نشست خبری «تأثیر انتخابات انگلیس بر سیاست های خاورمیانه ‌ای غرب» با همکاری خبرگزاری قدس و جمعیت دفاع از ملت فلسطین، در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، سید مصطفی خوش چشم، استاد دانشگاه و تحلیگر امور بین الملل، در ابتدای این نشست به عواقب و نتایج انتخابات انگلستان برای ساکنان بومی و غیر بومی این کشور پرداخت و گفت: سیاست بریتانیا در طول این سال ها تبعیت از آمریکا بوده است. از جمله سیاست هایی که انگلیس طی سال های گذشته و به ویژه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا دنبال کرده ممنوعیت ورود مهاجران رنگین پوست(خصوصا آسیایی) به انگلیس بوده است.

وی افزود: در کشورهایی مانند انگلیس سیاست عوام فریبانه ای شکل گرفت که مردم این کشور را به سوی احقاق شعار «حاکمیت خود را در مرزها به دست آوریم و مهاجرین را از اتحادیه اروپا بیرون ببریم و از کشورهای منطقه بهترین بهره برداری را بکنیم» سوق داد و به این واسطه چنان فشاری ایجاد کردند که قدرت تحلیل اقتصادی مناسبی در جامعه انگلیس شکل نگیرد و انگلستان به سوی برگزاری رفراندوم رفته و تصمیم به جدایی از اتحادیه اروپا را در دستور کار خود قرار دهد.

خوش چشم یادآور شد: عواقب خروج از اتحادیه اروپا در پارلمان انگلیس بررسی شد و نتایج تحقیقات نشان داد که عواقب اقتصادی بسیار بدی برای انگلستان رقم خواهد خورد. به عبارتی دیگر تضعیف اقتصادی لندن منجر به وابستگی بیشتر انگلیس به آمریکا می شود و این کشور تبدیل به قدرت کوچکتر و مطیع آمریکا خواهد شد.

وی ادامه داد: از عواقب دیگر این تصمیم، جنجال ها و درگیری هایی است که با طرف‌ های اسکاتلندی و ایرلندی ها به خاطر نداشتن مرز مشترک اسکاتلند با اتحادیه اروپا و ایجاد مرز به وجود خواهد آمد. علاوه بر این، با پرداخت گمرک در اسکاتلند اقتصاد انگلیس ضربه می خورد و دعواهای حاکمیتی به وجود می آید. بریتانیای کبیر دچار اختلافات شدید داخلی شده و شاید چیزی به عنوان بریتانیای کبیر در ده سال آینده باقی نماند. همچنین اگر بریتانیا وابسته آمریکا شود پیروی بیشتری از سیاست های ترامپ و امریکا خواهد شد.

 

این تحلیلگر مسائل بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شباهت های موجود میان نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، گفت: جانسون شباهت هایی با ترامپ دارد و سعی می کند در سبک و سیاق عوام فریبی و پوپولیستی رفتار کند. از سویی دیگر جانسون با پیروی از سیاست های دونالد ترامپ، پروژه مهاجرت معکوس و جداسازی بومی و غیر بومی در انگلستان را کلید زده است و به طور حتم بیشترین فشار بر مهاجران و رنگین پوستان و مسلمانان این کشور خواهد بود.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم سیاست های ضد انسانی جانسون در قبال شهروندان غیر انگلیسی و همچنین مسلمانان را به طور مشخص بیان کنیم باید به شعارهای انتخاباتی حزب محافظه کار در راستای توقف کلیه فعالیت های جنبش تحریم رژیم صهیوینستی و منع سرمایه گذاری موسوم به BDS اشاره کنیم.

خوش چشم ادامه داد: علاوه براین بوریس جانسون، سیاست های ضد فلسطینی مانند به رسمیت شناختن بلندی های جولان سوریه به نفع صهیونیست ها و انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و سرکوب فلسطینیان توسط دونالد ترامپ را در دستور کار قرار خواهد داد. همین مسئله در مورد ایران و سیاست های برجام نیز صِدق می کند.

وی در پایان تأکید کرد: انگلیس با این اقدامات و سیاست گذاری های غلط خود هزینه های بسیار زیادی را متحمل خواهد شد.

