خودگردان فلسطین ، احتمالاً در شهر کرانه بیت لحم ، ملاقات خواهد کرد تا در مورد چشم انداز شروع مجدد مذاکرات صلح صحبت کند.

هواپیمای بایدن مستقیم از فلسطین اشغالی به جده پرواز خواهد کرد و در جده ، او در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس ، متشکل از سلطنت های منطقه ، به علاوه مصر ، اردن و عراق شرکت خواهد کرد.

اینکه جلسات در جده اتفاق می افتد ، و نه پایتخت ریاض ، می تواند به عنوان یک پایین نمادین از یک "بازدید رسمی" رسمی تلقی شود. آخرین رئیس جمهور آمریکا که  از جده ، دومین شهربزرگ عربستان بازدید کرد، رئیس جمهور جورج بوش در سال 1990بود.

با این حال ، به گفته یک مقام ارشد دولت ، بایدن انتظار می رود که "قدرتمند" محمد بن سلمان را به عنوان بخشی از درگیری خود با رهبران سعودی "ببیند" ، هرچند که آیا این به معنای یک جلسه یک به یک است یا چیزی کمتر رسمی نامشخص است.

بیانیه سعودی از این بازدید صریح تر بود. در این بیانیه آمده است: "ولیعهد و رئیس جمهور بایدن مذاکرات رسمی را انجام می دهند که در زمینه های مختلف همکاری دو جانبه متمرکز خواهد شد."

به گزارش روسیا الیوم، دیوان پادشاهی عربستان تاکید کرد که بایدن در این سفر با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که بایدن در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری و با حضور عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در روز 16 ژوئیه 2022 شرکت خواهد کرد.

اهمیت دیدار بایدن با بن سلمان از آن جهت است که بایدن یکی از منتقدان سرسخت محمد بن سلمان بود و از زمانی که به قدرت رسیده با ولیعهد عربستان تلفنی صحبت نکرده است.

مقامات گفته اند که بایدن پس از عدم تمایل اولیه به چشم انداز حمایت از قول خود مبنی بر نقش سعودى  در قتل جمال خاشقجى در سال 2018 ، این سفر را تصویب کرد. برخی از متحدین رئیس جمهور در کنگره از سفر و به ویژه ملاقات با شاهزاده محمد ، ولیعهد عربستان انتقاد کرده اند.

بایدن از صحبت کردن با بن سلمان شاهزاده امتناع میکرد ، و در اوایل دوره تصدی خود میگفت که او فقط با پدر ولیعهد ، پادشاه سلمان ، که 86 ساله و در بستر بیماری است ، صحبت خواهد کرد. کاخ سفید در فوریه 2021 اعلام کرد که بایدن به دنبال روابط "مجدد" با ریاض است.

اما تهاجم روسیه به اوکراین ، افزایش جهانی در قیمت انرژی حواس جهانی را به خود جلب کرده است. و اکنون بایدن مشخص کرده است که لازم است پیوندها با یک شریک دیرینه آمریکایی در خاورمیانه گرم شود.

قیمت بنزین ، که به طور متوسط 5 دلار در هر گالن در آخر هفته به دست آورد ، کاخ سفید را ترساند و به یک مسئولیت اصلی سیاسی برای بایدن تبدیل شده است. در حالی که اوپک پلاس در این ماه برنامه هایی را برای افزایش متوسط تولید اعلام کرد ، این تغییر ممکن است تنها تأثیر محدودی بر قیمت بنزین در ایالات متحده داشته باشد.

بایدن در گفتگو با خبرنگاران این هفته ، بایدن اصرار داشت که این سفر به قیمت جهانی انرژی گره خورده است ، و ایالات متحده تحت فشار قرار گرفته است .

پایگاه اسکای نیوز به نقل از یک مسئول عالیرتبه در دولت امریکا جزئیات سفر بایدن به خاورمیانه را منتشر و اعلام کرد که این سفر منطقه‌ای، جزئی از طرح واشنگتن برای بازگشت به عرصه تاثیرگذاری در سطح بین‌الملل است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.