یکی از دو قطبی‌های محتمل در این دور از انتخابات، گزینه رضایی و رئیسی است؛ دو قطبی‌ای که هر دو قطب آن از یک طیف هستند و می‌توان به آن دو قطبیِ درون جناحی لقب داد. در حالی که رضایی سابقه تمام اصولگرایی دارد با این وجود ریش سفیدها و شیوخ اصولگرا از او حمایتی نداشته‌اند در واقع او بدون حمایت تشکیلات عمده اصولگرایان وارد رقابت‌ها شده است. او حامیانی در بدنه همکاران سابقش در سپاه دارد؛ همچنین با تمرکزش بر روی مسائل اقتصادی احتمالا می‌خواهد اقشار ناراضی از وضع اقتصاد را حول محور خود جمع کند.

پایگاه خبری جماران: محسن سبزوار رضایی میرقائد، مشهور به محسن رضایی در تاریخ ۱۰ شهریور سال ۱۳۳۳ و  به هنگام کوچ ایل بختیاری به سوی قشلاق در روستای بنه وار بابا احمد  شهرستان مسجد سلیمان متولد شد. او در سال 1353 ازدواج کرد. همسر محسن رضایی، معصومه خدنگ نام دارد که رضایی از طریق امام جماعت مسجد جامع احمدیه نارمک، با او آشنا شد و ازدواج کرد. فرزندانش به ترتیب احمد، سارا، علی، زهرا و مهدیه نام دارند.

رضایی برای نخستین بار در سال ۱۳۵۰ به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، توسط ساواک دستگیر و پس از تحمل ۳ ماه زندان انفرادی و ۳ ماه حبس در بند عمومی، از زندان آزاد شد. وی یکی از اعضای هیئت ۱۲ نفره تدوین اساسنامه سپاه پاسداران در زمستان ۵۷ بود و در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ با نظر امام خمینی (ره) واحد اطلاعات سپاه را تأسیس کرد و اولین فرمانده این واحد، در فاصله سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳ بود.

اما در سال ۱۳۷۶ محسن رضایی از فرماندهی سپاه کناره گیری کرد و به تشخیص رهبر انقلاب به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد رهبر انقلاب در حکم انتصاب ایشان نوشتند: شما حقاً در این مدت همه استعداد‌های خود را به کار انداختید تا سازمانی را که عظمت و کارایی و فداکاری و نشاط انقلابی آن، چشم تحلیل‌گران جهان را هم به خود متوجه ساخته‌ است، از مجموعه‌ای از جوانان ایثارگر و عاشق اسلام و انقلاب و امام پدیدآورید و به رشد و بالندگی برسانید.

رضایی پس از انتصاب به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطالعات اولیه برای تنظیم سند چشم انداز ۲۰ سالۀ ایران را آغاز کرد.

او همچنین در این دوران با تکمیل تحصیلات خود در مقطع دکتری اقتصاد دانشگاه تهران، عهده دار مسئولیت ادارۀ کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

 

 

سکونت در منزل سازمانی

امیدوار رضایی برادر محسن رضایی در برنامه گفتگو با نماینده نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: برادرم 5 فرزند داشت که با فوت یکی از پسرانش هم‌ اکنون 4 فرزند دارد، همسرش خانه‌دار است و در مسائل فرهنگی نیز مشغول است. او در منزل سازمانی ساکن است و منزل شخصی ندارد و هنوز اجاره پرداخت می‌کند. بهترین اخلاق برادرم صبوری در عین مهربانی است و بزرگترین انتقاد به برادرم این است که برای دوستانش کاری انجام نمی‌دهد و به جناح‌بندی افراد و قوم و قبیله توجهی ندارد.

 

نامزد همیشه در صحنه

محسن رضایی در سال ۱۳۷۸ خود را نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی در تهران کرد و در فهرست ائتلاف خط امام و رهبری و جامعه روحانیت مبارز قرار داشت، اما موفق به کسب آرای لازم نشد.

او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ نیز با شعار انتخاباتی «دولت عشق» حضور یافت، اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کرد. او در آن زمان بیانیه‌ای منتشر و دلیل کناره‌گیری خود را جلوگیری از پراکندگی آرای مردم در اثر کثرت نامزد‌ها عنوان کرد.

رضایی یکی از نامزد‌های دوره دهم در سال ۱۳۸۸ ریاست جمهوری ایران نیز بود. وی در بین نامزد‌های رسمی انتخابات، آخرین فردی بود که به صحنه وارد شد. رضائی با ایده «دولت ائتلافی» و به صورت مستقل وارد انتخابات و نفر سوم از بین کاندیدا‌های چهارگانه شد.

