آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در پایان درس صلاة المسافر از تحریرالوسیله بر لزوم ترویج افکار حضرت امام در میان حوزه‌ها تاکید کرد.

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: گاهی به برخی از مدارس حوزوی سرکشی می‌کنیم و می بینیم که افکار اشخاص دیگری در آنها ترویج می‌شود، من می‌دانم که مسئولین حوزه از این قضیه اطلاعی ندارند ولی باید افکار امام و کسی که دنباله رو راه ایشان است یعنی رهبر معظم انقلاب را مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار جماران، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در پایان درس صلاة المسافر از تحریرالوسیله حضرت امام گفت: در آستانه 14 خرداد که سی‌امین سالگرد رحلت امام است، قرار داریم. اینکه بخواهیم درباره امام تنها چند دقیقه حرف بزنیم، حق ناشناسی است، چرا که باید راجع به ایشان بسیارحرف زد. هرچه ما مباحث علمی امام را بیشتر نگاه می‌کنیم چه در مباحث فقهی و چه اصولی، اعتقادمان روز به روز به قوّت فقهی و علمی ایشان بیشتر می‌شود.

حوزه‌ها باید افکار فقهی و اصولی امام را بیشتر مطرح کنند

وی افزود: در ایام عید نوروز که «قاعده ید» را تکمیل می‌کردم، به قسمتی از امام رسیدم که مطالب مربوط به مرحوم محقق اصفهانی را مطرح کردند. چقدر این مطالب سنگین و دقیق است، ایشان شروع به اشکالات فراوان بر مرحوم محقق اصفهانی می‌کنند و بعد نیز در بحث «سوق المسلمین» که غالب فقها می‌گویند عنوان اِماره دارد، یک نظر و تحقیق جدیدی را ارائه می‌دهند. فقاهت و اصولی‌بودن امام هنوز برای حوزه‌ها روشن نشده و این اصلا درست نیست چرا که حوزه‌ها باید افکار فقهی و اصولی امام را بیشتر مطرح کنند.

وی ادامه داد: من به جهات سیاسی یا انقلابی این حرف را مطرح نمی‌کنم و هیچ تعصبی هم در این رابطه ندارم. اما انصاف این است که انسان هرچه بیشتر پای تحقیقات امام می‌نشیند، می‌بیند که این مرد تا چه اندازه زحمت کشیده و چقدر روی مسائل فقهی کار کرده است. کسی که در مسائل فلسفی، عرفانی و تفسیری آنهم در درجات بسیار بالا بوده است. از این‌رو، این مهم است که حوزه‌ها روی افکار اصولی و فقهی امام بیشتر کار کرده و آن را بیشتر مورد مداقه و بررسی قرار دهند. یک جهت آن احیای نام امام است که از وظایف همه ماست.

فاضل لنکرانی بیان کرد: امام نه فقط برای حوزه‌های علمیه، شیعیان یا مسلمین بلکه در دوره خودش بر همه حق پیدا کرده است. یک روحانی واجد شرایطی که برای خدا درس خواند و نوشت و حاضر شد درس خارجش را چندین ماه تعطیل کند تا در رد بر اسرار هزارساله، کتابی با عنوان «کشف الاسرار» بنویسد. همه زندگی امام بر معیار خدای تبارک و تعالی بود و تمام مسائل سیاسی و انقلاب و رهبری ایشان نیز بر همین اساس بوده است.

وی ادامه داد: امام یک حق بر گردن تمام بشر دوره معاصر دارد. این گزافه‌گویی نیست، بلکه امام به برکت همین انقلاب، مردم و شهدا توانست شاخ آمریکا و اسرائیل را در دنیا بشکند. اینکه امروز بعد از سی‌سال می‌بینیم آمریکا مستأصل است و تنها چنگ و دندان نشان می‌دهد به‌ همین خاطر است که دیگر اعتباری در دنیا ندارد. اینکه با زور می‌خواهد مقابل اسلام قرار گیرد، نشان دهنده عمق راه امام و تأثیرگذاری ایشان است. آمریکا می‌بیند که انقلاب روز به روز در دنیا رشد پیدا می‌کند.

امام به اسلام دوره معاصر قدرت داد

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی اظهار داشت: درست است که مشکلات زیاد است و آن بحثی دیگر دارد. واقعاً مسائلی که در چندسال اخیر در کشور مطرح شدند، مسائلی نیستند که انسان بتواند به راحتی از کنارشان بگذرد. مشکلات خیلی فراوان است و با اینکه گرانی‌ها، اختلاس‌ها و تبعیض‌ها فراوان هستند و باید حل شوند، اما در مجموع امام به اسلام در دوره معاصر قدرت داد و این حرفی بسیار دقیق است نه بدین خاطر که از زبان من بیرون می‌آید، بلکه به دلیل اینکه از سوی اساتید و بزرگان مطرح می‌شود.

هرکسی که واقعاً معتقد به امام است به اندازه ظرفیت وجودی خودش امام را ترویج می‌کند ولی کافی نیست و همه حوزه‌ها باید نسبت به افکار امام توجه جدیدی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه به برکت قرآن و اهل‌بیت، امام به اسلام در دوره معاصر قدرت داد، گفت: ایشان نیز در این باره می‌فرمود که هرچه هست لطف و عنایت خدای تبارک و تعالی است. امام به شیعه هویت جدیدی داد. مرحوم والد من رضوان‌الله تعالی‌علیه می‌فرمود اگر از من سوال کنند که مهم‌ترین دستاورد این انقلاب چه بوده؟ از همان اوایل انقلاب می‌گفتم که با آن شیعه به دنیا معرفی شد. این درست است چرا که دنیا از مکتب شیعه خبر نداشت، ولی امروز شیعه در دل کرملین، در دل کاخ‌ها و مراکز سلطنتی اروپا نفوذ کرده و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا نیز مطرح شده است.

