سید حسن خمینی با اشاره به همه گیری کرونا، گفت: یکی از علل اینکه این بیماری این مقدار همه را می ترساند این است که فقیر و غنی را به یک اندازه می کشد. اگر این بیماری مختص فقرا بود، آنگونه که باید جامعه جهانی را نمی ترساند. چون اغنیا هم از آن راه فراری ندارند، لذا همه با هم از آن پرهیز می کنند.

سید حسن خمینی  با بیان اینکه بعضی از قصه های کرونا تلخ ولی درس آموز است، گفت: تحریم های بسیار ظالمانه ای که در کشور پدید آورده اند عامل فقر، پایین آمدن سطح درآمدها و سختی های شدید بر مردم شده است. علاوه بر آن ضعف مدیریت هم وجود دارد. علاوه بر اینها، بیکاری هایی اضافه شده است که به دلیل شیوع کرونا در همه جهان رخ داده است؛ همه این واقعیت ها می طلبد که خدمت رسانی در همه بخش ها، به خصوص در شهرداری، بیشتر شود.

 

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم پنجاهمین سالگرد تأسیس بهشت زهرا(س) گفت: بهشت زهرا(س) پیوند قریبی با مرگ دارد و مرگ هم واقعی ترین واقعیتی است که البته معمولا کسی آن را باور نمی کند.

 

سید حسن خمینی افزود: مرحوم صدوق روایتی از امام صادق(ع) را نقل می کند که «ما خَلقَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ یَقینا لا شَکَّ فیهِ أشبَهَ بشَکٍّ لا یَقینَ فیهِ مِن المَوتِ». یعنی «خداوند عزّ و جلّ هیچ چیزى مانند مرگ نیافریده است که در عین آنکه یقینى است و هیچ شکّى در آن نیست، چونان شکّى است که در آن [کمترین] یقینى نباشد». اگر مرگ را باور داشتیم طبیعتا به گونه دیگری زندگی می کردیم.

 

سید حسن خمینییادآور شد: بسیار می گوییم و هر روز هم بر سر و دست می گیریم که «مرگ به عنوان واعظ کافی است». اما ما معمولا به این امر توجه نداریم؛ یقینی که شکی در آن نیست را شبیه ترین چیزها به شکی می دانیم که یقینی در آن نیست.

 

سیدحسن خمینی با اشاره به آیه «کل نفسٍ ذائقة الموت»، گفت: همه انسان ها و همه جانداران مرگ را می چشند. بعضی جاها قرآن می گوید، در هرجایی باشید مرگ شما را درک می کند اما در این آیه می گوید شما مرگ را می چشید. بعضی از مفسرین تعبیر لطیفی دارند و می گویند این یکی از ادله حیات پس از مرگ است. یعنی مرگ را می چشید و پس از آن شروع دوباره ای دارید و پایان شما نیست.

 

سید حسن خمینی تأکید کرد: هر کاری که در اینجا انجام دادید، روز قیامت تماما وفا می شود. یعنی هر مقدار کاری که انجام داده اید اجر شما را وفا می کنند. بسیاری مفسرین هم گفته اند، نه اینکه جزای عمل را می بینید؛ خودش را می بینید. «این جهان کوه است و فعل ما صدا/ باز می آید صداها را صدا». اگر خوبی کردید خوبی می بینید و اگر بدی کردید بدی می بینید.

 

سید حسن خمینی افزود: در ادامه این آیه می فرماید، کسی که از آتش دور و وارد بهشت شد، سعادت پیدا کرده است. زندگی دنیا هم هیچ چیزی جز یک متاع نیست. می گوید کالایی است که باید آن را بفروشید و در ازای آن نفع ببرید. این کالا را به قیمت مناسب بفروشید.

 

اگر کرونا مخصوص فقرا بود، جامعه جهانی را نمی ترساند

سید حسن خمینی گفت: انسان وقتی از بهشت زهرا(س) عبور می کند، مانند همه آرامستان های دیگر، دائما باید با خودش این مسأله را مرور کند. بعضی وقت ها به تعبیر امام «تقارب آجال» می شود. یعنی مرگ ها به انسان نزدیک تر و ملموس تر می شود. مثل روزگار فعلی ما که کرونا می آید و همه را می گیرد. البته یکی از علل اینکه این بیماری این مقدار همه را می ترساند این است که فقیر و غنی را به یک اندازه می کشد. اگر این بیماری مختص فقرا بود، آنگونه که باید جامعه جهانی را نمی ترساند. چون اغنیا هم از آن راه فراری ندارند، لذا همه با هم از آن پرهیز می کنند.

 

سید حسن خمینی با بیان اینکه این روزگار شرایط خاص خودش را پیدا می کند، ادامه داد: روز اول عید، لحظات تحویل سال، من به حرم آمده بودم و با رئیس سازمان بهشت زهرا تماس گرفتم و دیدم آنها در همان ساعت هم مشغول کفن و دفن هستند. واقعا چون مرگ تعطیل بردار نیست، خدمات مرگ هم تعطیل بردار نیست. به خصوص اینکه چنین حادثه ای پیش می آید و فراز و فرودهایی پیدا می کند و متأسفانه الآن در یک دوره فراز آن هستیم.