او امسال هم ثبت‌نام کرده که تا پیش از این رکورد او و قالیباف یکسان بوده اما با نام‌نویسی برای انتخابات ۱۴۰۰ گوی رقابت را از قالیباف ربود و رکورددار حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد.

 رضایی در این دوره (دولت نهضت ملی برای آبادانی ایران و مبارزه با فساد و شبکه نفوذ) را شعار خود اعلام کرده است. در شعار انتخاباتی این دوره محسن رضایی عنوان «شبکه نفوذ» پس از مبارزه با فساد بسیار عجیب و جالب توجه است زیرا به نوعی از تشکیلاتی خاص در نظام اداری و اقتصادی کشور سخن میگوید.

هزار و صد و یازده نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور در بیانیه ای از محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دعوت کردند در عرصه رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری سال 1400 شرکت کند.

 

کربلای ۴ و ۵

یکی از چالش‌های مدیریتی محسن رضایی در دوران فرماندهی جنگ، عملیات کربلای ۴ و ۵ است؛ محسن رضایی و اکثر فرماندهان نظامی دوران دفاع مقدس، عملیات کربلای ۴ و ۵ را به هم پیوسته و در مجموع آنها را نسبتاً موفق می‌دانند چرا که این دو عملیات به آزادسازی ۱۵۰ کیلومتر مربع خاک کشور، تصرف جزایر مهم بوآرین، فیاض، ام‌الطویل، تصرف شهرک دوعیجی، رودخانه دوعیجی، نهر جاسم و قسمتی از جاده شلمچه بصره منجر شد.

با اینکه بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران دوران دفاع مقدس دو عملیات بزرگ کربلای ۴ و کربلای ۵ را به هم پیوسته می‌دانند که در نهایت منجر به آزادسازی بسیاری از اراضی اشغالی و اجبار رژیم بعث عراق به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شد، برخی افراد سیاسی همواره تلاش می‌کنند تا با پیش کشیدن ناکامی‌های پیش آمده در عملیات کربلای ۴ نسبت به تخریب چهره سیاسی و نظامی محسن رضایی اقدام کنند؛ طرح و برنامه‌هایی که در دی ماه سال ۱۳۹۷ به اوج رسید و محسن رضایی را ناچار کرد با حضور در یک برنامه تلویزیونی و با حضور تلفنی سردار شهید قاسم سلیمانی که در دوره دفاع مقدس فرماندهی لشکر 41 ثارالله کرمان را بر عهده داشت، نسبت به تخریب‌ها پاسخ دهد. که در همان برنامه و با تکرار عنوان «عملیات ایذایی» برای عملیات کربلای ۴، کلمه «ایذایی» را به عنوان یک سوژه سیاسی و رسانه‌ای در قبال عملکردش در دوران فرماندهی او در اختیار منتقدینش قرار داد.

 

پرداخت وام به جوانان

 

من حامی پرداخت وام به جوانان برای مسکن و اشتغال هستم. ما تلاش خواهیم کرد تا پرداخت وام‌های خرد عملیاتی‌تر شود.

 ما به دنبال اجرای «نهضت مسکن‌سازی ایرانیان» هستیم. سرمایه‌گذاری در مسکن، به معنای تولید است. مسکن یکی از پیشران‌های اقتصاد است که تولید ملی و اشتغال را زیاد می‌کند.

وی با اشاره با گرانی مسکن و زمین بیان کرد: باید پیمانکاران و مشتریان به بانک‌ها متصل شوند. بانک‌ها وام می‌دهند و خانه‌ای که قرار است ساخته شود در وثیقه بانک قرار می‌گیرد.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص نرخ ارز گفت: نرخ ارز باید تثبیت شود. در تمام دولت‌ها، نرخ ارز دو برابر شد اما در این دولت و در سه سالی که رئیس جدید بانک مرکزی آمد، چند برابر شد.

وی ادامه داد: صادرات و واردات را نیز به گونه‌ای کنترل می‌کنیم که ذخایر ما در بانک مرکزی رو به افزایش باشد.

 

رضایی همچنین گفت، 50 سال است که تورم، بیکاری و کاهش ارز پول ملی داریم. در ده سال اخیر که فاجعه رخ داده است. سرمایه‌گذاری منفی و اقتصاد ایران کوچک شده است. اولین اولویت من، قطع دست دولت و سرمایه‌داران از بورس، بانک‌ها و نفت است.