امام اسلام واقعی را به دنیا معرفی کرد

این استاد حوزه گفت: ما قبل از انقلاب در کشورهای مختلف آفریقایی چقدر شیعه داشتیم؟ ولی امروز حرف از ده‌ها میلیون شیعه زده می‌شود که به برکت انقلاب اسلامی است. امام در کنار مسائل فقهی و اصولی، یک فقیه صاحب فقه جواهری است و هر فقیهی بر همه شیعه حق دارد. بنابراین امام از این جهت بر همه ما حق دارد و بر حوزه‌های علمیه نیز حقی ویژه دارد و از جهات انقلاب، حقی ویژه بر همه انسان‌ها پیدا کرده و اسلام ناب محمدی را به همه دنیا معرفی کرده است.

وی بیان کرد: امام اسلام واقعی را به دنیا معرفی کرد نه اسلام عربستانی و سایر را که در واقع ضداسلام هستند. اسلامی که بر مکتب اهل‌بیت استوار است و این را من قبلا نیز در حوزه‌ها گفتم که ولایی‌ترین شخصیت حوزه در قرن معاصر، امام بوده است. امام ولایت را به معنای واقعی به ما معرفی کرد. ما قبل از انقلاب، ولایت را امری معنوی و قلبی می‌دانستیم و معتقد بودیم که هرکس فاقد آن باشد روزه و عبادتش به درد نمی‌خورد، ولی امام سطح ولایت را بسیار بالا برد. به نحوی که ولایت ائمه معصومین بر بشر و حکومت را در زمان غیبت مستحق نایب امام زمان(عج) می‌داند و این مسأله بسیار مهمی است.

چند درس کتاب‌های حوزوی ما مربوط به افکار امام است؟ 

فاضل لنکرانی بیان کرد: امام فرمود در غدیر، آن ولایتی که پیامبر به امر خدا بر مردم اعلام کرد، کدام ولایت بود؟ اینکه مردم در قلب خود ولایتی به نام امیرالمومنین علی(ع) را بپذیرند یا آنکه بگویند از طرف خدا بعد از پیامبر(ص) کسی یا کسانی که حق حکومت بر گردن بشر دارند همین 12 نفرند و بعد از آنها نیز در زمان غیبت با ادلّه، حکومت فقیه را ملحق می‌کنیم. مسأله غدیر این را مطرح می‌کرد و اگر غیر از این بود که ضرری برای مخالفان غدیر نداشت. لذا این مسأله بود که پایه حکومت ظالمین را تا زمان ظهور از بین برد و تمام حکومت‌ها غیر از حکومت بدین شکل را نامشروع می‌کند.

وی گفت: امام این مفهوم جدید و عمیق را در میدان حوزه‌ها و دین آوردند و به بشر عرضه کردند، لذا حق بزرگی بر گردن بشر دارند. حوزه‌ها نباید تنها زمانی که سالگرد امام فرا می‌رسد چند کلمه از ایشان حرف بزنند و تا سال بعد سکوت کنند. این حق ناشناسی نسبت به امام است و مسئولین حوزه باید برای افکار امام برنامه‌های خاصی قرار دهند که طلبه از وقتی وارد حوزه می‌شود تا وقتی به درس خارج می‌رسد با افکار امام آشنا شود. شرط داشتن حوزه انقلابی این است و ما باید فکر آن کس که اساس انقلاب بوده را بفهمیم و جزو برنامه‌های درسی قرار دهیم. چند درس کتاب‌های حوزوی ما مربوط به افکار امام است؟ هیچ. من سراغ ندارم در پایه‌های اول تا ششم که باید مهم‌ترین کار در آن، آشناکردن طلبه‌ها با افکار امام باشد، این کار صورت گیرد.

همه حوزه‌ها باید نسبت به افکار امام توجه جدیدی پیدا کنند

وی بیان کرد: گاهی به برخی از مدارس حوزوی سرکشی می‌کنیم و می بینیم که افکار اشخاص دیگری در آنها ترویج می‌شود، من می‌دانم که مسئولین حوزه از این قضیه اطلاعی ندارند ولی باید افکار امام و کسی که دنباله رو راه ایشان است یعنی رهبر معظم انقلاب را مطرح کنند. باید افکار مراجع انقلابی را  مطرح کنند اما خبری از این‌ها نیست و طلبه‌ها را به سوی عرفان‌های کاذب، چله نشینی‌ها و زهدهای غیرصحیح سوق می‌دهند یا اینکه می‌گویند چه کاری انجام دهند تا تشرف به امام زمان(عج) پیدا کنند. کدام مرجع و بزرگی گفته طلبه به جای اینکه درس بخواند به سراغ این مسائل برود؟ باید مسیر را پیدا کرد و مسیر اصلی تقویت و ترویج فکر امام در تمام مراحل درسی حوزه های علمیه است.

فاضل لنکرانی گفت: نباید وضع طوری باشد که بعد سی سال طلبه‌ای مانند من بگوید چرا این کمبود وجود دارد. ما از این مسأله رنج می‌بریم، البته هرکسی که واقعاً معتقد به امام است به اندازه ظرفیت وجودی خودش امام را ترویج می‌کند ولی کافی نیست و همه حوزه‌ها باید نسبت به افکار امام توجه جدیدی پیدا کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.