«بی‌تفاوتی آمریکا» در قبال دخالت ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقچی سبب بروز انتقادات بسیاری شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، همزمان با افزایش نگرانی ها از انفعال دولت «جو بایدن» در قبال ولعیهد عربستان، درخواست ها برای مجازات «محمد بن سلمان» به دلیل صدور دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه ‌نگار سعودی بیشتر شده است.

وزارت خارجه آلمان از موضع‌ گیری روشن آمریکا در مسئله دخالت مستقیم ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی استقبال کرده و همزمان کارشناس حقوق بشر اتحادیه اروپا گفته است که آمریکا باید موضع خود را درباره شخص محمد بن سلمان روشن کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان در برلین گفت: «جای خرسندی است که دیدگاه آمریکا به موضع اتحادیه اروپا نزدیک شده است».

دستگاه اطلاعاتی آمریکا پس از تحقیقات کافی به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان ولیعهد بانفوذ عربستان، در صدور فرمان قتل جمال خاشقچی  در سال 2018 در استانبول نقش محوری داشته است.

به محض انتشار گزارش دستگاه ‌های امنیتی، آمریکا روز جمعه علیه شماری از مقام ‌های عربستان سعودی تحریم‌ هایی از قبیل محدودیت مسافرت وضع کرد. شخص بن سلمان مشمول تحریم قرار نگرفته است.

تصمیم آمریکا با واکنش تند عربستان روبرو شد، اما با استقبال بسیاری از کشورهای جهان روبرو گشت.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان یادآوری کرد که به ابتکار آلمان و فرانسه از سال 2018 تحریم ‌هایی علیه مقام‌ های عربستان اعلام شده است. علاوه بر این آلمان فروش و ارسال جنگ‌افزار را به عربستان متوقف کرده است.

همزمان «اگنس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از «بی‌تفاوتی آمریکا» در قبال دخالت ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقچی ابراز شگفتی کرده است.

با وجود انتشار این گزارش از سوی کاخ ‌سفید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که در سال 2018 عربستان را به اعدام خودسرانه جمال خاشقچی متهم کرده بود حالا می ‌گوید از عملکرد دولت جو بایدن سرخورده شده است.

خانم کالامار در نشستی خبری در ژنو گفت: «به نظر من بسیار مسئله‌ ساز و حتی خطرناک است که کسی را تبهکار بشناسیم و بعد بگوییم که کاری به کار او نداریم و حرف ما را نشنیده بگیرید».

کالامار می‌ گوید آنچه جو بایدن در کاراز انتخاباتی‌ اش درباره حمایت از رسانه ‌ها و آغاز دوره ‌ای تازه در سیاست‌ هایی بر پایه حقوق بشر گفت با خودداری اکنون او از تحریم مردی که مسئول قتل جمال خاشقچی است، بسیار نگران کننده است.

کالامار گفت: «اینکه فردی را مسئول معرفی کنی و بعد بگویی اقدامی نمی ‌کنی رفتار خطرناکی از سوی دولت آمریکا محسوب می‌ شود.»

اگنس کالامار پیش از این نیز تاکید کرده بود که باید علیه شخص محمد بن سلمان اقدامی صورت گیرد.

سازمان ملل متحد می گوید تنها 12 درصد از موارد قتل روزنامه‌ نگاران در جهان به محاکمه و مجازات منجر می‌ شود.

«خدیجه چنگیز» نامزد خاشقچی که از زمان قتل او به دنبال پرونده این روزنامه ‌نگار بوده نیز گفته است اگر محمد سلمان مجازات نشود پیام ابدی عدم مجازات محمد سلمان این خواهد بود که عامل اصلی قتل همیشه قصر در می ‌رود.

چنگیز گفته اجرا نشدن عدالت دراین پرونده «بزرگترین شرم انسانیت» خواهد بود و از دولت آمریکا خواستار مجازات فوری ولیعهد عربستان شده است.

اما دولت آمریکا از عملکرد خود دفاع می‌ کند. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در برابر خبرنگاران گفت: «ما از عربستان سعودی خواستیم که گروه واکنش سریع را منحل کند و با اصلاحات سازمانی و ساختاری از توقف کامل عملیات ضد منتقدان اطمینان حاصل کند.»

پرایس گفت آمریکا به عربستان صریحا گفته و خواهد گفت که قتل جمال خاشقچی غیرقابل قبول است ولی معتقد است که با ادامه رابطه و شراکت با عربستان قدرت نفوذ بیشتری بر این کشور خواهد داشت .

پرایس افزود هر اقدامی بیش از آنچه که تاکنون صورت گرفته نفوذ آمریکا را بر محمد بن سلمان کاهش خواهد داد.

دولت آمریکا که تحت انتقاد شدید حامیان حقوق بشر است در پاسخ به انتقادها از عربستان خواسته گروه واکنش سریع خود را که در ارتباط با قتل خاشقچی تشکیل شده بود منحل کند و با اصلاحات ساختاری، از تکرار عملیات این چنینی علیه مخالفان جلوگیری کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر خلاف دونالد ترامپ که از انتشار گزارش سیا درباره قتل جمال خاشقچی خودداری کرد، این گزارش را هفته پیش منتشر کرد و به جز محمد بن سلمان افراد کلیدی در حلقه اطراف او را تحریم کرد. در این گزارش محمد بن سلمان ولیعهد قدرتمند عربستان آمر قتل روزنامه‌ نگار منتقد سعودی معرفی شده است.

عربستان از مهم ‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه شناخته می‌ شود؛ اما اکنون چندی است که به دلیل نقض حقوق بشر و دخالت قهرآمیزش در یمن مورد انتقادهای شدید است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.