 

او در پاسخ به سوالی در خصوص اشتغال نیز بیان کرد: در روز نخست آمار دقیق بیکاری را اعلام خواهیم کرد. متوسط بیکاری جوانان 20 درصد و بانوان بیشتر است. ما با اقتصاد بیکار روبرو هستیم. اشتغال برای ما مهم است.

دولت من اشتغال را از خانه‌ها شروع می‌کند و به هر خانم خانه‌دار که تربیت دو فرزند برعهده داشته باشد و آموزش‌‌های بهداشت و سلامت را فراگرفته باشد و رعایت کند، حقوق پرداخت خواهیم کرد. کسب‌ و مشاغل خانگی نیز در کشور به وجود خواهیم آورد. بانوان در کسب و کارها مشارکت خواهند کرد. باید بنیادهای مشاوره‌ای برای تقویت خانواده در 5 سال اول زندگی به وجود بیاید.

 

وی ادامه داد: دولت آینده باید محورش اقتصاد باشد اما سیاست، دفاع و امنیت را هم بشناسد.

 

این داوطلب ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی ما با مردمی کردن اقتصاد و افزایش سهم بخش خصوصی محقق خواهد شد. برای ارتباط بین دولت با مردم نیاز به حلقه‌های واسط داریم اما باید این حلقه‌ها پاکسازی و دست دلالان و مافیاها کوتاه و تفکیک شود. پس از سالم‌سازی ما به شما نقش خواهیم داد؛ بسیاری از کارهای دولت به اصناف و اتاق‌ها واگذار می‌کنیم اما نظارت و بازخواست می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص بورس گفت: من در فروردین 99 نامه‌ای به روحانی دادم که در آن و در خصوص عملکرد دولت در بورس توصیه‌ای کرده بودم اما گوش ندادند. ما دو کار در رابطه با بورس انجام خواهیم داد؛ اول اینکه صندوق جبران آسیب‌دیدگان به وجود خواهیم آورد. در مرحله دوم با وصل کردن بورس به تولید و سرمایه‌گذاری و هدایت سهام به سمت تولید، ارزش سهام را تا پایان سال حداقل به 1 میلیون و 500 هزار خواهیم رساند. بسیاری از کسانی که آسیب دیده‌اند، در اینجا سود می‌کنند.

 

همتی باید پاسخ دهد!

 

رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص نقدینگی در کشور نیز گفت: این سوال را باید از همتی می‌پرسیدید که آمد اینجا شعبده‌بازی کرد. آقای همتی در کانون مشکلات اقتصادی 3 سال اخیر بوده است. در بانک مرکزی کنترل نقدینگی رها شده است. اگر این آقایان دوباره سر کار بیایند، تا پایان سال باز هم به تورم 50 درصد خواهیم رسید. حیثیت ما در پول ملی از بین رفت. اولین کاری که می‌کنم، تولید را پرجاذبه و محیط کسب و کار را درست می‌کنم.

وی با این ایده که بانک طلا درست خواهم کرد، بیان داشت: برای کنترل نقدینگی، از تولید حمایت و بانک طلا را ایجاد می‌کنم. چند کار در نظر گرفته‌ام تا تولید را تقویت کنم. کار اشتباهی که دولت فعلی انجام داد، فولاد را وارد بورس کرد تا رقابت شود؛ اما چند نفر این را منجمد می‌کنند و می‌خرند و در بیرون از بورس با قیمت بالاتری می‌فروشند.

 

برنامه های انتخاباتی 1400

 

رضایی بزرگترین نقطه قوت خود را در استعدادیابی و سابقه مدیریت جهادی می داند.

 

حال با گزیده برنامه های او آشنا شویم:

اقتصاد را باید از حالت شرطی خارج کنیم. هشت سال است که می‌گویند، مذاکره می‌شود. مردم ایران چقدر صبر کنند؟ مذاکرات برای ما مهم است، اما اقتصاد نباید نسبت به آن یا هر چیز دیگری شرطی شود. من اعلام خطر می‌کنم. این نابرابری و بی‌عدالتی که در کشور به وجود آمده، اساس نظام را با خطر مواجه کرده است. امروز ثروتمندان 26 درصد یارانه‌ها را در بنزین و گازوئیل مصرف می‌کنند و طبقات پایین تنها 2 درصد.

