یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

ابوالفضل انقلاب

با تدبیر و نظر امام «حزب الله لبنان» توسط محتشمی پور پایه گذاری شد و در یک روند، حزب الله تشکیل شد و با مقاومت مردم لبنان پیروزی پس از سالها به دست آمد؛ پیروزی ای که افتخار جهان اسلام و اولین پیروزی اعراب در مقابل اسرائیل غاصب بود و شکست های گذشته را جبران کرد. اما متأسفانه اسرائیلی ها بعدها انتقام خود را از سید بزرگوار گرفتند و هر دو دست آقای محتشمی در جریان انفجار بسته پستی انفجاری قطع شد و همان وقت او به حق عنوان «ابوالفضل انقلاب» را به خود اختصاص داد.

پایگاه خبری جماران: قبل از عملیات فتح المبین روانه جنوب شدم. با خود عهدم کردم که تا پیروزی کامل و آزادی خاک وطن در جنوب کشور بمانم و به عهد خود ماندم و بدون حتی یک روز مرخصی تا آزادی خرمشهر در جبهه حضور داشتم. «خرمشهر آزاد شد».

خدایش بیامرزد «حسین شیخ الاسلام» که با بیماری کرونا سال گذشته به خدا پیوست، تلفن زد و گفت، «محمد جان باید سریع برگردی به لبنان بروی». گفتم اتفاقا صدام حسین کمرش شکست و باید به زودی جنگ تمام شود.

حکمی برای من نوشت: «آقای سبحانی به شما مأموریت داده می شود برای همراهی نیروهای اعزامی به لبنان اعزام شوید». گفتم چشم! و سریع به سوریه رفتم.

اولین دیدارم با آقای سید علی اکبر محتشمی پور بود که این روزها در تب و تاب بیماری کرونا و بستری شدنش در ICU آشفته شده ام، بهترین دوست من که روزهای تلخ و شیرین با او داشته ام و مقاومت و ظلم ستیزی و به قول مهندس موسوی «شجاعت» و «صداقت» ویژگی های مهم اوست.

در 10 روز گذشته لحظه ای از آشفتگی خلاص نشده ام و مشغول دعا برای او بوده و هستم.

به آقای محتشمی گفتم این نیروها اینجا چه کار می کنند، الآن که دیگر سوری ها دیگر در حال توافق نا نوشته اند و این نیروها مشکل ساز خواهند شد و مأموریتی هم ندارند. آقای محتشمی هم همین اعتقاد را داشت و همین مطالب را به تهران گزارش نمود.

یک روز در اتاق سفیر دو نفری نشسته بودیم. تلفن زنگ زد و گفتند مرحوم حاج احمد آقا خمینی پشت خط هستند. حاج احمد آقا به آقای محتشمی فرمودند فورا به تهران بیا امام کار مهمی دارد. آقای محتشمی فورا با اولین پرواز به تهران رفت و دستور بازگشت نیروها را گرفت و امام فرمودند که این رفتن ما به لبنان مثل یک توطئه ای است که علیه ما تدارک دیده اند؛ توطئه اسرائیلی است و باید هوشیار باشیم.(قریب به مضمون) البته همین مطلب را ایشان برای روحانیونی که برای تبلیغ ماه رمضان اعزام می شدند هم به طور علنی فرمودند.

امام دستور دادند نیروها برگردند و شما مردم لبنان را راهنمایی کنید و آموزش دهید تا خودشان با خودباوری از خود و کشورتان  دفاع کنند. در عین حال همزمان گفتند «راه قدس از کربلا می گذرد». امام در حقیقت آدرس درست را داد که اول وطن؛ و اینکه ملت ها اول باید خودشان را بازیابند و راه پیروزی را پیدا کنند.

با قاطعیت و تدبیر بسیار خوب سید محتشمی نیروها بازگشتند و با همین تدبیر و نظر امام «حزب الله لبنان» توسط محتشمی پایه گذاری شد و در یک روند، حزب الله تشکیل شد و با مقاومت مردم لبنان پیروزی پس از سالها به دست آمد؛ پیروزی ای که افتخار جهان اسلام و اولین پیروزی اعراب در مقابل اسرائیل غاصب بود و شکست های گذشته را جبران کرد. اما متأسفانه اسرائیلی ها بعدها انتقام خود را از سید بزرگوار گرفتند و هر دو دست آقای محتشمی در جریان انفجار بسته پستی انفجاری قطع شد و همان وقت او به حق عنوان «ابوالفضل انقلاب» را به خود اختصاص داد.

امروز محتشمی مظلومانه با گذراندن سختی های فراوان از سال 88 به این سو به خاطر دفاع از میرحسین موسوی نخست وزیر امام با سختی ها و اهانت های فراوانی افراطیون و منحرفان مواجه شده است. و سرانجام همراه همسر وفادارش به ایوان مولای مظلوم حضرت علی بن ابیطالب(ع) پناه برد؛ تا همین چند روز پیش که به خاطر کرونا به وطن بازگشت.

