عضو مجمع روحانیون مبارز با تأکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، گفت: برای اینکه اصل هشتم قانون اساسی به طور کامل رعایت شود، آزادی لازم است. مردم باید آزادی داشته باشند کجی ها و کج روی های حکومت را ببینند، گوشزد کنند و راهکار برای آن مشخص کنند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مقدم مسئول کمیته بین الملل ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س)

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد مقدم در مراسم عزاداری شب عاشورا در حسینیه دارالزهرا(س) طی سخنانی گفت: عاشورا رخداد و واقعه ای است که هر کسی می تواند صفحه ای از آن را بگشاید و درسی از آن فراگیرد و مطابق با نظر خود عاشورا را معنا و تفسیر کند. در طول تاریخ بیشتر روی جسم و پیکر حسین بن  علی(ع) عنایت شده است. اما پرداختن روح، روان و جان حسین(ع) و اهداف این شخصیت نستوه عنایت کمتری شده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز یادآور شد: حسین بن علی(ع) و عاشورایش در غوغای بسیاری از عزاداری ها مستور شده است. معرفت و شناخت حسین(ع) دستخوش بسیاری از عزاداری ها و ماتم زدگی ها شده است. گرچه آن هم زبان احساس و دل است، اما باید توأم با شناخت اهداف واقعیت های عاشورا باشد.

وی اظهار داشت: نظامی که می خواهد جامعه اسلامی را هدایت کند و از تمرکز قدرت، ظلم، تعدی و تجاوز برهاند و یک روحیه همدلی، همگرایی و مشارکت بین افراد این جامعه ایجاد کند، در فرهنگ قرآن به سه واژه و آموزه بر می خوریم. این سه کلمه عبارت از شورا، بیعت و امر به معروف و نهی از منکر است. شورا نهادی است که اسلام می کوشد با احیای آن افراد جامعه را در تصمیم گیری و تصمیم سازی مشارکت دهد. انسان هایی که می خواهند بر جامعه اسلامی حکومت کنند مبتنی بر فکر و اندیشه فردی خود عمل نکنند. مشورت تصمیم گیری و تصمیم سازی را از حوزه فردی به عرصه اجتماعی می کشاند.

مقدم افزود: بیعت در دنیای آن روز کار مشروعیت سازی را می کرد. چون جامعه های آن زمان قبیله ای بوده، پیمانی را برقرار می کردند که مردم از رئیس قبیله تبعیت و در راه اجرای فرامین و دستوراتش جانفشانی می کنند. به شرط اینکه رئیس قبیله هم در جهت منافع و مصالح این مردم و اموری که ارتباط با دنیای آنها دارد، سامانده آن قبیله و آن مردم باشد. این قرارداد در آن جامعه به عرصه قدرت مشروعیت می داد و این مشروعیت بود که توجیه می کرد چرا مردم باید از فرمان رئیس قبیله تبعیت کنند.

وی ادامه داد: در آن جامعه مسأله بیعت بوده و امروز انتخابات است. یعنی در شکل احزاب دیدگاه ها مطرح می شود و مردم به دیدگاه هایی رأی می دهند و پیمانی بین مردم و حوزه قدرت هست. این بیعت در دین و فرهنگ دینی ما یکی از واژگان و مفاهیمی است که می کوشد عرصه قدرت را از تمرکز و یکه تازی رهایی بخشد.

عضو مجمع روحانیون مبارز امر به معروف و نهی از منکر را یکی از مهمترین آموزه های قرآنی دانست و تصریح کرد: اگر شورا در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی مشارکت را در جامعه شکل می دهد، امر به معروف و نهی از منکر نظارت را معنا می کند. جامعه ای که برای نشر خوبی ها و منع بدی در یک نظارت و بیدارباش مسئولانه قرار بگیرند. اهمیت این قضیه آنقدر بالا بوده که یکی از اصول قانون اساسی ما راجع به این است.