بورس مهم است؛ اما باید در اسفند 98 ترمز آن کشیده می‌شد. من 6 نامه به دولت نوشتم، اما توجه‌ای به آن نشد. ما بورس را درست خواهیم کرد. صندوقی نیز برای جبران زیان مال‌باختگان بورس درست خواهیم کرد. ما می‌دانیم که چه کسانی پول‌های مردم را از بورس خارج کردند.

در سفارتخانه‌های ایران به ندرت رایزن اقتصادی دیده می‌شود.

 

محسن رضایی همچنین در ادعایی عجیب گفت: اگر در مذاکرات برجام، یک تیم اقتصادی قوی قرار داشت و وزارت خزانه‌داری آمریکا را مجبور می‌کردند که چندین ماده را اضافه کنند، ترامپ به راحتی نمی‌توانست از برجام خارج شود. این در حالی است که پس از تصویب برجام رهبر انقلاب شخصا مخالف حضور شرکتهای آمریکایی در ایران بودند.

 

رضایی در حالی  کت و شلوار اقتصاددانی را برتن دارد که گویا خود را آماده کرده است تا در انتخابات ریاست جمهوری خود را با پیراهن یقه دیپلماتیک هم نشان دهد. او طی یک سال اخیر با دو لایحه مرتبط با FATF به شدت مخالفت کرده و با این اقدام خود محبوب دلواپسان شده است.

رضایی این روزها و در ایام انتخابات سیاست خارجی دولت را مورد نقد جدی قرار داده است. برای نمونه در توئیتی نوشته: اگر دیپلماسی رسمی ما با محور قرار دادن منافع ملی بر ۱۵ کشور همسایه و ۲۵ کشور دیگر منطقه متمرکز شده بود و به جای سراب ۵+۱ واقعیت ۲۵+۱ را دنبال می‌کردیم امروز با به میدان آوردن فعالان بخش خصوصی کشورمان، بی‌اثر شدن تحریم‌های ظالمانه را شاهد بودیم.

 

یارانه 450 هزارتومانی

 

وی در خصوص یارانه 450 هزار تومانی که وعده داده بود، گفت: منظور من این است که کل یارانه‌های هر فرد که شامل یارانه‌های قدیم و جدید است، به 450 هزار تومان افزایش یابد، در این صورت قیمت‌ها تغییری پیدا نمی‌کند و هزینه جدیدی نیز به دولت اضافه نمی‌شود.

یارانه 450 هزار تومانی کاملاً مبنای دقیق علمی و عملیاتی شدن دارد. من دو چهار میلیارد دلار را صرفه جویی می‌کنم که محصول آن این می‌شود که به 40 میلیون فرد ایرانی، ماهانه 450 هزار تومان یارانه تعلق می‌گیرد.

 

زنان در دولت رضایی

 

اگر پیروز شوم حتما در هیات دولت دو زن را وزیر می‌کنم و به زنان خانه‌دار هم حقوق می‌دهم

 

 

رییسی-رضایی

 

اما یکی از دو قطبی‌های محتمل در این دور از انتخابات، گزینه رضایی و رئیسی است؛ دو قطبی‌ای که هر دو قطب آن از یک طیف هستند و می‌توان به آن دو قطبیِ درون جناحی لقب داد. در حالی که رضایی سابقه تمام اصولگرایی دارد با این وجود ریش سفیدها و شیوخ اصولگرا از او حمایتی نداشته‌اند در واقع او بدون حمایت تشکیلات عمده اصولگرایان وارد رقابت‌ها شده است. او حامیانی در بدنه همکاران سابقش در سپاه دارد؛ همچنین با تمرکزش بر روی مسائل اقتصادی احتمالا می‌خواهد اقشار ناراضی از وضع اقتصاد را حول محور خود جمع کند.

در مقابل، سیدابراهیم رئیسی با اینکه روز ثبت‌نام در انتخابات اعلام کرد که به صورت مستقل وارد کارزار شده، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد با حمایت جامع ‌ کامل از سوی اصولگرایان به میدان انتخابات قدم گذاشته است.

محسن رضایی با رئیسی و حامیانش یک مرزبندی را مشخص کرده است؛ او در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، از اظهارات دادستان تهران در خط و نشان کشیدن برای نامزدها به شدت انتقاد و کنایه‌ای را هم نثار رئیسی کرد. او در این باره گفته است: اخیرا دادستان تهران به طریقی نامزدهای انتخاب را تهدید کرده است؛ آیا آقای رئیسی هم مدنظرتان هست؟ در این شرایط نباید کاری کنیم که مسائلی در ذهن مردم به وجود بیاید. آیا این حرفی که می‌زنند، اگر بخواهند درباره آقای رئیسی هم عمل کنند و مثلا خطایی در ستاد ایشان رخ بدهد، می‌توانند؟ بالاخره او رئیس است؛ می‌توانند این کار را بکنند؟ خب چرا رفتاری دارید که موضوعات را پیچیده کند و سوءظن‌هایی در جامعه به وجود بیاید.