رضا باقری نیز به بررسی ابعاد پیروزی بوریس جانسون رهبر در انتخابات اخیر انگلیس پرداخت و گفت: در سیاست خارجی کشورها یک سری اصول کلی و همه جانبه حکمفرما است و هیچگاه با تحولات در احزاب مختلف تغییر نمی کند. ولی یکسری مسائل جزئی و حاشیه ای است. مانند سیاست های حزبی که همیشه در معرض تغییر و جایگزینی هستند. کشور ما نیز باید مراقب این تغییرات در کشوری مانند انگلیس باشد و از این تغییرات به بهترین شکل خود استفاده کند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر سیاست انگلیس پس از وقوع جنگ جهانی دوم همواره برپایه پیروی از خطی مشی سیاسی واشنگتن بوده و حتی با تغییر نخست وزیر و حزب سیاسی روی کار تغییر چندانی نکرده است.

این استاد دانشگاه  با تشریح ساختار سیاسی بریتانیا و نوع اداره سیاست خارجی این کشور یادآور شد: بریتانیا سیستمی است که شدیداً به حزب گرایی تمایل دارد و دو حزب معروف این کشور یعنی حزب محافظه کار و حزب کارگر از مدت ها قبل در ساختار سیاسی بریتانیا فعالیت های گسترده ای هم در عرصه سیاست داخلی و هم در عرصه سیاست خارجی داشته اند.

وی افزود: نگاه به نخست وزیران پیشین و نوع تصمیم گیری آنها که بعضا با مخالفت های شدیدی در حزب خودشان نیز همراه بود، نشان می دهد که باید به پیشینه حزبی و حتی سابقه فرد نخست وزیر نیز نگاه دقیق تری انداخت. اکنون که جانسون در رأس تصمیم گیری انگلیس قرار دارد بسیار مهم است که بدانیم چه سیاستی در قبال ایران و فلسطین و کشور خاورمیانه اتخاذ خواهد کرد.

باقری تأکید کرد: در بعد سیاست خارجی، انگلیس طی 250 سال گذشته حضور نظامی و اقتصادی پررنگی در خاورمیانه و به ویژه در کشورهای خلیج فارس داشته است. البته طی سال های اخیر لندن از حضور خود در منطقه کاسته و بیشتر توجه خود را به مسائل داخلی معطوف کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به به پیروی سیاست های انگلیس از ایالات متحده آمریکا، اظهار داشت: انگلیس پس از جنگ جهانی معاهده های زیادی با کشورهای خلیج فارس ایجاد کرد و حتی قرارگاه های نظامی زیادی در این کشورها ایجاد کرده و به دنبال حضور پررنگ تر در خلیج فارس است. بخشی از این سیاست به خاطر تبعیت بی چون و چرای این کشور از واشنگتن است.

این کارشناس مسائل بین المللی گفت: یکی از بحث هایی که این روزها مطرح است، استفاده از منافع کشورهای خاورمیانه است، خود بریتانیا نفت دارد ولی محدودی است. در حال حاضر دو نوع نگاه به تصمیم بوریس جانسون مبنی بر اجرای برگزیت وجو دارد. اول نگاه اقتصادی و تجاری به منطقه خاورمیانه و خلیج فارس است و دوم اینکه با خروج از اتحادیه اروپا لندن می تواند بدون رعایت بندهای قوانین این اتحادیه راحت تر از قبل در جهان نقش ایفا کرده و حتی زمینه های استعما ردر کشورهای آسیایی و آفریقایی را نیز فراهم کند.

وی ادامه داد: علاوه براین، برخی از تحلیلگران معتقدند، انگلیس با اجرای برگزیت می خواهد کشورهای مشترک المنافع را استثمار کند و آمریکا نیز قصد دارد تا این کشور را به عنوان جایگزین خودش در معادلات جهانی معرفی کند.

باقری در ادامه به شعارهای انتخاباتی حزب محافظه کار انگلیس در راستای سلب آزادی بیان از گروه های آزادی خواه انگلیسی اشاره و تأکید کرد: با اعلام تصمیم حزب محافظه کار انگلیس در راستای ممنوعیت تحریم کشورهای خارجی (به طور مشخص رژیم اسرائیل) این موضوع کاملا آشکار شد که بوریس جانسون به دنبال حمایت از رژیم صهیونیستی است.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص خطر تجزیه بریتانیا با اجرای برگزیت تصریح کرد: در اسکاتلند همه حزب ها شعبه دارند و اکثریت مردم اسکاتلند مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند؛ چرا که اجرای برگزیت فشارهای اقتصادی زیادی به این دولت و دیگر دولت های وابسته به بریتانیا وارد می کند و با اجرای برگزیت زمینه استقلال و تجزیه طلبی در این دولت ها پررنگ خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.