رهبر کره شمالی تا کنون هرگز اینگونه صحبت نکرده و می توان آن را یک پیروزی دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی در وب سایت خود نوشت: «دونالد ترامپ» دیدار با رهبر کره شمالی را اکنون به عنوان یک طرح ابتکاری سیاست خارجی خود پذیرفته است.

گرچه هنوز مشخص نیست که این دیدار کجا و چه زمانی برگزار می شود، ترامپ اکثر زمان دیدار دو روزه اش با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن را در هفته گذشته برای برنامه ریزی برای این دیدار اختصاص داد.

ترامپ به خبرنگاران گفت که مذاکره کنندگان کره شمالی و کره جنوبی در حال بحث در مورد راه هایی برای رسیدن به پایان رسمی اختلافات دو کره هستند.

آنچه که در روزهای اخیر دیده شده این است که ترامپ که تهدید هسته ای کره شمالی را به اولویت اول سیاست خارجی خود تبدیل کرده است، با فشار فزاینده ای برای دستیابی به نتایج قابل ملاحظه ای از این شرط بندی با ریسک بالای خود مواجه است؛ در حالی که ترامپ با وسواس در حال ارزیابی شرایط است.

«ویکتور چا» متخصص کره ای در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی که به عنوان یکی از مقامات ارشد شورای امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» کار می کرد، گفت: «ما اطمینان نداریم که آیا این دیدار برگزار خواهد شد یا خیر. او خودش برنامه ریزی را انجام داده است. ممکن است این اتفاق بیافتد.»

ترامپ از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری اش سعی داشته خود را نه تنها از باراک اوباما، به عنوان رئیس جمهور دموکرات پیشین، بلکه از بوش جمهوری خواه هم متمایز کند(هر دوی آنها در توقف برنامه هسته ای کره شمالی شکست خوردند). ترامپ معتقد است که رویکرد او بیشتر می تواند به موفقیت دست یابد.

بعضی از دموکرات ها ترامپ را به دلیل ریسک پذیری در استراتژی در قبال کره شمالی ستایش کرده اند. در کنفرانس هفته گذشته انجمن کنترل تسلیحات در امریکا، «بیل ریچاردسون» فرماندار دموکرات سابق نیومکزیکو گفت که ترامپ با پذیرش دیدار با کیم ریسک درستی کرد.

ریچاردسون که به عنوان سفیر آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون خدمت کرده و چندین بار به پیونگ یانگ سفر کرده بود، گفت: «همانطور که در چند سال گذشته به شبه جزیره کره نگاه کرده بودم، اوضاع نمی توانست بدتر از این باشد. موشک ها و سلاح های هسته ای کره شمالی را نشانه گرفته بود.»

با این حال تحلیلگران دیگر هشدار داده اند که ترامپ هیچ استراتژی روشنی ارائه نکرده است، نتوانسته است بیان کند که چگونه دولت قصد دارد موافقت پیونگ یانگ را با هرگونه توافق خلع سلاح جلب کند.

چند تن از تحلیل گران گفته اند که ترامپ، در تلاش برای آزاد کردن سه آمریکایی که در کره شمالی زندانی شده اند، می خواهد با کیم در پیونگ یانگ ملاقات کند.

«جونگ پاک» یکی از مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا که در حال حاضر به عنوان یک کارشناس کره ای در موسسه بروکینگز مشغول به کار است، گفت: «من از این موضوع عصبی هستم که ترامپ قصد دارد مشاوره مشاوران را نادیده بگیرد و به پیونگ یانگ برود تا زندانیان را نجات دهد.»

چا» متخصص کره ای گفت اگر ترامپ تا این حد به مسئله گروگان های آمریکایی بپردازد، باعث می شود پیونگ یانگ به ارزش تاکتیکی زیاد این قضیه پی ببرد و فکر کند که تنها با آزادی آنها می تواند زمام امور را به دست بگیرد.

دولت «مون جائه این» به شدت نگران این بود که تشدید تهدیدات میان ترامپ و کیم به جنگ منتهی شود. اما اکنون اوضاع بسیار تغییر کرده است. نخستین خط مستقیم تلفنی میان رهبران کره شمالی و کره جنوبی برقرار شده است. رهبر کره شمالی و همتای کره جنوبی او قرار است اواخر ماه جاری میلادی با هم ملاقات کنند.

مقامات هر دو کره خط مستقیم تلفن را آزمایش کرده اند. مقامات کره جنوبی پیش از این گفته بودند مون و کیم قبل از ملاقات رو در رو احتمالا از طریق تلفن صحبت خواهند کرد.

توافق درباره برقراری این خط مستقیم تلفن ماه گذشته زمانی حاصل شد که یکی از مشاوران ارشد مون در سفر به پیونگ یانگ ملاقاتی نادر با کیم داشت. رهبر کره شمالی در این ملاقات با برگزاری نشست سران دو کشور موافقت کرد.

این سومین نشست سران دو کره خواهد بود. پیش از این رهبران دو کشور در سال های 2000 و 2007 ملاقات کرده اند.

جونگ پاک گفت: «اینها زمینه چینی هایی برای نشست کره شمالی و آمریکا هستند. رهبران کره جنوبی هم در حال ایجاد دستور کار و زمینه سازی برای پیروزی هستند. کیم هرگز قبلا چنین حرف هایی نزده بود و می توان آن را یک پیروزی دانست. احساس من این است که ترامپ هم از این اتفاقات به عنوان پیروزی هایی استقبال می کند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.