گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

امیر محبیان درباره FATF: باید فارغ از فضای انگ‌زنی و جوسازی‌ها کار را دنبال کرد

باید اطمینان داشت مسیری طی خواهد شد که در آن مصالح کشور، اسلام و انقلاب حفظ شود.

پایگاه خبری جماران: در حالی که در هفته‌های اخیر دو لایحه از 4 لایحه بین‌المللی FATF مورد تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت، بحث‌ها همچنان بر سر تصویب یا عدم تصویب دو لایحه دیگر در این مجمع ادامه دارد. 

این درحالی است که نهاد بین المللی FATF با تمام شدن مهلت قانونی ایران برای تصویب این لوایح، بار دیگر مهلتی چهارماهه را برای ایران در نظر گرفت. 

از سوی دیگر وزیر امور خارجه ایران نیز در سخنانی خواسته تا درباره FATF بر اساس واقعیات تصمیم‌گیری شود.

در این میان، یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است که باید فارغ از فضای انگ‌زنی و جوسازی‌ها کار را ادامه داد و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری هم بر امور اشراف کامل دارند، باید به نخبگان و کسانی که تصمیم‌گیر نهایی هستند، اعتماد کامل داشته باشیم.

دکتر امیر محبیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره تصویب لوایح 4 گانه FATF گفت: معاهدات بین‌المللی یا قراردادهایی که فی‌مابین ایران با سایر کشورها بسته می‌شود، در خلاء امضاء نمی‌شوند، بلکه طرفین باید منافع خود را در نظر گرفته و نگاه‌شان نیز تنها به امروز نباشد. بر همین اساس برخی مسائل نظیر FATF یا امثالهم از مواردی هستند که باید مورد کارشناسی جدی قرار گیرند.

باید تصمیم گیری درباره FATF را به نهادهای قانونی کشور واگذار کرد

وی افزود: متاسفانه بسیاری از این قراردادها در شرایطی اضطراری بسته می‌شوند و شرایط اضطراری اجازه نمی‌دهد که انسان بر اساس منافع و اختیارات خودش عمل کند. در حال حاضر هم چنین وضعیتی حاکم شده است. البته FATF موافقان و منتقدانی دارد و استدلال موافقان این است که در صورت عدم پیوستن ایران به این لوایح، علامتی به دنیا مبنی براینکه ما در کشور پولشویی داریم یا موافق شفافیت نیستیم، داده می‌شود. مخالفین نیز معتقدند در شرایط ویژه‌ای که قرار داریم، پیوستن به این کنوانسیون‌ها عملاً این فضا را ایجاد می‌کند که آمریکا بتواند به تبادلات مالی ما که در چنین شرایطی، پی برده و ما را زیر فشار بیشتر قرار دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه باید تصمیم گیری را به نهادهای قانونی کشور واگذار کرد، گفت: مساله این نیست که کدامیک از این صحبت‌ها درست است، بلکه طرفین باید نظرات خود را مطرح کنند. در حال حاضر هم که چنین اتفاقی افتاده، باید اجازه داد نهادهای قانونی کشور که وظیفه بررسی این لوایح را برعهده دارند و رهبری این وظیفه را به آنها واگذار کرده، در یک فضای غیرجنجالی و بر حسب مصالح کشور این تصمیم را بگیرند و اتفاقی بیفتد که مصالح کشور بیشتر در آن لحاظ شود.

موافقان و مخالفان FATF هریک استدلال‌های قوی‌ای را مطرح می‌کنند

این استاد دانشگاه بیان کرد: این بحثی کاملاً کارشناسی است و موافقان و مخالفان هریک استدلال‌های قوی‌ای را مطرح می‌کنند. طبیعی است که هر وقت ما به یک معاهده پیوسته و قراردادی را امضا کنیم، برحسب عقل بخشی از اختیارات خود را به دلیل پذیرفتن یکسری از چارچوب‌ها واگذار می‌کنیم. اینکه ما تصور کنیم می‌شود به معاهده‌ای بپیوندیم و بخشی از آن را اجرا نکنیم، اشتباه است. بنابراین اینکه بخش‌هایی از اختیارات را واگذار می‌کنیم، امری طبیعی است.

وی با طرح این سوال که آیا در شرایط کنونی چنین وضعیتی به نفع ما بوده یا اینکه به ضرر ماست، گفت: تردیدی وجود ندارد در فضایی که افراد به یکدیگر انگ می‌زنند و کسانی که موافق FATF هستند، مخالفین را طرفدار پولشویی نشان داده و کسانی هم که مخالف این لوایح هستند تلاش می‌کنند موافقین را خائن جلوه دهند، کار به جایی نمی‌رسد.

محبیان در پایان با اشاره به بررسی لوایح FATF گفت: باید فارغ از فضای انگ‌زنی و جوسازی‌ها کار را دنبال کرد و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری هم بر امور اشراف کامل دارند، باید به نخبگان و کسانی که تصمیم‌گیر نهایی هستند، اعتماد کامل داشته باشیم. لذا باید اطمینان داشت مسیری طی خواهد شد که در آن مصالح کشور، اسلام و انقلاب حفظ شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی FATF امیر محبیان

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.