حسین اسماعیلیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 30 شهر در خراسان رضوی تابستان امسال با کسری آب به میزان 400 لیتر در ثانیه و تنش آبی مواجه هستند. با توجه به پیش بینیهای تامین آب در استان حداقل صرفه جویی 15 درصدی برای مدیریت این مساله لازم است.
وی ادامه داد: میزان مصرف آب خانگی به ازای هر فرد در شهرهای استان خراسان رضوی حدود 116 لیتر در شبانه روز و کمتر از ز میانگین کشوری کمتر است اما با توجه به تداوم پدیده خشکسالی و کم آبی در استان این میزان باز هم باید کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: با مصرف 70 لیتر آب در شبانه روز سطح بهداشت افراد دچار مشکل نمی شود. وی محل تامین 98 درصد آب شرب شهرهای استان خراسان رضوی را منابع زیرزمینی، چاهها و چشمه ها ذکر و بیان کرد: این استان
در میزان کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی با کسر یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در سال رتبه نخست را در کشور دارد.
اسماعیلیان افزود: در کنار اقدامات برای تامین آب نظیر حفر چاههای جدید، جا به جایی چاهها، کف شکنی و سایر پروژه های در دست انجام، صرفه جویی و مدیریت مصرف ضرورتی انکارناپذیر است.
یک میلیون و 800 هزار نفر در قالب 700 هزار مشترک آب در 73 شهرستان خراسان رضوی(به جز مشهد) زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند. آب مورد نیاز برای این جمعیت از 463 حلقه چاه، چشمه و قنات تامین می شود. 34 دشت از مجموع 37 دشت آبی خراسان رضوی در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند و همچنین 50 درصد حجم مخازن پشت سدها در این استان خالی از آب است.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.