سید عزیز! حالم بد است؛ به خاطر اتفاقاتی که افتاد و می توانست جور دیگری بیفتد. به خاطر اینکه اگر فرماندهان جنگ بعد از فتح خرمشهر به حرف امام گوش می کردند جنگ تا 6 سال بعد طول نمی کشید. جنگ در همان سال 61 به پایان می رسید و کشوری که ثروت فراوانی داشت گرفتار تحریم و ویرانی نمی شد.

به خاطر اینکه به دلیل اشتباهات و کج رفتاری ها تعریفی که از امام خمینی پس از 43 سال ارائه می شود با واقعیت شخصیت و روحیه امام متفاوت است.

به خاطر اینکه بسیاری، برای توجیه کارهای خود و با تقطیع سخنان امام همان امامی را به نسل جدید معرفی کردند که توجیهی برای کارهای خودشان باشد. 

به خاطر اینکه به مردم نمی گویند امام با ظلم در همه جا جهان مخالف بود؛ اگر در ایران ظلمی می شد، یا در فلسطین یا آمریکای لاتین؛ با همه مخالفت می کرد. اگرچه اولویت امام، رفع ظلم در ایران بود. همانطور که برای دفاع از مرزهای وطن نیروها را از لبنان بازگرداند.

به خاطر اینکه همه حقیقت امام را بازگو نمی کنند و نمی گویند امام هم انقلابی بود هم دیپلمات؛ و همیشه به وزیر و مقامات وزارت خارجه توصیه می کرد که هزار دوست کم است و یک دشمن زیاد. امام بر اساس دیپلماسی پیشنهاد پایان جنگ را داد و همچنین اعزام نیرو به لبنان را اشتباه دانست و فورا این اشکال را معالجه کرد.

به خاطر اینکه مردم را در اداره کشور یک اصل می دانست و هرچند امروز به شکل عجیبی به حضور مردم در صحنه لطمه خورده است و نظارت استصوابی و عبور از قانون که موافقت 4 مرکز نظارتی ملی را کافی می داند متأسفانه سلیقه ها تأثیرگذار بوده است و همگی شاهد بودیم همین دیروز مقام معظم رهبری اعلام کرد که به برخی کاندیداهای ردصلاحیت شده ظلم شده است و از نهادهای مربوطه خواست تا اقدام به رفع ظلم نمایند، اما بیانیه شورای نگهبان و عکس العمل این شورا با بیانیه ناامیدکننده، جبران را به آینده وعده داد؛ وعده ای که مثل وعده سر خرمن است.

سید عزیز! حالم خیلی بد است! برادر بزرگم به خاطر کرونا بستری است. رفیق قدیمی ام و صدها هزار نفر دیگر گرفتار بیماری کرونا هستند، اما شرایط کشور به گونه ای است که مسئولین برای تهیه واکسن و پایان دادن به این بیماری هولناک که جان مردم را می گیرد نمی توانند کاری انجام دهند. گویی جان مردم هم مثل رأیشان دیگر اهمیت ندارد.

خدا رحمت کند آقای مصباح یزدی را که گفته بود مگر مردم حق دارند که رأی بدهند؟! یا همین چند روز پیش آقای آقاتهرانی شاگرد مکتب مصباح همین حرف ها را تکرار می کند و می گوید اگر بیشتر حرف بزنید همه تان را جمع و جور می کنیم. 

من اینجا خواهشی از مسئولین محترم دارم و آن این است که فرصت ها باق مانده را استفاده کند و به عقل و عدالت و زندگی زندگی بازگردید.

سید عزیز! خود شما شاهد بوده اید که مردم چگونه امیدشان به آینده کاهش پیدا کرده و از رأی 98 درصدی به جمهوری اسلامی تا امروز که آخرین انتخابات مجلس را شاهد بودیم به چه درصدی تبدیل شده است. من بسیار نگرانم؛ نگران مردم ایران که مبادا در دام خشونت بیفتند و نگران خود ایران، که مبادا گزندی به آن برسد. 

در این میان کسانی در خارج از کشور گرفتار بغض و کینه و توطئه دشمنان ایران شده اند و برای براندازی تلاش می کنند. 

سید عزیز! اما شما مطمئن باش که دوستان شما همانگونه که بارها گفتید، اسیر این توطئه نخواهند شد و کماکان پاسدار ایران و مردم و آرمان های آزادی و جمهوری اسلامی و استقلال و عدالت خواهیم ماند. ما به آرمان های امام وفاداریم، هرچند که وضع موجود حالت خفگی را ایجاد کرده اما می دانیم که چه نقشه های شومی برای کشورمان دارند. به همین خاطر تن به خشونت و ادبیاتی که نفرت ها را افزایش دهد نخواهیم داد. باز هم  و هزار بار دیگر نیز می گوییم: نه به جنگ، نه به نفرت، نه به خشونت؛ آری به صلح و دوستی و اصلاحات. و امید داریم که راه اصلاحات ادامه پیدا می کند و ما باز هم شاهد پیروزی مردم خواهیم بود.

 

*مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه دولت اصلاحات

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.