علیرضا علوی تبار، عضو شورای سیاسی مجمع ایثارگران، گفت: به این نتیجه برسیم که نیروی نظامی ما نباید به شکل یک حزب مسلح عمل کند. یک نیروی حرفه ای با شأن و منزلت خودش و نقش مناسب در طراحی راهبردهای کشور باشد و کارکردهای او در محدوده خودش تعریف شود. رسانه ملی ما نمی تواند مثل رسانه یک جناح خاص عمل و از امکانات عمومی به نفع یک برنامه خاص استفاده کند. همچنین پوشش نهادهای نظارتی ما باید روی همه باشد و در قانون اساسی ما پیش بینی هایی برای اعمال نوعی از نظارت شده و این نمی تواند به ابزاری برای کشمکش های سیاسی تبدیل شود.

جمعی از اعضای شورای سیاسی حزب مجمع ایثارگران با سیدحسن خمینی دیدار داشتند و گزارشی از کنگره این حزب و موضوعات مطرح شده در جلسات مجازی شورای سیاسی در خصوص مسائل روز و انتخابات را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار جماران، جواد امام در این نشست گفت: در شورای سیاسی حزب تصمیم گرفته شد که مجمع ایثارگران کار انفرادی انجام ندهد و خودش کار انفرادی انجام ندهد و نگاه مجمع این بوده که در قالب جبهه اصلاحات ما حتما باید در انتخاباتی شرکت کنیم که مفهوم انتخابات را داشته باشد و اگر قرار است که انتخابات باشد، حتما باید رقابتی، آزاد، عادلانه و در تراز قانون اساسی باشد و از بحث هایی که تا به حال ما به آن تن داده ایم و به آن متهم شده ایم گذر کنیم و واقعا کاندیدایی را انتخاب کنیم که مورد اقبال جامعه باشد. این کاندیدا باید بتواند مطالبات را پاسخگو باشد و دنبال کاندیدای حداکثری باشیم.

دبیرکل مجمع ایثارگران افزود: در شخصیت هایی که در مجمع ایثارگران مطرح بوده اند، یکی حضرتعالی(حاج سیدحسن خمینی) و یکی هم جناب آقای خاتمی مورد بحث واقع شده اید. آقای خاتمی بنا به دلایلی از ابتدا هم رد کردند ولی بحث ما گفتمان روز و ادبیات متناسب با روز است و آنچه که امروز جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده و نقدهایی که به دوران حضرت امام بر می گردد و متأسفانه 30 ساله بعد از حضرت امام اتفاقاتی افتاده که این را هم در ادامه همان مجموعه دارند معرفی می کنند. آنچه که در این 30 سال باید نگاه و اندیشه امام ترویج می شده و نسل امروز بیشتر با اندیشه امام آشنا می شدند هم مغفول مانده است.

وی تأکید کرد: مستقل از اینکه شما در این عرصه ورود کنید که به هر حال جامعه هم احساس نیاز می کند، این بخش خیلی ضروری تر است که شما ورود کنید و هم بخشی از اینها پاسخ داده شود و هم جایگاه جنابعالی که این کوله بار تجربه، دانش، حضور در حوزه را دارید به تصویر کشیده شود و جامعه هم مستقل از اینکه شما میراث دار حضرت امام هستید، با شخصیت حاج سیدحسن آقا بیشتر آشنا شود. من خواستم جمع بندی مجموعه را بیان کنم و ان شاء الله که امروز بتوانیم با دست پر از این مجموعه خارج شویم.

 

دیدار اعضای مجمع ایثارگران با سید حسن خمینی

 

مهدی کیانی: دنبال کاندیدای حداکثری هستیم

 

مهدی کیانی نیز در این نشست گفت: کنگره اول ما مرداد ماه سال 96 برگزار شد. به دلیل مشکلاتی از طرف وزارت کشور و از طرف خودمان، با تأخیر مواجه شدیم. در غیر این صورت باید کنگره دوم را خیلی زودتر برگزار می کردیم. یک سال کرونا هم مقداری کار ما را به تأخیر انداخت.

عضو شورای سیاسی حزب مجمع ایثارگران افزود: شورای مرکزی که کنگره اول انتخاب کرده بود دبیرکل، شورای سیاسی و هیأت اجرایی انتخاب کردند و تقریبا همه واحدها شکل گرفتند و فعال بودند و یعنی به لحاظ سازمان از خیلی احزاب جلوتر بودیم و شورای سیاسی ما تقریبا هیچ هفته ای تعطیل نشده و جلسات هیأت اجرایی ما به صورت مجازی برگزار شده است. کنگره دوم ما سال 99 برگزار شد و تمام دستور جلساتی که داشتیم به خوبی انجام شد؛ گرچه انتقال کنگره فیزیکی به مجازی مشکلات زیادی داشت و دستورالعمل های وزارت کشور هم عمدتا ناظر بر جلسه حضوری بود.