 

بعضی از قصه های کرونا خیلی تلخ، ولی درس آموز است

سید حسن خمینی یادآور شد: بعضی از قصه های این روزهای کرونا خیلی تلخ است؛ ولی درس آموز است و بعدها انسان باید آنها را بیشتر مرور کند.

 

 قانون باید نسبت به همه یکسان اجرا شود

سید حسن خمینیدر بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان بهشت زهرا(س) نمونه ای از قانونی است که باید در همه کشور اعمال شود. البته این مختص بهشت زهرا(س) نیست و مختص به همه گورستان ها است. همان طور که قانون مرگ حق است و ضعیف و غنی نمی شناسد، باید قانون زندگی هم  نسبت به همه یکسان اجرا شود.

قانونی که وقتی به قدرت می رسد تیغش نمی برد، همان بهتر که از بیخ برداشته شود

 

سید حسن خمینی ادامه داد: شما کارکنان در بهشت زهرا(س) با اینکه فردا خدا این مرده را می بخشید و یا نمی بخشد، نباید کاری داشته باشید و نمی توانید کاری هم داشته باشید؛ خبری هم از او ندارید. ما نمی دانیم فردا چه کسی مورد بخشش خدا واقع می شود و چه کسی مورد بخشش واقع نمی شود؛ که باید از آن به خدا استعاذه ببریم.

 

سید حسن خمینی افزود: شیخ ابوالحسن خرقانی گفته که دو جمله خیلی من را تکان داد. یک بار دیدم مستی در خیابان می رود و به او گفتم مراقب باش زمین نخوری. مست پاسخ داد من زمین بخورم مهم نیست؛ تو مراقب باش زمین نخوری که خلقی با زمین خوردن تو زمین می خورند. یک بار هم ابوالحسن به یک نفر می گوید مراقب آخرتت باش؛ طرف مقابل جواب می دهد مگر تو از آن طرف خبر داری؟! مگر می دانی چه کسی عبور می کند؟!

 

بهشت زهرا(س) نماد تساوی است

یادگار امام با بیان اینکه بهشت زهرا(س) از یک جهت نماد تساوی است، تصریح کرد: همه در برابر قانون مرگ مساوی هستیم. باید این در قانون زندگی هم جاری باشد. همه در برابر قانون زندگی هم باید مساوی باشیم. اگر قرار است لطفی صورت بگیرد، اتفاقا قانون باید به نفع فقرا و غیر قدرتمندان تفسیر شود؛ به تعبیر امام، به نفع مستضعفین تفسیر شود. قانونی که وقتی به قدرت می رسد تیغش نمی برد، همان بهتر که از بیخ برداشته شود.

 

ضعف مدیریت وجود دارد

وی با اشاره به اینکه شرایط کشورمان سخت است، افزود: واقعیت این است که دشمنان قسم خورده ای داریم. تحریم های بسیار ظالمانه ای که در کشور پدید آورده اند عامل فقر، پایین آمدن سطح درآمدها و سختی های شدید بر مردم شده است. علاوه بر آن ضعف مدیریت هم وجود دارد. علاوه بر اینها، بیکاری هایی اضافه شده است که به دلیل شیوع کرونا در همه جهان رخ داده است؛ همه این واقعیت ها می طلبد که خدمت رسانی در همه بخش ها، به خصوص در شهرداری، بیشتر شود.

 

سیدحسن خمینی اظهار داشت: نمونه بیشتر شدن خدمات شهرداری را ما در بحث کرونا دیدیم و جا دارد که من از شهردار متخصص تهران که شاید از متخصص ترین کارشناسان حوزه شهرسازی باشد که هم سابقه و هم تخصصش را دارد، توانمند، باهوش، متعهد و با عزم، تقاضا کنم که شهرداری وجهه کمک و خدمتش را برای این دوره سخت قرار دهد. سختی هایی که از تحریم ها پدید آمده و ان شاء الله خداوند لطفی کند و برداشته شود.

 

وی ادامه داد: کشور ما بیش از صدسال است که وابسته به نفت بوده است. یعنی در طول 120 سال گذشته نفت درآورده ایم و زندگی کرده ایم. هر وقت قیمت نفت خیلی بالا رفته دچار بیماری های هلندی اقتصاد شده ایم و وقتی خیلی پایین آمده دچار مشکلات دیگری شده ایم. در دوره هایی تدبیر کرده ایم؛ ولی چه کسی است که نداند درآمد عمده کشور به نفت و مشتقات نفتی بر می گردد و امروز هم تحریم ها هست و ضعف مدیریت ها و عدم توجه به نقاط اصلی و برجسته کردن بعضی فروع به جای بعضی اصول هم هست که ان شاء الله باید اینها را هم مرتفع کنیم.

