زندگی امام حسین(ع) الگوی بسیار بزرگی است که باید برای همه ما نیز هدف باشد و این مخصوص فرقه یا قوم یا نژاد به خصوصی نیست. این اسطوره متعلق به همه جهانیان و از جمله ما زرتشتیان است. همه ما باید تلاش کنیم که این حقیقت را دنبال کنیم و از تعصبات کم کنیم و نگاهمان به کیفیت باشد.

رئیس انجمن موبدان زرتشتی تهران با تأکید بر اینکه حقیقت همه ادیان الهی یکی است، گفت: زندگی امام حسین(ع) الگوی بسیار بزرگی است که باید برای همه ما نیز هدف باشد و این مخصوص فرقه یا قوم یا نژاد به خصوصی نیست. این اسطوره متعلق به همه جهانیان و از جمله ما زرتشتیان است. همه ما باید تلاش کنیم که این حقیقت را دنبال کنیم و از تعصبات کم کنیم و نگاهمان به کیفیت باشد.

به گزارش خبرنگار جماران، موبد اردشیر خورشیدیان در سلسله نشست های مجازی «چراغی دیگر» خانه اندیشمندان علوم انسانی بر وحدت همه ادیان الهی تأکید کرد و گفت: همه پیامبران خدایی از سوی یک خدای بی همتا آمده ‌اند و با اینکه هر پیامبری به زبان ملت خود سخن گفته است اما در حقیقت یک هدف داشته ‌اند و آن این بوده که انسانیت و اخلاق نیکو به انسان بیاموزند و او را به راه راستین الهی دعوت کنند. حقیقت واحد خداوند  در همه ادیان مقدس یکی است. اهورامزدا، الله، گاد و نظایر اینها همه نامی از یک حقیقت واحد و تنها به زبان متناسب با ملل و امت‌ه ای مختلف هستند.

رئیس انجمن موبدان تهران تصریح کرد: برای مثال، شما می‌گویید «صراط المستقیم» و ما می‌گوییم «راه در جهان یکی است و آن راستی است» و روش رسیدن به این راه را دین اسلام «حی علی خیرالعمل» می داند و ما نیز معتقدیم «پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک». از این جهت خیرالعمل ویژه فرقه به ‌خصوصی نیست و هر اندیشه پاکی که جهان را به سوی آبادانی و پیشرف و مردم را به سوی راستی و نیکی می‌ برد نزد ما محترم است.

نباید گذاشت عده ای از تفرقه و اختلاف انداختن سود ببرند

وی با تأکید بر همبستگی مذاهب مختلف، افزود: مذهب به عنوان طریقت و شریعت راه رسیدن به این حقیقت واحد را به ما نشان می ‌دهد و ما روحانیان در هر لباسی که هستیم باید تلاش کنیم که از طریقت ‌ها و راه راستینی که پیامبران الهی گفته ‌اند دور نشویم و نباید گذاشت عده ‌ای از تفرقه و اختلاف انداختن سود ببرند. همه ما باید همبستگی و وحدت خود را حفظ کنیم، انسانی فکر کنیم و ملی عمل کنیم. از هر قوم و نژادی هستیم همدیگر را بپذیرم به آداب و رسوم یکدیگر احترام بگذاریم و در عین حال، کاری کنیم که از حقیقت واحد دور نشویم.

درس ‌های عاشورا برای زرتشتیان

خورشیدیان با بیان اینکه نه تنها شیعیان که همه ما باید از ایام محترم محرم درس بگیریم، اظهار داشت: ما باور داریم که این ایام برای دین اسلام آیین مقدسی است و مثل همه مذاهب که آیین‌ های خاص خود را دارند این ایام نیز نماد این مذهب است. در ایام کودکی به یاد دارم که ما زرتشیان یزد همراه خانواده به مراسم‌ های مذهبی محرم از جمله مراسم اربعین می ‌رفتیم. این مراسم بسیار ابهت داشت و سنت و آداب ویژه ‌ای مثل نخل ‌برداری را ما در حسینیه ‌ها و خیابان ‌ها تماشا می‌ کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از درس ‌هایی که ما از واقعه عاشورا می ‌گیریم شعور حسینی است، تصریح کرد: اعمال و رفتاری که امام حسین(ع) انجام داده ‌اند برای این بوده است که نه تنها پیروان خودشان بلکه در همه جای جهان، مردم یاد بگیرند که در مقابل ظلم و بیداد و ناراستی بایستند. حتی اگر قدم کوچکی بردارند اما حق را بشناسند و از حق دفاع کنند. هرگز حق کسی را ضایع نکنند و اجازه ندهند کسی حقشان را زایل کند. حتی در گام بلندتر، با حق‌جویان دیگر متحد شوند و از حقیقت دفاع کنند.

رستاخیز امام حسین(ع) و یک حقیقت واحد

رئیس انحمن موبدان تهران ادامه داد: آنچه ما شنیده ‌ایم این است که امام حسین(ع) به دعوت مردم کوفه قیام کردند و این دعوت در شرایطی بود که کسی بر آنها حکومت می‌ کرد که نهایت ظلم و بیداد را به نمایش گذاشته بود و در تاریخ نظیر آن ظلم ‌ها کم است. به تعبیری، حکومت وقت ضحاک‌گونه فعالیت می‌ کرده است و حسین(ع) فریدون ‌وار بر می ‌خیزد.