وی ادامه داد: یعنی من نباید نسبت به سرنوشت دوست و هموطن بی تفاوت باشم. این یک رابطه افقی است. سطح این را آنقدر نازل کرده ایم که آن را تبدیل به دخالت در امور جزئی زندگی همدیگر کرده ایم. اگر معنای امر به معروف و نهی از منکر شناخته شود، می تواند یک جامعه پیشرو، مترقی و متعالی را شکل دهد. ما نسبت به رنگ لباس دیگری احساس مسئولیت می کنیم، اما محیط زیست اصلا برای ما مهم نیست.

مقدم سطح بعدی امر به معروف و نهی از منکر را رابطه مردم و دولت عنوان کرد و گفت: نظارت مردم نسبت به حکومت و دولت به شدت آب رفته و فراموش شده است. چون وقتی در قانون اساسی مطرح می شود، لازمه اش این است که شرایطش هم در نظر گرفته شود. چرا در جامعه ما بخش اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر حضور دارد اما در شکل سیاسی می بینیم که رنگ و لعاب، روغنی ندارد. چون فرد احساس آزادی و امنیت نمی کند.

وی تأکید کرد: برای اینکه اصل هشتم قانون اساسی به طور کامل رعایت شود، دو چیز لازم است. اولین مورد آن آزادی است. یعنی همان گونه که من آزاد هستم نسبت به عملکرد هموطنانم ابراز نظر و خوبی و بدی را برای آن تبیین کنم، در حوزه مسئولیت های سیاسی باید این آزادی را داشته باشم که فقط حکومت دستورالعمل به مردم ندهد؛ مردم هم باید آزادی داشته باشند کجی ها و کج روی های حکومت را ببینند، گوشزد کنند و راهکار برای آن مشخص کنند. بر اساس قرآن و قانون اساسی جمهوری اسلامی همان گونه که مردم نسبت به همدیگر امر به معروف و نهی از منکر می کنند و همان گونه که دولت به مردم راهکارها را نشان می دهد، و منکر ما فقط مربوط به یک سری کارهای کلیشه ای شده که معلوم نیست منکر هم باشد، این حق را به مردم جامعه می دهد که دولت ها را نقد کند و آنها را دعوت به خیر و نسبت به منکر نهی کند.

عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: اگر آزادی و امنیت بود، کنارش دیگر مسائل مثل امر به معروف و نهی از منکر می تواند شکل بگیرد. چهار نفر کارگر اعتراض کرده اند. این نگاه عمومی جامعه است. به آن توجه کنیم و از آن غفلت نکنیم. عدالت این است که ببینیم عقل جمعی مردم چه می گوید. این از ابتکارات قرآن است و می خواهد بگوید که معروف و منکر یک مفهوم سیال در مسیر زمان دارد. کار خوب و بد را چه کسی تشخیص می دهد؟ بنابر این نیست که تشخیص شخصی من باشد.

وی ادامه داد: جامعه یک وجدان عمومی دارد. این عقل جمعی است که مشخص می کند چه چیزی منکر و چه چیزی معروف است. وقتی شما می بینید نگاه عموم جامعه نسبت به مسأله ای منفی است، شکی نیست که آن منکر است. قانون باید مبتنی بر پذیرش جامعه باشد. قانون نمی تواند از عدالت جدا باشد. عدالت با حق پیوند خورده است. اگر در جامعه به حقوق حرمت گذاشته نشود، جامعه عدالت ندارد.

مقدم با تأکید بر اینکه منکر حسین بن علی(ع) ظلم و تجاوز است، اظهار داشت: منکر حسین بن علی(ع) این است که دستگاه بنی امیه دارد بیعت انتخابی را به یک امر اجباری تبدیل می کند. منکر حسین بن علی(ع) این است که دستگاه حکومت دارد خلافت پیامبر(ص) را به سلطنت تبدیل می کند. امام حسین(ع) یک مصلح است. امام حسین(ع) را از مصلح بودن نیندازیم. عاشورا را به ضد خودش تبدیل نکنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.