این اظهارات با واکنش‌های منفی بسیاری روبرو شد؛ حالا محسن رضایی هم بر این موج‌ها سوار شد و به دادستان تهران تاخت که چرا چنین حرفی زده است. محسن رضایی پس از برنامه‌اش در شبکه دو، در توییتی باز هم به رقبای اصولگرای خود کنایه زد و آنها را خطاب قرار داد. او نوشته که مردم ما با حذف گزینه‌هایی که برای رئیس جمهور شدن نیامده‌اند و یا ممکن است این مسئولیت را نیمه‌کاره رها کنند، می‌توانند گزینه درست را پیدا کنند.

 

 

اولین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۰ با محور موضوعات اقتصادی

 

محسن رضایی در دقایق اولیه مناظره با حمله به حسن روحانی آغاز کرد و گفت: هشت سال پیش در مقام دوربین‌ها مقابل آن کلید بی‌خاصیت گفتم اگر اوضاع به این صورت ادامه پیدا کند، ارزش پول ما سقوط خواهد کرد. و در کمال تعجب باز هم  اسکناس هزار تومانی را از جیب خود درآورد و مقابل دوربین گرفت با این تفاوت که اسکناس نو تری بود و تا همین لحظه باعث مزاح از سوی کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است. وی مانند دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در محور پاسخ به سوال‌ها ابتدا تیری به سوی دولت حسن روحانی پرتاب کرد و بعد پاسخ داد؛

اولین سوالی که از محسن رضایی پرسیده شد: چه اصلاح ساختاری مشخصی را برای اصلاح بودجه‌ریزی در کشور مد نظر دارید؟

امروز ما چه وضعی در زندگی داریم؟ چرا اینطور شده است؟ آیا بودجه کشور باید از طریق دست کردن در جیب مردم تامین کرد؟

چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچکتر شده باشد و تبدیل به "اسکوتر" شده باشد؟

 

اما در همان دقایق ابتدایی انتقادات بسیاری را متوجه عبداناصر همتی کرد؛

 

اقدامات «بانک مرکزی» آقای همتی و دوستان‌شان، بلایی را بر سر کسر بودجه آوردند که تا مشکلی پیش می‌آید دست در جیب مردم می‌کنند و از طریق کسری بودجه دولت را تامین می‌کنند، شما می‌خواهید ارزش پول ملی ثابت بماند؟

 

محسن رضایی با اشاره به عملکرد همتی در بانک مرکزی گفت: شما منبع برای سلطان‌سازی در فولاد و شکر و.. دارید اما منبع برای محرومیت‌زدایی ندارید؟ شما رانت خواران را با ارز ۴۲۰۰ تامین مالی کردید اما برای محرومان همان قیمت واقعی یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال‌های قبل که ۲۰ دلار بوده و الان ۴۵۰ هزار تومان است را می‌گویید ندارید؟ سیاست پولی که آقای همتی غلط و فاجعه‌ بوده است.

 

همتی و برخی افراد در دولت روحانی را ممنوع الخروج خواهم کرد

 

«آقای همتی در طی 3 سال که در بانک مرکزی بوده است او با تحریم‌های آمریکا همراهی کرده است. اگر من دولت را به دست بگیرم، همتی و برخی افراد در دولت روحانی را ممنوع الخروج خواهم کرد».

رضایی از مدرک اقتصاد خود گفت که دکتر عارف امضا کرده است. پیشران‌های اقتصادی که مد نظر من است اگر ایجاد شود، واگن‌های بسیاری را همراه خودش جلو می‌کشاند، من از اصل 127 قانون اساسی استفاده می‌کنم و اختیارات را از مرکز به شهرستان‌ها و بخش‌ها واگذار می‌کنم

 

 

دومین سوال؛

آیا فرایند خصوصی‌سازی در ایران موفق بوده است؟

 

این دولت سیاه ترین دولت ۴۰ سال اخیر انقلاب بوده نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد بلکه درهای درونی را با شرطی‌سازی اقتصاد بست، متوسط رشد اقتصادی در این تورم صفر و متوسط تورم ۲۵ درصد بوده است، آقای همتی نماینده آقای روحانی است،وقتی از آقای همتی سوال می‌کنیم میگوید من نبودم، با جا خالی کردن می‌خواهید کشور را اداره کنید؟

 

محسن رضایی در باب برنامه‌ی خود در رفع فقر، فساد و تبعیض گفت:

 

سال 1400 سال گشایش و عبور از سختی‌هاست، هشدار می‌دهم که 8 سال آینده چالش‌ها و ابرچالش‌ها پیش رو است، اولین کاری که می‌کنم، از تکرار دولت‌های گذشته جلوگیری می‌کنم.

