نمایندگان مجلس عوام انگلیس از یک سو به طرح بوریس جانسون برای خروج از اتحادیه اروپا رای «موافق» داده و از سوی دیگر با زمان‌ بندی نخست‌ وزیر «مخالفت» کردند. سفرای اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه با یکدیگر در این خصوص دیدار می‌ کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین نوشت: پارلمان انگلیس به کلیات طرح «بوریس جانسون» نخست وزیر این کشور برای توافقنامه برگزیت (جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا) رای مثبت داد اما زمان‌ بندی پیشنهادی وی را رد کرد. اگر طرح دوم جانسون رای می‌ آورد این کشور می‌ توانست طبق اصرار و خواسته جانسون، اتحادیه اروپا را در تاریخ 31 اکتبر (9 آبان) به‌ طور رسمی ترک کند.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس در نخستین رای‌ گیری با 329 رای موافق و 299 رای مخالف به کلیات توافق برگزیت که بین نخست وزیر انگلیس و اتحادیه اروپا حاصل شد، رای مثبت دادند. این برای نخستین بار بود که نمایندگان پارلمان انگلیس به توافقنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای مثبت می‌ دهند. در این رای‌ گیری یک اتفاق خاص نیز رخ داد. 19 نماینده حزب کارگر که حزب مخالف دولت است، با کلیات طرح بوریس جانسون موافقت کردند.

اما در رای‌ گیری دیگر نمایندگان مجلس عوام، جدول زمانی جانسون برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا تاریخ 31 اکتبر را با 322 رای رد کردند.

این حمایت، هرچند احتمالا خبری خوشی برای بوریس جانسون است، اما به‌ معنای پایان کار نیست و چالش‌ های دولت جانسون نیز تمام نشده است.

نخست وزیر انگلیس پیش از رای گیری درباره این جدول زمانی تهدید کرده بود که اگر مجلس نمایندگان با آن موافقت نکند، طرح توافق برگزیت را پس خواهد گرفت و اعلام انتخابات سراسری می‌ کند.

پس از رد این طرح، جانسون از مجلس عوام خواست که روند بررسی طرح توافق برگزیت به‌ طور موقت کنار گذاشته شود تا او با رهبران اتحادیه اروپا در این رابطه صحبت کند و به یک تصمیم برسند.

با وجود رای دوم، جانسون همچنین افزود: «بگذارید واضح بگویم. سیاست ما این است که تاخیری نداشته باشیم. ما باید 31 اکتبر اتحادیه اروپا را ترک کنیم.»

همزمان «مینا اندریوا» یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا در این رابطه اعلام کرد که «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا امروز با 27 رهبر عضو این اتحادیه درباره درخواست تمدید برگزیت مشورت می کند و از دولت انگلیس خواست که گام بعدی را به اطلاع این اتحادیه برساند.

دونالد تاسک رئیس شورای اروپا نیز در توئیتی نوشت که به وی به رهبران اروپایی توصیه می‌ کند که با درخواست انگلیس برای تاخیر در برگزیت موافقت کنند. او با توجه به رای پارلمان انگلیس بعید دانست که این کشور بتواند در تاریخ 31 اکتبر اتحادیه اروپا را ترک کند.

توافق کنونی بین اتحادیه اروپا و انگلیس دومین توافقی است که دو طرف طی ماه های اخیر برای اجرای برگزیت به آن دست می یابند. اولین توافق که در زمان نخست وزیری «ترزا می» نخست وزیر سابق به دست آمد، سه بار از سوی نمایندگان مجلس عوام این کشور رد شد.

سه سال پس از برگزاری همه‌ پرسی برگزیت که در چهارچوب آن 52 درصد از شهروندان انگلیسی موافقت خود را با خروج کشورشان از این اتحادیه اعلام کردند، هنوز آینده روابط لندن‌ - بروکسل روشن نیست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.