همایش «امام خمینی(س) و دنیای معاصر» در حرم امام خمینی(س) برگزار شد و علمای برجسته جهان اسلام و همچنین رهبران ادیان الهی ساکن ایران در این همایش به ذکر دیدگاه های خود در خصوص شخصیت امام خمینی(س) و تلاش ایشان در راستای ایجاد همدلی و برادری در کل بشریت پرداختند.

به گزارش جماران؛ همایش «امام خمینی(س) و دنیای معاصر» با حضور علمای برجسته جهان اسلام و ادیان الهی ساکن ایران عصر پنجشبه(13 خرداد 1400) به صورت مجازی در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی کمساری، سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در ابتدای سمینار بین‌المللی «امام خمینی(ره) و دنیای معاصر»، در جملات کوتاهی ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: در آستانه ۱۴ خردادماه، سالروز عروج ملکوتی امام راحل هستیم، امامی که با نفس مسیحایی خود بر جسم بی‌جان این سرزمین، روحی دوباره بخشید. ابرمردی که در دوران معاصر که از سوی بسیاری از اندیشمندان پایان دین و‌ معنویت تلقی می‌شد، پرچم نهضتی را مبتنی بر ارزش‌ها و معارف دینی به دست گرفت و از پایگاه دین و فقاهت، نهضتی را پایه‌ریزی کرد که در اصلاح دین و دنیای مردم به طور توأمان بکوشد و هر دو را سامان بخشید.

کمساری تصریح کرد: امام، قرائتی از دین را ارائه کرد که بدیلی در عرصه اجرا نداشت. ایشان مردم را صاحبان‌ و حاکمان بر سرنوشت خویش می‌دانست ‌و در این جهت از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. امام(ره)، مردم را دارای حق حاکمیت و حق تعیین سرنوشت می‌دانست و هر عملی را که می‌خواست این حق را تضییع کند، برنمی‌تابید و از صحنه خارج می‌کرد.

وی تأکید کرد: اندیشه امام یک اندیشه فرازمانی، فرامکانی و تاریخ‌ساز است که منحصر به یک جغرافیا و‌ عصر و زمان خاص نیست. مخاطب امام در این حرکت و نهضت، اگرچه در مرحله اول، مردم ایران بودند، اما مخاطبان امام، همه آزادگان و حق‌طلبان بودند.

امروز ما بیش از هر زمان دیگری به راه و پیام و اندیشه و خط امام راحل محتاجیم و امیدواریم بتوانیم این صراط نورانی ترسیم شده از سوی امام را ادامه دهیم

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: این همایش بین‌المللی، پایان یک هفته ‌سمینارهای مختلف علمی و پژوهشی است. در این چند روز، بیش از هفت وبینار و یک‌ نشست علمی از سوی معاونت پژوهشی مؤسسه حفظ و تنظیم نشر آثار امام و پژوهشکده امام(ره) و انقلاب اسلامی پیرامون اندیشه امام راحل برگزار شد.

 

مصطفی رستمی: تحول در دانشگاه ها از اهداف اساسی امام است

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در این همایش گفت: امام راحل به نوعی احیاگر اخلاق، دین، معنویت، مجاهدت و خودباوری در عصر حاضر بود و با نقد جدی دانشگاه ها به عنوان مجموعه هایی که به جای خودباوری به محیط هایی برای تبلیغ تمدن غرب بدل شدند گلایه مند بود. به همین دلیل ضمن اینکه دانشگاهیان جزو پیش قراولان انقلاب اسلامی بودند اما تحول در دانشگاه ها از اهداف اساسی امام است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تأکید کرد: نگاه عمیق امام به اهمیت جایگاه علم، همین تحول به جایی می رساند که علی رغم اینکه خیلی مسیرهای طی نشده داریم اما اتفاقی که افتاده بزرگ بوده است. کشوری که امروز 20 برابر سهم تولید علمی که پیش از انقلاب داشته را به خودش اختصاص می دهد. امام دانشگاه خالی از توحید را دانشگاه در خدمت اجانب می شمارد و خدا را شاکریم همان جریانی که امام مطالبه گرش بود امروز با شکوه و با روسفیدی جریان علمی کشور در حرکت است و ان شاء الله به آن افق ها نایل شویم.

