گویا دست اندرکاران سایت مشرق الگویی مشخص را در مواجهه با پایگاه خبری جماران در ذهن دارند که مترصد هستند حتی بدون بهانه، از آن الگو برای تخریب این رسانه استفاده کنند. . والّا کیست که نداند جماران همواره محلی برای تضارب آراء میان تفکرات مختلف در چهاچوب انقلاب اسلامی و خط امام خمینی بوده و از انجام گفت و گو و درج یادداشت آنان استقبال کرده و خواهد کرد.

پایگاه خبری جماران: سایت مشرق اخیرا در مطلبی با روتیتر «تحریف خمینی(ره) در سایت جماران؛ امام موافق تجمع بی‌قید و شرط بود!» و عنوان «دشمنی با امام در مؤسسه امام(ره)» به نقد یادداشت آقای محمد رجایی نژاد پرداخته که با عنوان «حکومت مشروع، حکومت نامشروع/ واکاوی یکی از سخنرانی‌های امام خمینی (س) در مورد رژیم شاهنشاهى» در جماران منتشر شده بود{در اینجا}.

مشرق در این مطلب ادعاهایی را علیه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و سایت جماران مطرح کرده بود.

در پی این موارد نویسنده مطلب یاد شده، پاسخی را به مشرق ارسال کرده است که این سایت تاکنون از انتشار آن که حقی قانونی است استنکاف ورزیده است. از همین رو این پاسخ را به جماران ارسال کرد که در پی می آید:

 

به نام خدا

با سلام بر اهالی مشرق نیوز

در پاسخ به نقد (نهم آذر 1400/ ساعت 8:34/کد خبر 1306314) یادداشت اینجانب با عنوان «حکومت مشروع و حکومت نامشروع؛ واکاوی یکی از سخنرانی‌های امام خمینی در مورد رژیم شاهنشاهی» که در سایت جماران، به تاریخ ۱۴۰۰/۹/۷ بازنشر داده شده است؛ لازم دیدم چند نکته‌ای را خدمتتان عرض کنم:

1. ان‌شاءالله همیشه پندار و گفتار و رفتارتان نیز همچون نامتان مشرق، روشنی و گرمابخش باشد. هرگز غروب نکنید که این زمانه، نیازمند عزیزان دغدغه‌مندی چون شماست که دل در گرو حضرت امام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دارید!

2. به فرمودۀ حضرت امام نقد و نقادی، حتی تخطئه، یک لطف و هدیۀ ارزشمند الهی است. (صحیفه امام، 20/451) به‌ویژه اگر از جانب دوستان هم‌راه و هم‌مقصد باشد. البته به‌شرطی که مشفقانه و منصفانه و به‌دور از حب و بغض و در راستای سازندگی باشد و برآیندش تنش‌زدایی نماید، نه تنش‌آفرینی!

3. این یادداشت ازجمله سلسله یادداشت‌های شناخت اندیشه‌های امام خمینی است که در نشریۀ «حریم امام» منتشر شده و خواهد شد؛ آن هم با تجربه‌ای 26 ساله در این حوزۀ پژوهشی! برای سال‌های سال است که در حوزۀ تاریخ زندگی و اندیشۀ امام و تاریخ انقلاب در حال خوانش و کاوش هستم. همه این نوشته‌ها نیز همچون شما از روی دل‌سوزی و دغدغه‌مندی بوده است.

4. این مطلب را مهر ماه نوشتم و به نشریۀ حریم امام فرستادم. شنبه  29 آبان در شماره 477 منتشر شده است. سایت جماران 7 آذر آن را بازنشر داده است. در حالی‌که وقایع تأسف‌برانگیز اصفهان، جمعه 6 آذر ماه رخ داده است. حال چه پیوندی می‌توان میان این‌ها برقرار کرد، نمی‌دانم!