وی تأکید کرد: همه جهانیان در هر ملت و قوم و مذهبی در تاریخ خود قهرمانانی دارند که به قدری عجیب بوده ‌اند که تبدیل به اسطور شده ‌اند. کسانی که الگوی تمام‌ عیار برای رسیدن به حقیقت می ‌شوند. قله ‌هایی که شاید رسیدن به آنها برای همه میسر نباشد اما همه ما در تلاشیم که به آن دست یابیم. امام حسین(ع) یکی از این اسطوره ‌های تاریخ است. امام حسین(ع) از جان و مال و همه دارایی خود گذشته است تا به مرحله‌ ای برسد که خوشبختی خود را در خوشبختی دیگران جست‌ و جو کند.

خورشیدیان افزود: زندگی امام حسین(ع) الگوی بسیار بزرگی است که باید برای همه ما نیز هدف باشد و این مخصوص فرقه یا قوم یا نژاد به خصوصی نیست. این اسطوره متعلق به همه جهانیان و از جمله ما زرتشتیان است. همه ما باید تلاش کنیم که این حقیقت را دنبال کنیم و از تعصبات کم کنیم و نگاهمان به کیفیت باشد. همانطور که شاعر بزرگی می ‌فرماید «جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه/ چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند».

وی اظهار داشت: با مطالعاتی که من داشته ‌ام فکر می ‌کنم سخن تمام پیامبران در بخش حقیقت یکی است و این تفاوت در طریقت‌ ها و شریعت ‌ها است که روش و قواعدی برای طی مسیر دارند که حتی در بین مذاهب یک دین هم طبیعتاَ دارای اختلاف است.

رئیس انجمن موبدان تهران تأکید کرد: چنین اختلاف‌ هایی نباید موجب تفرقه و همان اصطلاح «جنگ هفتاد و دو ملت» شود. لذا یک گزاره داریم؛ همبستگی زمانی به وجود می ‌آید که حقیقت را ببینیم و به طریقت و شریعت دیگران احترام بگذاریم و به اصطلاح، بگذاریم هرکسی آن گونه که فکر می ‌کند وضو بگیرد. چون هدف یکی است و آن ستایش خدا است و چقدر خوب است که شاعران ما همیشه اهل مدارا بوده‌ اند و این تصویر زیبا از تنوع و همبستگی را در آثار خود منعکس کرده اند. چیزی که ما روحانیون هم باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی اظهار داشت: همه ما انسان ‌ها دلمان می‌ خواهد انسانیت و اخلاق نیکو، حقوق دیگران، صلح، آرامش و دوستی برقرار شود و اگر قرار است مقابل ظلمی بایستیم با تمام قدرت و در چهارچوب قانون اقدام کنیم. چرا که رسیدن به حقیقت کار آسانی نیست و مسیر دشواری دارد.

قیام امام حسین(ع) سرلوحه ای برای ایستادگی در مقابل زورمندان

خورشیدیان افزود: در باب شور حسینی، نه تنها بنده بلکه همه جهانیان که دلشان در گرو حقیقت است آیین عزاداری امام حسین(ع) را دوست داریم و در آن شرکت می ‌کنیم تا در ایجاد همبستگی شریک باشیم. در بخش شعور حسینی نیز ما زرتشتیان همواره اندیشه کرده‌ ایم. برای مثال، در جنگی که صدام حسین به ما تحمیل کرد و آن را دفاع مقدس نامیدیم و این مفهوم دفاع مقدس مفهومی حقیقی است که ما بر آن اتفاق نظر داریم که جنگ نامقدس و دفاع، مقدس است. درباره حرکت امام حسین(ع) هم همین است. قیام امام حسین(ع) مقدس است چرا که سرلوحه‌ ای می ‌شود برای هر کسی که می‌خواهد در مقابل زورمندان جهان ایستادگی کند.

ما را در غم خود شریک بدانید

دکتر خورشیدیان خطاب به عزاداران حسینی اظهار کرد: ما خود را در غم شما شریک می‌دانیم و این واقعه را به شما تسلیت و آرامش‌باد می‌گوییم و امیدواریم پیام‌ هایی که در حرکت عاشورایی امام حسین (ع) است که همانا پیام مشترک همه انسان ‌های راستین و بزرگان ادیان مختلف هستند باعث شود ما بتوانیم به یک همبستگی برسیم.  همبستگی که نظیر آن را در دفاع مقدس تجربه کردیم. زمانی که ما جامعه زرتشتیان هم در دفاع از میهن شرکت و نسبت به جمعیت خودمان شهدای بسیاری را تقدیم کردیم.

وی در پایان گفت: زرتشتی ‌ها در بخش حقیقت دین با مسلمانان اشتراک دارند. می ‌خواهیم انسان ‌هایی زاینده و تولیدکننده خیر و نیکی باشیم. در دین ما و در همه ادیان، حقیقت یکی است و آن اینکه باید با دروغ جنگید. چون بزرگترین دشمن بشر دروغ است. اگر قرارمان را با امام حسین(ع) بر این بگذاریم که اندیشه و عمل ما یکی شود، شرایط متفاوت شده و بدی ‌ها از بین می ‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.