وی اظهار داشت: از لحاظ بیرونی هم با یک انسجام فکری هم شورای سیاسی ما همواره دنبال این بوده ایم که ما در انتخاباتی شرکت می کنیم و فعال می شویم که کاندیدا داشته باشیم. از رفتن دنبال کاندیدای عاریتی یا دسته دو و سه که هم جبهه اصلاحات بخواهد هزینه های آن را بپردازد و هم ثمره ای نداشته باشد، اجتناب کرده ایم. در مقطعی گفتند که احزاب کاندیدا بشوند ولی حزب ما ذوق زده نشد که بگوییم این افراد از حزب ما کاندیدا شوند و گفتیم دنبال کاندیدای حداکثری هستیم.

 

دیدار اعضای مجمع ایثارگران با سید حسن خمینی

 

غلامرضا ظریفیان: حزب ایثارگران تلاش کرده با جوانان ارتباط داشته باشد

 

غلامرضا ظریفیان نیز در این نشست گفت: ما با پدیده های مدرن به طور طبیعی روبرو نشدیم و پدیده های مدرن خودشان را به ما تحمیل کردند و نارسا با همه مبانی برخورد کردیم؛ از یک طرف احساس نیاز می کردیم و از یک طرف تلفیقی از فرهنگ سنتی ما و فرهنگ مدرن بود. نهایتا حزب، پارلمان و جمهوریت در بستر طبیعی خودش در جامعه ما شکل نگرفت و علی رغم اینکه در قانون اساسی حزب به مشروعیت شناخته شده، به دلیل عدم ارتباط ارگانیک با انتخابات، احزاب نقش اساسی خودشان را در دولت سایه و برنامه های راهبردی ندارند.

عضو شورای مرکزی حزب مجمع ایثارگران با اشاره به اینکه با یک تناقض روبرو هستیم، تصریح کرد: در ایران علی رغم اینکه حزب آن پیوند ارگانیک را ندارند ولی با تعدّد احزاب روبرو هستیم و مثلا 32 حزب اصلاح طلب داریم. کار حزبی در ایران به دلایل عدیده کار سختی است و معمولا در حزب روانشناسی بر جامعه شناسی غلبه دارد. حزب مجمع ایثارگران هم آمد و یک حزب به احزاب دیگر اضافه کرد ولی به دلیل کار ویژه ای که داشت در این یکی دو سال توانست حداقل مسیری که احزاب ما در این 30، 40 سال طی کرده اند را تا حد زیادی طی کند و امیدواریم در کار جدیدش بتواند گام های جدی تری بردارد و نهایتا در نگاه کلان از دل این 32 حزب بتوانیم چهار پنج حزب با کارهای اساسی و بنیادین داشته باشیم که بتواند نقش کلیدی تر داشته باشد.

وی تأکید کرد: غیر از ضعف هایی که باید ترمیم کنیم، ما یک انقطاع جدی با نسل جدید داریم. نوع نگاه نسل زیر 30 سال و فهم او از مسائل آینده ما را رقم خواهد زد و احزاب از این جهت با ضعف های جدی روبرو هستند و حزب ایثارگران هم تلاش کرده با جوانان ارتباط داشته باشد ولی هنوز ضعف داریم و باید تلاش کنیم این را جبران کنیم. هرچند در دوره جدید ما چند عضو خوب زن داریم، ولی همچنان با نقش زنان هم فاصله داریم و باید تلاش کنیم که در آینده چه کاری می توانیم انجام بدهیم.

 

علوی تبار

 

علیرضا علوی تبار: امیدواریم دوستان بتوانند سید حسن خمینی را قانع کنند که نقشی که انتظار می رود را ایفا کند

 

به گزارش خبرنگار جماران، علیرضا علوی تبار نیز در این نشست گفت: به نظر من جمع بندی مدتی که در این بحث ها فعالیت سیاسی شده نشان می دهد که اگر بخواهیم عمل سیاسی مؤثری انجام بدهیم، گفتار و مواضع سیاسی که طرح می کنیم باید دو مخاطب مختلف داشته باشد و با دو گروه بتواند به توافقی برسد. یکی با حکومت و به خصوص هسته اصلی حکومت و یکی هم با مردم و نسل جوان که خواسته هایی دارند. یعنی در واقع گفتار سیاسی ما دو مخاطب اصلی پیدا می کند و ما باید با دو گروه به توافق برسیم تا بتوانیم اثرگذار باشیم.