 

ابوالحسن نواب: پیام امام به وسعت بشریت بود

 

حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن نواب نیز در این همایش گفت: با گذشت 32 سال از رحلت امام بزرگوار و عظیم الشأن به نظر می آید که این داغ همچنان تازه است و این صدا و پیام رسا که از سال 1342 شروع شده است هر روز تازه تر و جدیدتر است و برای جهانیان این پیام که این انقلاب بی نام امام هیچ جای جهان شناخته شده نیست بر من که در سراسر جهان صدها بار با گوش خودم شنیدم و با چشم خودم دیدم کسانی که پیام امام برای آنها نجات بخش و رهایی بخش بود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: سال 1362 من به آرژانتین رفته بودم. کشتی داشت برای ایران گندم بار می کرد پیام امام به آمریکای جنوبی رسیده بود. امروز پیام امام از سال 42 زنده تر است. حضرت امام همزمان با انقلاب ایران مسأله فلسطین را مطرح کردند و از همان آغاز نهضت روی مسأله فلسطین تکیه داشتند و امروز می بینیم ارتش های کشورهای عربی هیچ کاری نتوانستند بکنند ولی فرزندان امام که در دانشگاه های جهان تحصیل کرده اند و پیام امام را گرفته اند، امروز وارد عرصه مقاومت شده اند.

وی با اشاره به مسأله فلسطین اشغالی یادآور شد: مقام معظم رهبری طرح رأی گیری از همه ساکنان فلسطین را پیشنهاد کردند و هیچ کس تن به این پیام حق طلبانه نمی دهد می بینیم فرزندان امام به پا می خیزند و موازنه قدرت را در فلسطین به هم می زنند. پیام امام کهنه نشده است، حرف امام قدیمی نشده است، راه امام هیچ فرقی با 42 و 57 نکرده است و من با سفرهایی که به جهان می کنم می ترسم بعضی از ما سردتر از مردم دیگر کشورهای جهان با پیام امام برخورد کنیم.

نواب تأکید کرد: امام وقتی سخنرانی می کرد اصلا کلمه ایران و شیعه نمی گفت و تکیه کلام امام این بود که انبیا آمدند تا بشریت را نجات دهند و به صلح دعوت کنند. پیام امام به وسعت بشریت بود.

 

احمد قلی زاده: امام جوانه امید را در دل ها روشن کرد

 

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین احمد قلی زاده نیز در این هماش گفت: ارتباط امام با خدا بسیار وسیع است و غیر از خدا نمی بیند و به تعبیر مقام معظم رهبری چشم گریان شبانه داشت. چون خودش را شناخت معبرش به سمت خدا بسیار عالی باز شد. کسی که با خدا ارتباط عمیقی دارد، تمام صفات رذیله بیرون می رود و ذوب می شود در مواردی که انتهای آن خدمت مطلق است. مقام معظم رهبری در یکی از سخنان می فرمایند مبادا حضرت امام را با سیاستمداران معاصر قیاس کنید.

رئیس پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی افزود: این شخصیت کاریزماتیک توانایی این را دارد که جهانی را متحول کند. امیدوارم این جوانه امید که امام سال ها پیش در دل ها روشن کردند و به دست ما افتادند ما هم امیدوارانه سرزمینی را درست کنیم که باعث عزت اسلام و مسلمین شود.

 

آیت الله عیسی قاسم: انقلاب اسلامی ایران از مواهب تربیت اسلامی است

 

پس از آن پنل بین الملل این همایش آغاز شد و آیت الله شیخ عیسی قاسم، در این بخش از همایش گفت: انقلاب اسلامی ایران از ریشه ‌های خویش جدا نشده و ریشه‌ های آن از برترین و کریم ترین ریشه‌ ها است. این انقلاب برای اختراع یک اسلام جعلی جدید یا برای افزودن چیزی به اسلام که مکمل آن باشد و آن را مناسب حال و آینده کند پدید نیامد، زیرا اسلام دینی کامل و برای همه زمان‌ هاست.

رهبر نهضت اسلامی بحرین ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران از مواهب تربیت اسلامی است که از نخستین روز ظهور اسلام جریان داشته است. از مواهب تربیت قرآنی صادقانه و تربیت سنت معصومین و همچنین از مواهب قیام عظیم کربلا است، همچنان که فقهای امین و مخلص و علمای صادق و شایسته و منبر حسینی و رضوی و علوی در ساخت جریان رشد یافته پویای اسلامی برای رهبری و هدایت این انقلاب و نخبگان آن و حامیان آن نقش داشته و هدف و رویکرد آن را مشخص نموده و موجب رقم خوردن خواست و اراده بزرگ الهی آن شد.

