گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

احمد شیرزاد: نباید از سفر شینزو آبه به تهران انتظار نتایج کوتاه‌مدت داشته باشیم

همین که این هماهنگی انجام شده تا چنین سفری صورت بگیرد نشان دهنده آن است که ژاپن در چشم انداز درازمدت سیاست خارجی خود به دنبال تقابل با ایران نیست، بلکه به دنبال برقراری روابط دوستانه است.

پایگاه خبری جماران: شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن قرار است فردا به تهران بیاید و با مقامات کشور دیدار کند. این نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی است که یک مقام بلندپایه ژاپنی به ایران می‌آید و مهم‌تر از آن دستاوردهای این سفر در راستای تحکیم مناسبات میان دوکشور است.

در همین رابطه، یک تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی گفت: این مسلم است که ژاپن با هماهنگی یا بدون هماهنگی با آمریکا به دنبال گسترده کردن مناسبات خود با ایران باشد.

سفر نخست‌وزیر ژاپن می‌تواند با هماهنگی یا بدون هماهنگی با آمریکا صورت گرفته باشد

احمد شیرزاد در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره اهمیت سفر شینزو آبه به ایران گفت: دو احتمال از سفر آقای آبه به کشور مطرح می‌شود، یکی اینکه ژاپنی‌ها کاملا در هماهنگی با آمریکایی‌ها نخست‌وزیر خود را به ایران می‌فرستند که این احتمال بیشتر قابل قبول به نظر می‌آید. زیرا اعلام آمدن آقای شینزو آبه به تهران درست همزمان با دیدار آقای ترامپ از ژاپن بود.

وی افزود: احتمال دیگری هم وجود دارد و آن اینکه ممکن است سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران بدون هماهنگی با آمریکا و بطور مستقل صورت گرفته باشد. در هر دو حالت اهمیت بالای این سفر به اثبات می‌رسد. یعنی اگر احتمال اول مطرح باشد به این معناست که آمریکایی‌ها به دنبال خروج آبرومند از بن‌بست سیاسی‌ای هستند که در مسأله ایران گرفتارش شدند. چون آنها وارد یک بازی شدند که امروز دیگر نمی‌توانند با همان مدل سابق آن را پیش ببرند.

بازی آمریکایی‌ها پس از خروج از برجام، بازی براندازی بود

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی بیان کرد: شکی وجود ندارد که بازی آمریکایی‌ها پس از خروج از برجام، بازی براندازی بود. ممکن است آنها امروز منکر این مسأله باشند ولی استفاده از عناصر به شدت ضدایرانی در مجمع هم‌یاران آقای ترامپ، تحریم‌های ناجوانمردانه و حرف‌ها و تبلیغاتی که علیه ایران به راه انداختند نشان می‌دهد که هدف آنها چیزی جز براندازی نبوده است.

وی با بیان اینکه از همان اول مشخص بود که آمریکایی‌ها در این بازی به نتیجه نمی‌رسند، گفت: شاید آنها موفق به آزار ما شده باشند اما بدون شک با نتیجه مطلوب خود فاصله زیادی دارند. امروز مشخص شده که تحلیل‌های بسیاری از کارشناسانی که در گذشته به آقای ترامپ تذکر می‌دادند، به واقعیت نزدیکتر بوده و کاملاً واضح است که سیاست آمریکا دیگر در قبال ایران به نتیجه نخواهد رسید. از این رو، دیر یا زود آمریکایی‌ها باید روش خود را تغییر دهند و به نظر می‌رسد که در همین راستا با آنکه حرف از اصلاح راهبردها به میان آمده اما اخیراً ترامپ و یارانش به کلی عقب گرد کردند.