عضو شورای سیاسی حزب مجمع ایثارگران تصریح کرد: در ارتباط با حکومت به نظر می آید تا در زمینه هایی توافق نشود، نشود با آنها گفت و گو کرد و در واقع برای پذیرش اموری آماده نباشند، چیزهایی را نمی شود پیش برد. من درباره محدوده اختیار بحثی ندارم و می تواند جای خودش بحث شود ولی بالأخره همه هر جایی که حق تصمیم گیری داریم، مسئولیت هم بپذیریم و یا همه به این نتیجه برسیم که یک قوه قضائیه مستقل و بیرون از کشمکش ها، تخصصی و با کیفیت بالا به نفع همه است.

وی ادامه داد: به این نتیجه برسیم که نیروی نظامی ما نباید به شکل یک حزب مسلح عمل کند. یک نیروی حرفه ای با شأن و منزلت خودش و نقش مناسب در طراحی راهبردهای کشور باشد و کارکردهای او در محدوده خودش تعریف شود. رسانه ملی ما نمی تواند مثل رسانه یک جناح خاص عمل و از امکانات عمومی به نفع یک برنامه خاص استفاده کند. همچنین پوشش نهادهای نظارتی ما باید روی همه باشد و در قانون اساسی ما پیش بینی هایی برای اعمال نوعی از نظارت شده و این نمی تواند به ابزاری برای کشمکش های سیاسی تبدیل شود.

علوی تبار تأکید کرد: قبل از هر چیزی ما باید با حکومت خودمان به بسته ای از توافق برسیم که برای فعالیت سیاسی مؤثر و رقابت سیاسی مؤثر بستری آماده شود. از طرف دیگر باید یک جوری با مردم صحبت کنیم. مردمی که حس می کنند رها شده اند و یا خسته و ناامید هستند. باید برای خروج از این وضعیت طرحی داشته باشیم. مردم و به خصوص جوانان معمولا دو نوع سؤال از ما می پرسند. یک سؤال این است که برنامه شما برای حل مشکلات فعلی کشور چیست؟ مثلا برنامه کوتاه مدت شما برای مقابله با فقر یا تورم چیست؟

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از اینکه جواب این سؤال را می دهید و به نظرشان می آید جوابتان منطقی است، سؤال دوم را می پرسند که در چهارچوب ساختار موجود چطور می خواهید این برنامه را پیش ببرید؟ اگر همه می دانند که علت تورم افزایش نقدینگی است، چرا کسی اقدامی نمی کند؟ حتما مانعی وجود دارد و حتما نیرویی وجود دارد که مانع اجرای این برنامه می شود. یا اگر نابرابری بد است، چرا هیچ کس اقدامی برای آن نمی کند؟

عضو شورای سیاسی حزب مجمع ایثارگران اظهار داشت: این دفعه سؤال مردم تخصصی تر شده است. علتش این است که می گویند ما قبلا به شما رأی داده ایم و حرف های شما هم خوب بوده و ما پذیرفته ایم ولی بعد که داخل می روید می بینیم که نمی توانید آن را پیش ببرید. همین باعث شده که ما خودمان هم فکر کنیم به اینکه قبلا توافقی داشته باشیم و بگوییم نمی شود کار را پیش برد.

وی افزود: ایثارگران در مقطعی نشان داده اند که اگر قرار باشد از خودشان و منافعشان بگذرند، می گذرند و این خیلی خوب است و با این تیپ آدم ها راحت تر می توانند حرف بزنند. تو که چیزی برای خودت نمی خواهی، برای آینده کشور چه می گویی؟ به نظر می آید جنابعالی(حاج سیدحسن خمینی) به دلیل اینکه میراث سنگینی روی دوش شما است و تداوم جریانی در تاریخ انقلاب هستید، برای داشتن تأثیر سیاسی علاوه بر کارهای دیگری که باید بکنید و امیدواریم دوستان بتوانند شما را قانع کنند که کار دیگری هم انجام بدهید، باید در پرورش یک گفتار سیاسی هم که این دو وجه را تقویت کند نقشی که انتظار می رود را ایفا کنید.

مشروح سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید خمینی در این دیدار را «اینجا» بخوانید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.