5. در علوم قرآنی یکی از روش‌هاى پسندیدۀ مفسران و تفسیرپژوهان به‌ویژه در سده‌هاى اخیر، استفاده از رهنمودهاى خودِ قرآن در فهم معانى و مقاصد آن است؛ از این روش در شناخت و شناساندن اندیشه‌های هر اندیشمندی هم می‌توان بهره گرفت. در این یادداشتم از همین روش بهره گرفتم؛ یعنی یک سخنرانی امام خمینی را محور و دست‌مایه قرار دادم، و با استفاده از دیگر فرمایشات ایشان آن را تفسیر و تبیین کردم. کجای این خلاف و  تحریف است؟!

 6. یک نکتۀ بسیار مهم در شناخت و کاوش در اندیشۀ امام خمینی که نباید هرگز فراموش کرد، جامع‌نگری در آثار ایشان است. هنگام بررسی و پژوهش و تحلیل اندیشه امام خمینی باید جامع‌نگر باشیم و همۀ منویات، مکتوبات و فرمایشات ایشان را در نظر داشته باشیم.

7. دوستان عزیز، حتی یک آنارشیست هم می‌داند که آزادی، به معنی آزادی مطلق و بی‌قید و شرط نیست.

8. به امید روزی که نه در برابر و نقد غیرمنصفانۀ هم، بلکه در کنار هم و دست‌دردست هم مدافع اندیشه‌های حضرت امام باشیم. ما و شما هر دو هدف‌مان دفاع از امام و اندیشه‌های اوست؛ حفظ و پشتیبانی از مهمترین دسترج او، یعنی انقلاب اسلامی است؛ اگر اختلافی هم باشد در روش و راه است که این اختلاف سلیقه‌ها هم اگر آگاهانه و کنترل شده باشد، خود نعمت است و مقوم راه و قوت قلب ما و شما.

پیشاپیش از درج پاسخ اینجانب سپاسگزارم

محمد رجائی نژاد/ ۹ آذر ۱۴۰۰

 

توضیحات تکمیلی جماران:

1-گویا دست اندرکاران سایت مشرق الگویی مشخص را در مواجهه با پایگاه خبری جماران در ذهن دارند که مترصد هستند حتی بدون بهانه، از آن الگو برای تخریب این رسانه استفاده کنند. . والّا کیست که نداند جماران همواره محلی برای تضارب آراء میان تفکرات مختلف در چهاچوب انقلاب اسلامی و خط امام خمینی بوده و از انجام گفت و گو و درج یادداشت آنان استقبال کرده و خواهد کرد.

2-بازخوانی همیشگی و ترویج آثار حضرت امام، مأموریت ذاتی جماران است و در این راستا از دریافت و انتشار و نقد مطالب اختصاصی یا غیراختصاصی در این زمینه استقبال خواهد کرد.

3- در این مورد خاص لازم است اهالی مشرق سایت جماران را خارج از الگوی ذهنی یاد شده مورد رصد قرار دهند تا مشاهده کنند که در این ایام مطابق همه ساله، جماران به بازخوانی مصاحبه ها و سخنرانی های امام در ایام تبعید نوفل لوشاتو می پردازد و بازنشر مطلب آقای رجایی نژاد هم در همین راستا صورت گرفته است.

4-اگر بدون غرض و منصفانه بنگریم، حتی اگر مطلب آقای رجایی نژاد پس از وقایع اصفهان نگارش شده بود، باز هم ربط دادن میان این دو با هم فقط به یک عینک خاص و بهانه گیر نیاز دارد، و الّا در یادداشت ایشان خصلت های مختلفی برای حکومت مدنظر امام برشمرده شده و آن طور که مشرق سناریوسازی کرده، «آزادی تجمعات» هیچ برجستگی خاصی در مطلب ندارد که تصدیق کننده چنین فرضیه های عجیب و غریبی باشد. بدون آنکه قصد نیت سازی داشته باشیم، باید بگوییم که سایت مشرق در فقدان تحلیل صحیح و علمی از وقایع اصفهان-مانند دیگر موارد- سعی در ارائه تحلیل های محفلی و امنیتی دارند تا اصل ماجرا به فراموشی سپرده شده و اسیر حاشیه ها شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.