سیاست آمریکایی‌ها در به انزوا کشاندن ایران کاملاً شکست خورده است

شیرزاد گفت: مقاومت ایران و نقش آن در مسیر تشدید تحریم‌ها جوابگو بوده و با وجودی که مردم متحمل فشارهایی شدند ولی به هر حال کشور را در تقابل با آمریکایی‌ها به پیروز میدان تبدیل کرد. اما اگر ما حالت دوم را در نظر گرفته و بگوییم که ژاپن می‌خواهد بدون هماهنگی با آمریکا تحرکی داشته باشد، این نیز نشان دهنده آن است که سیاست آمریکایی‌ها در به انزوا کشاندن ایران کاملاً شکست خورده، چرا که سران کشور بزرگی مانند ژاپن پس از گذشت 40 سال  وارد ایران می‌شوند. 

آقای شینزو آبه نقشی بسیار مهم‌تر از یک پیغام‌رسان دارد. به این دلیل که وی رهبر یک کشور بسیار قدرتمند در آسیا بوده و در راس نظامی قرار گرفته که سرمایه‌ها و تکنولوژی‌های بسیار مدرنی در اختیار دارد.

وی بیان کرد: بنابراین من فکر می‌کنم در هر دوحالت سفر بسیار مهمی است و نشان می‌دهد ایران توانسته اهمیت و نقش خود در منطقه را به کشورهای مهم جهان نظیر ژاپن گوشزد کند. این مسلم است که ژاپن با هماهنگی یا بدون هماهنگی با آمریکا به دنبال گسترده کردن مناسبات خود با ایران باشد.

نباید از این سفر انتظار نتایج کوتاه‌مدت داشته باشیم

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با بیان اینکه ما نباید از چنین سفری انتظار نتایج کوتاه‌مدت داشته باشیم، گفت: نباید بگوییم که بعد از این سفر ژاپن باید خرید نفت از ایران را ادامه دهد هرچند ممکن است چنین اتفاقی هم بیفتد. ولی به نظر من آثار سفرهایی در این سطح، درازمدت است. همین که این هماهنگی انجام شده تا چنین سفری صورت بگیرد نشان دهنده آن است که ژاپن در چشم انداز درازمدت سیاست خارجی خود به دنبال تقابل با ایران نیست، بلکه به دنبال برقراری روابط دوستانه است.

وی اظهار کرد: ژاپن کشور بسیار مهمی در دنیاست و امکانات بسیار گسترده‌ای هم دارد و ما می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها که مورد بی‌مهری غربی‌ها قرار گرفتیم به ژاپن به عنوان منبع کاملا متفاوتی چه منبع سرمایه‌ای و چه منبعی که بتواند با خود تکنولوژی و مدیریت به روز جهانی را به همراه بیاورد، نگاه کنیم. ما قطعاً برای رشد خود به سرمایه گذاری‌های خارجی نیاز داریم و انتظارمان این است که سرمایه گذارانی به ایران بیایند که توقع‌های سیاسی نامتعارف نداشته و برخوردی سالم داشته باشند.

شینزو آبه نقشی بسیار مهم‌تر از یک پیغام‌رسان دارد

شیرزاد گفت: کشورهایی مانند ژاپن و آلمان که در گذشته نگاه استعماری به ایران نداشتند می‌توانند در این زمینه منابع مهمی باشند. امیدوارم که مسئولین بتوانند از موقعیت حضور نخست‌وزیر ژاپن در کشور استفاده کنند. لذا صرفاً نباید مساله خود با ژاپن را محدود به پیغامی کنیم که نخست‌وزیر زاپن می خواهد به ما مخابره کند. زیرا برای مبادله پیغام راه‌های بسیار ساده‌تر از این وجود دارد و می‌شود از فرستادگانی استفاده کرد که پیغام‌ها را مطمئناً به دست کشورها برسانند. بنابراین آقای شینزو آبه نقشی بسیار مهم‌تر از یک پیغام‌رسان دارد. به این دلیل که وی رهبر یک کشور بسیار قدرتمند در آسیا بوده و در راس نظامی قرار گرفته که سرمایه‌ها و تکنولوژی‌های بسیار مدرنی در اختیار دارد.

وی در پایان گفت: مسائل ما با آمریکا گذرا بوده و حل و فصل خواهند شد، اما رابطه ما با ژاپن می‌تواند بسیار درازمدت و چند ده ساله باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.