نخست وزیر انگلیس آماده است تا ملکه را برای اخراج خود به چالش وادارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ساندی تایمز به نقل از وزرای کابینه انگلیس خبر داد «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس همزمان با تلاش برای اجرای برگزیت تا مهلت ضرب الاجل 31 اکتبر (9 آبان)، قصد دارد به جای کناره گیری از سمتش، ملکه را به اخراج خود وادار کند.

بر اساس این گزارش، در تنشی بی سابقه در بحران قانون اساسی انگلیس، مشاوران ارشد در کابینه اعلام کردند اگر بروکسل پیشنهادهای جانسون را رد کند و اعضای پارلمان سعی کنند او را به منظور جلوگیری از برگزیت بدون توافق، از قدرت کنار بزنند، جانسون بیکار نمی نشیند.

آنها اعلام کردند حتی اگر اعضای پارلمان به دولت او رای عدم اعتماد بدهند و با انتصاب کفیل نخست وزیری به جای او موافقت کنند، او حاضر به ترک اقامتگاه نخست وزیری نخواهد بود و استعفا نمی کند.

یک نماینده ارشد محافظه کار اعلام کرد: «تا وقتی پلیس با حکم بازداشت نخست وزیر به ساختمان شماره 10 داونینگ استریت (منظور ساختمان نخست وزیری است) نیاید، جانسون آنجا را ترک نمی کند.»

آخرین بار در سال 1834 ملکه انگلیس، یک نخست وزیر از این کشور را اخراج کرد.

بن بست برگزیت ادامه دارد. اتحادیه اروپا درخواست انگلیس برای برگزاری مذاکرات برگزیت را در آخر هفته رد کرد.

کمیسیون اروپا گفت که پیشنهاد جدید جانسون هیچ اساسی را برای نهایی کردن یک توافق جداسازی ارائه نمی‌ کند.

«ناتاشا برتود» سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات در مورد طرح جانسون برای جایگزین کردن «ترتیبات پشتیبان» در پایان هفته انجام نشد.

وی گفت که فرصت دیگری به انگلیس برای ارائه جزئیات طرح خود در روز دوشنبه (فردا) داده خواهد شد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: «اگر ما مذاکرات آخر هفته را برگزار کنیم، به نظر می‌ رسد که این مذاکرات مناسب است، اما ما هنوز راه درازی در پیش داریم.»

توافقنامه‌ ای موسوم به «توافق جمعه خوب» که از سال 1999 به اجرا در آمده به صراحت انجام هر گونه بازرسی‌ های فیزیکی در مرز را ممنوع می‌ کند. اتحادیه اروپا با پیشنهاد ساز و کاری موسوم به «ترتیبات پشتیبان» به دنبال محافظت از مفاد «توافق جمعه خوب» است، اما دولت جانسون با این بند موافق نیست و به دنبال لغو آن است.

روز جمعه متن طرح پیشنهادی جانسون برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) منتشر شد. 

انگلیسی ها 3 تیر ماه سال 1395 در یک همه‌ پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.