عبدالناصر همتی در اواخر مناظره خود را مبرا از همراهی دولت حسن روحانی دانست که واکنش رضایی را به همراه داشت: شما می‌گویی به خاطر اختلاف با روحانی کنار گذاشته شده‌اید، شما چرا کنار آقای روحانی ماندید؟ اگر روحانی بینش اقتصادی نداشته پس به دست شما اینکارها را کرده است.

چرا به شعور مردم توهین می‌کنید؟ چرا می‌خواهید دولت‌های گذشته تکرار شود، اگر دولت‌های گذشته تکرار شود، با یک فاجعه رو به رو خواهید شد

 

در جمع‌بندی آخر:

به جای همه دولت مردان کشور از مردم عذرمی‌خواهم، در این دولت جوانگرایی کنار و اعتماد به نفس کشته شد. که با یک دولت جوان انقلابی آن را درست خواهیم کرد.

وی باز تضمین یارانه ۴۵۰ هزارتومانی برای ۴۰ میلیون نفر اولین مناظره را به پایان رساند.

 

نکته دیگر اینکه، محسن رضایی گفته است که متوسط رشد اقتصادی در دولت روحانی صفر بوده است اما نرخ رشد اقتصادی بر اساس روایت بانک مرکزی ایران در هشت سال ۱۳۹۲ تا ۹ ماهه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که متوسط سالانه نرخ رشد اقتصادی در این دوره زمانی حدود یک درصد (۰.۹۴ درصد) بوده است.

 

آنچه در مناظره دوم گذشت؛

امید دیدنی‌ست

 در مناظره قبلی من از ایران و امید به آینده گفتم. در این جا از مردم ایران سخن می‌گویم.از همه اقوام بافرهنگ و تمدن‌ساز ایرانی از آذربایجان که سر ایران است از آقا مهدی باکری، از همت، احمد متوسلیان، از طهرانی مقدم و از همه اقوام ایرانی. 

ایجاد امید در جامعه  

مشکلات مردم با شعار، وعده، شعبده‌بازی و حرف‌های مفت حل نمی‌شود. مشکلات مردم ریشه اقتصادی دارد و با حرف‌درمانی و سخنرانی به نتیجه نمی‌رسد؛ به قول آن دانشجوی شیمی دانشگاه تهران که در حال دست فروشی می‌گفت "ما از گرسنگی امید می‌خوریم" امید دیدنی‌ست، گفتنی نیست و مشاهده‌کردنی است.

پیشنهاد من به رهبر انقلاب؛ نهادهایی وابسته به رهبری است اما همه در خدمت دولت هستند، سپاه پاسداران، ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم، این‌ها نیاز به اصلاحاتی دارند که پیشنهاداتم را خدمت رهبر انقلاب می‌دهم تا امکان بهره‌وری بیشتر از این نهادها را داشته باشیم.

شورای انقلاب فرهنگی واقعا بی خاصیت شده است،  اول از رهبر انقلاب تقاضا می‌کنم که شورای انقلاب فرهنگی را اگر ایشان موافقت کنند  منحل کنم و شورای انقلاب فرهنگی را از این وضعیت خارج کنیم و وضعیت فرهنگی و مساله جوانان را اساسی حل کنیم.

احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا هر دو سرمایه ما، نیاز به اصلاح دارند، اما  نفودی‌ها، بازیگران سیاسی و ماجراجویان زیادی در ساختار سیاسی اجتماعی ما هستند، امروز ما اگر نتوانیم ساختار سیاسی اجتماعی برای آینده ایران درست کنیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

تا پایان انتخابات هستم

حرف راستی در مناظره قبلی گفته شد مبنی بر اینکه کسانی که نمی‌خواهند تا پایان بمانند به مردم اعلام کنند؛ البته با توهین نباید گفته می‌شد. من همانطور که شما احساس کردید تا پایان انتخابات هستم و با همه رقابت می‌کنم. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.