وی یادآور شد: این انقلاب به طور آشکار تنها با سپردگی به اسلام و نه شرق و نه غرب پا به عرصه گذاشت و در قید و بند و وابسته مسائل قومی و منطقه ای و یا تحجر و یا مدرنیته نبود. معیار این انقلاب تنها حق بود، که این موضوع از سرسپردگی به خداوند و خضوع  در برابر مقام الوهیت او و وابستگی به ربوبیت او و اطمینان به وجوب اطاعت از او و پیروی از دین و شرع او شناخته و آشکار می ‌شود. هویت این انقلاب قرآنی، هدف آن الهی، خط مشی آن ربانی و رهبریت آن اسلامی، خط آن توحید و مقاومت آن در برابر طاغوت و برای نابودی همه انواع ظلم بود.

شیخ عیسی قاسم افزود: یکی از اولین تأثیرات این انقلاب مبارک این بود که مردم ایران خود را احیا کردند و در آنها روحیه انقلابی علیه همه جاهلیت های داخل و خارج ایران و سایر مناطق و در سطح کل جهان ایجاد کرد. انقلاب اسلامی ایران غربت اسلام را به الفت و انس با غیر اسلام را به غربت تبدیل کرد، باعث شد ایرانی جان خود را در قبال اسلام ارزان بداند و فدا کند و اهداف مقدس اسلامی را بر جان و فرزند و همسر خود مقدم بدارد و از همه رویکردهای جاهلی که در هدایت زندگی بشریت با اسلام در تضاد هستند تبرئه جسته و آنها را لعن کند.

وی اظهار داشت: این بیداری عظیمی است که بُردی بزرگ برای ملت ایران و برای اسلام محسوب شد و با به جریان افتادن این بیداری و تاثیرات عملی آن در امت، امت اسلامی جدیدی ولادت یافت که روز به روز به اسلام واقعی نزدیک‌تر می‌شوند و همه جاهلیت‌ها در لباس نو و کهنه را تکفیر کرده و در حال بازگشت به اصالت خودند. شعاع و تاثیر این بیداری اسلامی به ملت ‌های دیگر هم به هر کدام به اندازه ای رسید، تا دید موجود نسبت به اسلام تغییر یابد و صداقت، انسانیت، عظمت و بخشندگی اسلام برای آنها فاش شود.

رهبر نهضت اسلامی بحرین گفت: امروز امت اسلامی در خط انقلاب اسلامی ایران گامی وسیع و بزرگ به سمت آزادی کامل از سلطه بر افکار، روان و اراده ها و همچنین رهایی از سلطه بر سرزمینشان و از لوث طاغوت های داخلی و خارجی برداشته است، آن هم با درک قوی و ایمان کامل به ضرورت بازگشت به اصالت خویش و پایبندی به مطالبه استقلال و آزادی که عزت، اعتبار و آقایی امت را بازمی ‌گرداند. اکنون محور مقاومت این گام را که اولین گام این راه دور و دراز است برداشته، راهی که باید به آزادی و استقلال کامل و نابودی کامل موجودیت رژیم صهیونیستی در فلسطین و پاکسازی مقدسات و ریشه کنی لانه توطئه و فساد در کل سرزمین ‌های امت اسلامی ما ختم شود.

 

شفیق دیوب: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام یکی از مهمترین تحولات جهان را رقم زد

 

به گزارش خبرنگار جماران، شفیق دیوب سفیر سوریه در تهران در سخنرانی خود در این سمینار گفت: ابتدا بسیار خرسندم که در این مکان مبارک و در سی و دومین سالروز رحلت امام خمینی در این همایش باشکوه با عنوان امام خمینی(س) و جهان معاصر در خدمت شما بزرگواران هستم. انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام راحل یکی از مهمترین تحولات در منطقه و جهان در نیمه دوم قرن بیستم را رقم زد.

 

ناصر ابوشریف: هیچ شخصی در طول تاریخ اسلام مثل امام خمینی وجود نداشته که شخصیتش به انبیاء نزدیک باشد

 

ناصر ابوشریف نیز در همایش امام خمینی(س) و دنیای معاصر گفت: به نظر من هیچ شخصی در طول تاریخ اسلام مثل حضرت امام خمینی(س) وجود نداشته که شخصیتش به انبیاء نزدیک باشد. طبعا شخصیت حضرت امام و نقش ایشان بسیار بزرگ بود؛ آن هم در زمانی که اسلام در میان مردم غایب بود.