 

شورای شهر بسیار خوب، باهوش و با همتی در تهران وجود دارد

یادگار امام تأکید کرد: شورای شهر بسیار خوب، باهوش و با همتی در تهران وجود دارد. شهرداری نیز می تواند و باید، یکی از الگوهای برجسته کمک به اقشار فقیر و مستضعف باشد. البته کسانی که از بیرون به تهران نگاه می کنند، خیال می کنند شهر تهران شهر طبقه متوسط به بالا است؛ در حالی که در شهر تهران هم دهک های ضعیف بسیاری داریم. شاید افرادی باشند که حتی از دهک های 9 و 10 روستایی هم درآمد کمتری دارند؛ باید آنها هم مورد توجه قرار بگیرند، که البته این مورد توجه دوستان بوده و هست.

 

وی در پایان با اشاره به سالگرد تأسیس بهشت زهرا(س) گفت: 25 تیر ماه سال 49 سنگ بنایی نهاده شده که امسال 50 سال از آن روز گذشته است. سال های دیگر هم خواهد آمد و 100 سال دیگر ما نیستیم و کسانی می آیند و صد و پنجاهمین سالگرد بهشت زهرا(س) را برگزار می کنند. اگر خوب باشیم از ما نام خوب می ماند و اگر خدای ناکرده بد باشیم، به نام نیک از ما یاد نمی کنند. ما می مانیم و اعمالمان و این بهشت زهرا(س) که نمادی است از اینکه همه در کنار هم در مساوات می مانیم.

 

 

تقدیر شهردار تهران از پرسنل بهشت زهرا(س)

در این مراسم که جمعی از شخصیت ها و مدیران شهری همچون مهندس علی اشراقی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی و احمد مسجدجامعی نیز حضور داشتند، شهردار تهران طی سخنانی با تشکر از زحمات پرسنل بهشت زهرا گفت: کارمندان بهشت زهرا هر روز به مردمی که دچار مصیبت شده اند خدمات می دهند و در سخت ترین شرایط کشور و شهر تهران این سرویس ها قطع نشده و در موارد حاد محدود به حریم شهر تهران هم نبوده است. بیش از 50 سال این خدمات ادامه داشته است.

شهردار تهران تأکید کرد: بهشت زهرا(س) یکی از منظم ترین و رضایت بخش ترین سازمان های شهرداری تهران بوده و نظرسنجی ها هم همین را نشان می دهد. از همه مهمتر اینکه مزین به عزیزانی است که پیش و پس از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و امام راحل که این شهیدان را در دل خودش جای داده است.

 

مرکز ایزوله بهشت زهرا در حال ساخت است

به گزارش جماران، سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) نیز در این مراسم گفت: به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس بهشت زهرا(س) برنامه های متنوعی از جمله رونمایی از چند جلد کتاب و انتشار تمبر سراسری در نظر داشتیم؛ اما به علت شیوع کرونا لازم دیدیم که همه این مراسم ها لغو شود. اما جای دارد که از حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی تشکر کنیم که فرصت برگزاری این مراسم را به ما دادند. ایشان فرمودند که ما در حرم امام پذیرای مدیران ارشد سازمان بهشت زهرا هستیم. 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بهشت زهرا سالیانه 60 هزار متوفی را پذیرش می کند که یک پنجم ظرفیت کشور است. 10 میلیون کیلومتر ناوگان حمل متوفی ما سالیانه در کشور راه می رود و پنج میلیون کیلومتر در شهر تهران مأموریت انجام می دهد. تا امروز بالغ بر یک میلیون و 700 هزار نفر در سایت بهشت زهرا(س) پذیرش شده اند. بهشت زهرا مدفن 30 هزار شهید است که چهار هزار نفر آنها شهدای گمنام و 250 شهید مدافع حرم هستند. دو هزار و 500 نفر از مشاهیر، نام آوران و بزرگان این سرزمین در بهشت زهرا دفن هستند.

 

خال افزود: نوسازی کامل آمبولانس های شهر تهران و داخل بهشت زهرا(س)، بازسازی پنج آرامستان تاریخی شهر تهران، مکان یابی آرامستان های شهر تهران، بزرگترین هوشمند سازی تاریخ بهشت زهرا، افتتاح ورزشگاه، حل مشکل قطعه هنرمندان و شهدای مدافع حرم از جمله پروژه های اجرا شده در دوره جدید مدیریت شهری برای بهشت زهرا(س) بوده است.

 

وی تأکید کرد: در تمام این 50 سال بهشت زهرا(س) در کنار مردم ما بوده و شاه بیت این غزل، کرونا است. کرونا بازتعریف جدیدی از بحران در بهشت زهرا(س) است. در کرونا بهشت زهرا واقعا پوست می اندازد و به یک چالاکی عظیم بدل می شود. کرونا یک بحران بی سابقه و غیر قابل تصور بود و همچنان ادامه دارد. در همین ایام آقای دکتر حناچی دستور ساخت مرکز ایزوله بهشت زهرا(س) را داد و بودجه آن دیده و نقشه های آن آماده شده و در مرحله اجرا قرار دارد. این هم یکی از برکاتی است که در تاریخ بهشت زهرا(س) می ماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
15 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.