گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

تحلیلگر و پژوهشگر لبنانی مقیم در روسیه مطرح کرد: نقش افکار امام خمینی(س) در پیروزی های محور مقاومت

تروریسم مورد حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و استکبار جهانی اکنون روسیه را نیز تهدید می کند.

یک تحلیلگر و پژوهشگر لبنانی مقیم در روسیه با تأکید بر نقش افکار امام خمینی(س) در پیروزی های محور مقاومت گفت: مشارکت روسیه در مبارزه با تروریسم در کنار ایران و مقاومت در سوریه و عراق باعث شد که توازن به آگاهی و بیداری جامعه درباره اسلام بازگردد.

احمد عاطف حاج علی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص نقش امام خمینی(س) در وحدت کشورهای اسلامی اظهار داشت: جهان با تحولات سرنوشت ساز و مهمی رو به رو بود که یکی از این تحولات پایین کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی از سفارت این رژیم در تهران و برافراشتن پرچم فلسطین بر فراز آن بود. این کاری بود که امام خمینی(س) انجام داد. این اقدام نسل هایی از مقاومان و مبارزان را به وجود آورد که در برابر هر گونه فتنه انگیزی و چند پاره کردن منطقه ایستادگی کردند.

تحلیلگر و پژوهشگر لبنانی مقیم در روسیه ادامه داد: امروز مقاومت به این مسیر ادامه می دهد و پیروزی های پی در پی در مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق به دست می آورد و امکانات و توانایی های خود را پیشرفت و بهبود می بخشد و از تحولات منطقه ای و بین المللی بهره می برد تا بر اساس آنها به اهداف نهضت امام خمینی(س) دست پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه تحولات امروز منطقه نشان می دهد مسیری که امام خمینی آغاز کرد ثمره داده است، تصریح کرد:  این را باید ذکر کرد که امام خمینی(س) آن نامه معروف خود را به «گورباچف» رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق فرستاد و از وی خواست که از تجربه اسلام و انقلاب اسلامی ایران استفاده کند؛ زیرا میراث کمونیسم به تاریخ می پیوندد و به موزه های تاریخ می رود و چنین نیز شد.

احمد  عاطف حاج علی اظهار داشت: تروریسم مورد حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و استکبار جهانی اکنون روسیه را نیز تهدید می کند. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وهابیت روسیه را مورد هجمه خود قرار داد و هزاران مبلغ وهابی به روسیه و جمهوری های سابق شوروی وارد شدند و حتی گرایش های اخوانی(اخوان المسلمین) نیز به روسیه نفوذ کرد و همه اینها به دنبال پر کردن خلأ ناشی از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بودند. همچنین هزاران طلبه از روسیه و جمهوری های سابق شوروی به ترکیه و عربستان و قطر رفتند و بیش از هشتاد درصد اینها زمانی که برگشتند با فکر وهابی تکفیری برگشتند و وحدت و حاکمیت روسیه را تهدید کردند.

وی با بیان اینکه اسلام سنتی در روسیه بسیار دور از وهابیت است، افزود: مشارکت روسیه در مبارزه با تروریسم در کنار ایران و مقاومت در سوریه و عراق باعث شد که توازن به آگاهی و بیداری جامعه درباره اسلام بازگردد. چون وهابیت قصد دارد جهان اسلام و خود روسیه را نیز تکه پاره کند. لذا نزدیک شدن به افکار امام خمینی(س) در این لحظه سرنوشت ساز محقق شده است و از این موضوع می توان برای تفاهم بیشتر و تقویت روابط با روسیه استفاده کرد. به ویژه آن که به رغم آن که با روسیه در برخی سیاست ها، به ویژه در ارتباط با رژیم صهیونیستی، عربستان و یمن اختلاف نظر داریم، ما در سایه خطری هستیم که همه ما را تهدید می کند.

تحلیلگر و پژوهشگر لبنانی مقیم در روسیه اظهار داشت: این را نیز باید یادآوری کنیم که به رغم نفوذ گسترده وهابیت در روسیه، کنفرانس گروزنی که در سال 2016 برگزار شد وهابیت را یکی از مذاهب اهل سنت ندانست. برخی تلاش می کردند وهابیت را با شیعیان اثنی عشری یکی کنند اما با تلاش هایی که علما انجام داده اند خوشبختانه چنین چیزی با ناکامی مواجه شده و اصلاح شده است.

وی افزود: ما با توجه به مکتب، اندیشه ها و افکار امام خمینی(س) تلاش می کنیم که دید دیگران را درباره اسلام و شیعیان تغییر دهیم زیرا این موضوع پیش از آن که به مصلحت محور مقاومت باشد به مصلحت روسیه است. روسیه نیز به خوبی می داند که بدون کمک محور مقاومت نمی تواند با تروریسم در سوریه و حتی در دروازه های مرزها و داخل مرزهایش مبارزه کند. به طور کلی مسلمانان در روسیه به این درک و فهم رسیده اند که آن چه امام در دوران انقلاب اسلامی گفت و ایده و افکار ایشان اکنون و در آینده  همچنان محقق می شود.

احمد  عاطف حاج علی در پایان گفت: افکار امام در میان نخبگان روسی مورد قبول است و توسط بسیاری از اندیشمندان در عرصه فکری و فلسفی مورد مطالعه قرار می گیرد؛ بدین معنا که این اندیشه ها حتی اگر در تعارض با اندیشه های آنها باشد آن را می خوانند و مورد بررسی قرار می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.