منصور کشاورزیان روز شنبه در گفت ‌و ‌گو با ایرنا با اشاره به این که آبرسانی سیار به صورت دایمی و موردی انجام می شود، افزود: در مواقع اضطراری مانند بروز مشکلات تاسیساتی و وقفه در سامانه آبرسانی به 48 روستا به صورت موردی و فصلی و به 12 روستا به صورت دایمی از طریق تانکر آبرسانی می‌شود.
وی اظهارداشت: دوره آبرسانی این روستاها هر 2 هفته یکبار و در چهار روستا که بحران کمبود آب جدی‌تر است هر 2 روز یکبار از طریق تانکر آبرسانی می شود.
وی تصریح‌کرد: سرانه آبرسانی سیار در هر دوره 40 تا 45 لیتر به ازای هر نفر است که با اتخاذ تدابیر و اقدامات انجام شده، این میزان را به 60 لیتر در دوره زمانی افزایش می‌دهیم.
کشاورزیان خاطرنشان‌کرد: در سال 94 به 56 روستا و در سال 95 به 38 روستا و در سال 96 به 24 روستای استان سمنان با تانکر آبرسانی می‌شد که این آمار با بهبود شرایط آبرسانی به 12 روستا در سال 97 کاهش یافته ‌است.
وی با اشاره به نبود توجیه و صرفه اقتصادی در ایجاد سامانه های آبرسانی به روستاها، افزود: نبود منابع مناسب و پایدار، فاصله زیاد منابع آبی با روستا و کمی جمعیت از عوامل توجیه نداشتن اقتصادی در ایجاد شبکه‌های آبرسانی به این روستاهاست.
به گفته وی خشکسالی، کاهش نزولات جوی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی استان در سال های اخیر، روستاهای کویری سمنان به خصوص در دامغان و شاهرود و میامی را با مشکل کمبود آب مواجه کرده است‌.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان مدیریت استفاده بهینه از منابع آب را از اولویت‌های رفع چالش‌ های کمبود آب برشمرد و یادآور‌شد: صرفه جویی در مصرف، قطع انشعاب‌های غیرمجاز، استفاده از حجم ذخیره مخازن روستاها و مدیریت فشار در شبکه توزیع از جمله راهکارهای برای کاهش معضلات کمبود منابع آبی در استان است.
به گزارش ایرنا، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
از مجموع 400 روستای استان سمنان بیش از 280 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد که با چالش هایی نظیر افت سفره های زیر زمینی ، خشک شدن چاهها و قناتها و چشمه ها روبرو هستند.
با وجود تنوع اقلیمی در سمنان حدود 90 درصد وسعت 9/7 میلیون هکتاری استان را مناطق خشک و نیمه خشک شامل می‌شود و منابع زیرزمینی و دشت‌های آن با معضل کمبود 140 میلیون متر مکعب آب مواجه است.
استان سمنان هشت شهرستان با بیش از 700 هزار نفر جمعیت و یک ‌هزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی دارد.
6026/س.خ
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.