نماینده جهاد اسلامی در تهران افزود: مهمترین موضوع این است که این انقلاب در واقع تحول بسیار بزرگ و فراگیر بود که همه چیز را تغییر داد و می توانم تنها انقلاب همه جانبه قرن بیستم انقلاب اسلامی ایران بود. طبعا اولین دستاوردی که انقلاب اسلامی ایران به دست آورد آزادی مردم ایران بود اما مهمترین دستاورد پس از آزادی مردم ایران موضوع تأسیس جمهوری اسلامی ایران بود و ایشان تمام ویژگی های رهبری را داشتند.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور دنیا است که در تمام سطوح دینی شایستگی رهبری جهان را دارد و این را امام خمینی(س) ایجاد کردند. الآن وظیفه تمام ما این است که این دولت اسلامی را حفظ کنیم و آن را توسعه و پیشرفت دهیم. ما باید اهداف، اصول و مبانی این دولت اسلامی را حفظ کنیم.

ابوشریف ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران فقط مختص مردم ایران نبود بلکه برای تمام مسلمانان و به نظر من برای تمام بشریت بود و تغییر عظیمی را در منطقه ایجاد کرد و یک سونامی را در کل منطقه ایجاد کرد. دهه 70 شاهد شکل گیری و رشد و نمو گروه های اسلامی بودیم. حتی فلسطینیان در راه پیوستن به اسرائیل بودند و انقلاب اسلامی ایران واقعا باعث رشد اسلام گرایی در کل جهان و به خصوص فلسطین شد.

وی اظهار داشت: الآن ما شاهد هستیم محور مقاومت و جبهه قدس پیش آمده که از برکات جمهوری اسلامی است. اگر امت عربی به وضع قبل باقی می ماند مطمئن باشید که الآن رژیم صهیونیستی و آمریکا بر کل منطقه پیروز شده بودند اما خوشبختانه پیروزی انقلاب اسلامی باعث پیروزی مقاومت در کل منطقه شد.

 

علی یونسی: هیچ واژه ای بیش از وحدت کلمه مورد تأکید امام قرار نگرفته است

 

به گزارش خبرنگار جماران، پس از آن پنل ادیان و مذاهب این همایش آغاز شد و حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی در ابتدای این پنل گفت: امام دو کار بزرگ و تقریبا بی نظیر انجام داد که یکی به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی. این دو کار بزرگ را امام با یک استراتژی انجام داد و امام موفق شد وحدت کلمه، توحید کلمه و انسجام ملی ایجاد کند و توانست اعتماد همه اقوام، ادیان، احزاب و گرایش ها را به دست بیاورد و به حق امام شد.

مشاور امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی رئیس جمهوری افزود: در تاریخ به ندرت این اتفاق می افتد که اجماع عمومی محور یک شخصیت رخ دهد و امام توانست این اتحاد را به وجود بیاورد و با این استراتژی انقلاب را به پیروزی رساند و نظام مورد نظر خودش را برقرار کرد. این استراتژی تا ابد باید برقرار باشد. یعنی همچنان باید همه ایرانیان بدون هیچ تبعیضی مشمول این حرکت باشند و هیچ وقت نباید نظام، دولت و حکومت فرقی بین آحاد ملت ایران قائل شود و باید همه را مساوی بدانید. هیچ واژه ای بیش از وحدت کلمه مورد تأکید امام قرار نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی وظیفه دارد از حقوق آحاد ملت ایران دفاع کند و فرق بین آنها نگذارد، اظهار داشت: یادگار امام قانون اساسی است و قانون اساسی روح نظام جمهوری اسلامی است. این قانون اساسی که حقوق آحاد مردم را به رسمیت شناخته است در جاهای حساس به یک آیه اشاره کرده و تنها آیه ای که کامل در قانون اساسی ذکر شده آیه هشت از سوره ممتحنه است. مخاطب اصلی این آیه مسلمین هستند می فرماید تنها کسانی از مشرکین که با شما سر جنگ دارند مشکل دارید ولی ادیان آسمانی و حتی مشرکینی که با شما سر جنگ ندارند را شما وظیفه دارید با آنها عادلانه و بر اساس اخلاق عمل کنید. این آیه مبنای انسجام ملی و اخلق ما است و با این آیه امام خمینی(س) توانست اعتماد همه مردم ایران را جلب کند.

 

خاخام یونس حمامی: کلام امام برگرفته از کلام انبیاء الهی است

 

خاخام یونس حمامی نیز در این همایش گفت: شاید یکی از بزرگترین تأثیراتی که حضرت امام در دنیای معاصر گذاشتند که به سمت و سویی می رفت که علم و یا فردگرایی جای خدا را بگیرد و باورهای دینی کمرنگ می شد، حضرت امام با درس گرفتن از انبیاء الهی و اخلاق و انسانیت توانستند به همه نشان دهند تعلیمات دینی در همه اعصار و ادوار می تواند جوابگوی نیازهای بشر باشد و کمبودهایی که انسان احساس می کند را دین و باورهای الهی جوابگو است و می تواند انسان را به تعالی برساند. با این دیدگاه حضرت امام تحولی در همه ادیان و جهانیان ایجاد کردند و تأثیر گفتار ایشان باعث شد هر فرد متدین به باورهای خودش نگاه دوباره و آنها را اصلاح کند.

