گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گوی جماران با دو کارشناس سیاست خارجی بررسی شد:

آیا ایران به FATF می پیوندد؟

برخی در داخل تصور می کنند اگر لوایح مربوط به FATF تصویب شود، دیگر نمی توانیم به نهضت های آزادی بخش و جبهه مقاومت کمک کنیم. در حالی که ...

پایگاه خبری جماران: دو کارشناس سیاست خارجی معتقدند اروپایی ها نمی خواهند ارتباط شان با ایران قطع شود.

عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ در گفت وگو با خبرنگار جماران گفت: فرصت چهارماهه ای که FATF برای ایران در نظر گرفته به خاطر این است که بین ایران و گروه ویژه اقدام مالی قطع ارتباط صورت نگیرد. FATF نمی خواهد این لوایح تصویب نشود و ایران از صحنه خارج شود. لذا آنها تلاش می کنند که ایران با آنها همکاری داشته باشد.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه می دهد: در ایران نظرات متفاوت است. یک عده موافق و یک عده مخالف پیوستن ایران به  FATF هستند. اما مسلما اگر به FATF نپیوندیم، از نظر تبادلات مالی کار با ساز و کار اینستکس نیز دچار مشکل می شود.  با نپیوستن به FATF به اروپایی ها این بهانه را می دهیم که بگویند چون این لوایح را به تصویب نرساندید و همکاری نکرده اید، مسئولیت اجرا نشدن اینستکس هم با شماست. لذا من فکر می کنم این 4 ماه فرصت خوبی برای مخالفان و موافقان است که بدون بغض و غرض بنشینند با همدیگر گفت و گو کنند و به آنچه که خیر و صلاح مملکت است برسند. نظر شخصی من این است که اگر ما این لوایح را تصویب نکنیم مشکلات مان بیشتر می شود.

ایران در نهایت به FATF می پیوندد

سیدجلال ساداتیان، کاردار  پیشین ایران در بریتانیا نیز به خبرنگار جماران گفت: شرایط ایران به گونه ای است که در نهایت باید با دنیا تعامل داشته باشد. برخی در داخل تصور می کنند اگر لوایح مربوط به FATF تصویب شود، دیگر نمی توانیم به نهضت های آزادی بخش و جبهه مقاومت کمک کنیم. در حالی که برای آنها استدلال می شود که این چنین نیست و کمک های قبلی ما نیز از این طریق به جبهه مقاومت نرسیده است. اما در بقیه موارد باید تعامل و بده بستان بانکی داشته باشیم.

این کارشناس سیاست خارجی می گوید: همه کشورهای دنیا به جز ایران و کره شمالی به عضویت FATF در آمده اند. تصور می کنم مجمع تشخیص مصلحت نظام در مهلت بعدی خود این لوایح را تصویب خواهد کرد. ما باید با جهان بر اساس واقعیت ها تعامل داشته باشیم. این در حالی است که اروپایی ها نیز همکاری با ایران را به پیوستن ما به FATF منوط کرده اند. اکنون هم به ایران مهلت دوباره ای داده شده است که در این مدت به FATF بپیوندیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.