رهبر کلیمیان ایران تأکید کرد: حضرت امام که توحید مذهب ما است انقدر تأثیرگذار بود که هر ایرانی از هر دین و قومیتی را به سوی امام جذب کند و سختی های پس از انقلاب و جنگ تحمیلی را با این باور در کنار همدیگر با همدلی پشت سر بگذارند و همین طور کلام امام چون برگرفته از کلام انبیاء الهی است و در همه ادوار باقی می ماند.

 

اردشیر خورشیدیان: امام پایه و اساس جمهوری اسلامی را بر عدالت قرار داد

 

به گزارش خبرنگار جماران، اردشیر خورشیدیان دیگر سخنران این همایش بود و در سخنان کوتاهی گفت: امام به حقیقت مشترک همه ادیان پی برده بود و پایه و اساس جمهوری اسلامی را بر عدالت قرار دادند که همه به این آموزه انسانی حضرت علی(ع) اقتدا می کنند.

رئیس انجمن موبدان تهران افزود: جمهوری اسلامی ادامه آن است که گرفتن حق آسان و خوردن حق سخت شود. همه یاد گرفتیم انسانی کار کنیم و هرگز حاضر نشویم به خاطر منافع فرقه ای خودمان منافع ملی را زیر پا بگذاریم و به همین دلیل پیش و پس از انقلاب همیشه دوش به دوش همه ملت ایران در چهارچوب قانون اساسی پایبند بوده ایم و خواهیم بود.

 

مارنرسای بنیامین: امام راحل محبوب دل ها بود و خواهد بود

 

مارنرسای بنیامین، اسقف کلیسای آشوری شرق، نیز در این همایش گفت: انقلاب، ایران و کشورمان متعلق به همه ادیان و همه ملت شریف ایران است. در مورد رهبران معنوی در عهد عتیق می توان به موسی اشاره کرد که قوم خود را از اسارت فرعونیان نجات داد. در شخصیت امام راحل و جامعه شناختی امام راحل می توان محبوبیت و قبولیت را اشاره کرد. امام راحل محبوب دل ها بود و خواهد بود و متعلق به همه ملت ایران، مسلمانان و غیر مسلمانان است. همچنین امام مقبول همه بودند و هستند. امام از طریق صندوق آرا انتخاب نشده بود و می توان گفت از طرف خداوند برای نجات ملت ایران انتخاب شده بودند.

 

آرا شاوردیان: امام روح غرور و افتخار ملی را در ملت ایران زنده کرد

 

آرا شاوردیان نیز به عنوان آخرین سخنران این همایش در سخنانی گفت: در تاریخ معاصر نقش امام خمینی در آگاهی بخشی به ملت ها و بینش و دانش نسل جوان منحصر به فرد است. امام راحل انقلابی را رهبری کرد و به پیروزی رساند که با گذر زمان ریشه های آن در دل خردمندان جهان قدرتمندتر می شود. امام راحل متعلق به کشور و ملتی خاص نبود و همواره او را به عنوان حامی مظلومین می شناسیم و جهان باید بداند امروز نیز خط فکری ایشان زده است و در زمان حال و حتی آینده باید از آن الگو گرفت.

نماینده ارامنه شمال در مجلس تأکید کرد: امروز که هر کشوری قصد دارد توانایی های خود را به رخ جهانیان برساند باید به یاد داشته باشیم که احیای تفکر خودباوری مدیون ایشان بود که جز با درک عمیق به مسائل روز و آینده نگری ایشان حاصل نمی شد. امام راحل روح غرور و افتخار ملی را در ملت ایران زنده کرد و پیرو همین بود که تحقق شعار «نه شرقی، نه غربی» به دست آمد.

وی در پایان گفت: امام راحل در باب سیاست توانایی منحصر به فردی در شناخت دوست و دشمن داشتند و از اول دشمنان را شناختند و اعلام کرد. این نکته را نباید فراموش کرد که نظریه امام محدود به یک زمان نبوده و دائم در حال رشد و زنده بودن است. امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند شناخت اصول و قواعد حرکت امام خمینی(س) است که می تواند آن را نجات دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.